Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Oskar Hansen al MACBA: Educar? Millor fer-ho jugant!

    Mireia Bielsetembre 9, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Oskar Hansen en un congrés a Varsòvia l'any 1975. / © Oskar Hansen Archive, Museum of the Academy of Fine Arts in Warsaw
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hansen_AICA Congress
    Oskar Hansen en un congrés a Varsòvia l’any 1975. / © Oskar Hansen Archive, Museum of the Academy of Fine Arts in Warsaw

    Transversalitat i voluntat de trencament amb el sistema són dos conceptes que defineixen escrupulosament l’oblidat arquitecte finlandès Oskar Hansen. L’exposició que acull el MACBA fins el 6 de gener, ‘Oskar Hansen. Forma oberta’, no només repassa la seva trajectòria artística, sinó que també indaga en la psicologia de la seva teoria i en la seva aplicació a camps tan diversos com l’art, l’urbanisme i l’educació. Una obra arraconada d’un personatge enigmàtic i desconegut als ulls d’occident.

    Nascut a Finlàndia, Hansen va viatjar per Europa i va viure a Lituània i Polònia, on va topar amb els règims soviètics que abanderen un socialisme fals per a ell. Soledad Gutiérrez, comissària de l’exposició i coneixedora a fons de la vida i obra de l’artista, recorre les dues sales del MACBA en les quals queda reflectit l’esperit crític i transgressor de Hansen, que amb un discurs no gens caducat, qüestiona els pilars de la societat actual a través de la que ell va viure als anys 60, en plena Guerra Freda.

    La forma oberta va ser concebuda inicialment com una eina per al disseny de projectes arquitectònics, encara que la seva evolució i aplicació en els àmbits de la pedagogia, l’edició de pel·lícules i els jocs visuals va donar lloc a un conjunt d’experiments que situen la interacció amb l’altre i la socialització de l’objecte artístic en el centre d’atenció del creador. Hansen només va construir dos blocs de pisos i les seves dues llars.

    Estudiants a l'estudi d'Oskar Hansen, treballant amb aparells per a l'exercici del ritme. / Warsaw Academy of Fine Arts Museum
    Estudiants a l’estudi d’Oskar Hansen, treballant amb aparells per a l’exercici del ritme. / Warsaw Academy of Fine Arts Museum

    “Hansen volia acabar amb la verticalitat de l’educació i amb la figura del mestre”, recorda Gutiérrez, que remarca que “malgrat era un personatge dogmàtic i amb un caràcter molt fort, volia dissenyar un projecte en què la formació arribés als alumnes a través del diàleg que hi pogués haver entre ells”. I és que la percepció, els instruments pedagògics d’experimentació i els jocs visuals recollits a la mostra corroboren la inquietud d’un Hansen que estava convençut que “el sistema, rígid com és, frustra les persones”, segons Gutiérrez.

    En les dues sales de la mostra, s’hi poden apreciar els jocs visuals que l’arquitecte usava amb els seus alumnes. Plaques de fusta que al moure-les fan variar els colors i les formes de les que tenen al costat per treballar la percepció. Gràfics que expliquen la concepció de la forma oberta, alguns dels experiments amb vídeos que va fer, jocs d’interacció i una cinta en què els seus alumnes es rebel·len al seu estudi, en una demostració del que ell volia: que l’aprenentatge fos transversal.

    Hansen considerava que “col·locar els alumnes en una classe en la qual no podrien fer res del que els venia de gust era traumàtic”. D’aquí el seu interès pel joc i l’experimentació, ja que “jugar implica acceptar unes regles de forma conscient i voluntària, sense imposicions”, amb la llibertat de descobrir i interrelacionar-se amb els companys. Aquests jocs, així com els seus experiments amb la televisió i el vídeo, porten Hansen, segons la comissària, a “educar persones, un concepte que va molt més enllà d’ensenyar”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La transformació de l’escola comença per nosaltres mateixos
    Next Article
    Actualitat
    La Generalitat apropa FP i formació ocupacional amb una nova llei
    Mireia Biel

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}