Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Palestina, sota la mirada d’una nena: “Per què estudiem si al final hi haurà una guerra?”

    Laura Olíasoctubre 29, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Shada, en una de las escenas del documental 'Dreams Behind the wall', dirigido por Elena Herreros.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Es fa de dia i les mares de la Shada i d’Ahmed els desperten per anar a l’escola. Els dos tenen vuit anys, però la primera viu a Gaza i el segon, a Cisjordània. La rutina d’aquests dos menors palestins en un dia qualsevol són el fil conductor del documental Dreams Behind the wall, dirigit per la periodista Elena Herreros, que ha estat estrenat al Festival de Cinema Internacional de Valladolid, la Seminci.

    Els dos menors viuen sota la pressió militar israeliana i la pel·lícula en mostra les conseqüències: “L’educació es para amb les bombes. Amb la guerra s’acaba tot i després cal veure quins trastorns queden. La Shada era una alumna 10 fins l’operació israeliana Marge Protector. Ja no ho és”, explica la directora.

    La selecció del documental per a la Seminci ha estat una alegria per Herreros i l’equip, però també per a les famílies de la Shada i l’Ahmed.

    “Això de la Seminci ens ho van dir al setembre i vaig avisar les famílies. Quan vam ser allà, ens vam ficar en les seves vides, a casa seva, en el seu bany. I ells ens pregunteven: “Però això, on va?”, explica de pressa Herreros en una entrevista telefònica. Ara, els ha pogut dir que l’estrena ha estat en un festival de prestigi. “Els anem mantenint informats”.

    La periodista –que treballa alguns mesos com a freelance per a diversos mitjans i altres per a La Sexta– ha buscat amb aquest treball les històries rutinàries de Palestina, el que passa quan no hi ha bombes ni morts diaris. “Volia mostrar el costat humà de Gaza i Cisjordània. Els periodistes, i m’hi incloc, quan cobrim un conflicte, marxem quan s’acaba la guerra. Volia explicar què passa llavors, el que no ensenyem perquè no surt rendible a les televisions i als mitjans”, afirma la directora.

    Els protagonistes del film documental són dos nens perquè Herreros volia buscar “la seva innocència, la transparència” pròpia de la infància davant els fets i fugir dels enfrontaments arrelats entre les persones que defensen la política israeliana amb Palestina i el sector que la condemna i dóna suport al poble palestí. “Quan fas una informació i llegeixes els comentaris d’un sector, d’un altre… És un tema és molt conflictiu, que et miraran amb lupa, així que preferia la mirada de dos nens perquè és transparent, innocent. Ingènua en ocasions”, indica.

    Aixecar-se després de la guerra

    I a una nena, la Tuqa, l’escoltem al documental dient una frase que explica els traumes que viuen els nens a la Franja de Gaza i Cisjordània. La propera generació de palestins. Gairebé amb un somriure, més pendent de la càmera que l’enfoca de prop que de la duresa de les seves paraules, la Tuqa diu que té “nou anys i he viscut tres guerres, el 2008, el 2012 i el 2014”.

    La directora recorda que un dels problemes de la successió de conflictes armats que ha patit la població palestina és la dificultat per tancar ferides. “Els nens que tenen un trauma no tenen temps a recuperar-se perquè arriba una altra guerra i es llença per la borda tota la feina dels psicòlegs. És primordial la feina d’hora amb els nens després de la guerra, per prestar-losaajuda psicològica com més aviat millor” .

    Herreros tria com a exemple el cas de la Shada, “que era una nena 10 a l’escola abans de l’operació israeliana Marge Protector”. Ara, la seva mestra explica al llargmetratge que li costa més. “És una de les alumnes que s’han tornat lentes. Els passa a totes, es pregunten: “Per què estudiem i aprenem això si al final hi haurà una guerra?”, diu la professora.

    L’ocupació i la guerra marquen la forma de pensar dels palestins, la seva manera d’assumir el dia següent. “Vaig anar a un hospital que estaven rehabilitant després de l’operació de l’any passat i el responsable em va dir que estaven fent la sala d’urgències més gran ‘per a la propera guerra’, perquè havien comprovat que s’havia quedat petita en l’ofensiva Marge Protector. Ja pensen que n’hi haurà una pròxima”, afegeix Elena Herreros.

    Trencar estereotips

    La periodista parla del cansament, de l’enorme desil·lusió que hi ha a Gaza i Cisjordània, les dues zones que suporten la pressió i l’assetjament militar israelià, “però de maneres molt diferents, per això vaig triar una família de cada zona. A Gaza, els israelians hi van un dia, o una temporada, i arrasen amb tot, i a Cisjordània és un degoteig constant: avui fiquem a la presó tres nens de 14 anys per tirar pedres, avui enderroquem una casa, cada dia hi ha incursions de soldats israelians en els camps i fan fora gas lacrimogen…”.

    Un moment del rodatge del documental 'Dreams Behind the wall', dirigit per Elena Herreros. / Imatge cedida a eldiario.es.
    Un moment del rodatge del documental ‘Dreams Behind the wall’, dirigit per Elena Herreros. / Imatge cedida a eldiario.es.

    La cinta busca també “trencar estereotips”. “La meitat del documental està rodat a Cisjordània, amb la família de l’Ahmed. Al camp hi ha cada dia incursions militars. Cada di al final de la jornada, els joves van a tirar pedres, en senyal de protesta. El que diuen és ‘estem aquí i no estem bé”. És una reivindicació. Però hi ha estereotips com que tots els palestins semblen terroristes, amb els mocadors tapant-se la cara. Porten mocadors perquè no els reconeguin perquè, si tens més de 14 anys, et poden caure fins a 20 anys de presó per tirar pedres. Els militars graven i fan fotos als xavals per buscar-los després”, explica Herreros.

    Les famílies de la Shada i l’Ahmed mostren en el documental –que encara haurà d’acabar la gira de festivals per arribar a les sales- “que la gent vol tenir una vida normal, però que quan arriba una bomba, la guerra, s’acaba la festa”. La petita Tuqa ho diu molt clar, “que només vol ser una nena més al món”. Per a això, fins i tot ella n’és conscient, ha de desfer-se de la guerra i la pressió militar.

    Aquest és un article publicat a Desalambre

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Drets Humans Palestina Refugiats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Infància, societat i educació
    Next Article
    Actualitat
    Campanya dels adolescents madrilenys per poder entrar a les sales de concerts
    Laura Olías

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    Per què no parlem de Palestina?

    maig 5, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}