Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Participació i democràcia a l’escola

    Jaume Martínez Bonafémaig 2, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto original: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els veïns del barri acabem de rebre una invitació de l’Ajuntament per a participar en els pressupostos participatius, valga la redundància. L’assumpte consisteix a respondre a una enquesta telemàtica en la qual cadascun de nosaltres hem d’optar per tenir més papereres al parc, asfaltar algun sot de la calçada i una cosa relacionada amb tenir més banquets per a descansar. Ah! també hi ha una opció perquè tu digues alguna altra proposta alternativa. Però es comprendrà que, amb les opcions anteriors, poc ànim queda per a imaginar una altra possibilitat que no tinga a veure amb els nyaps urbanístics. A mi, no obstant això, se m’ha ocorregut dir-li a l’alcalde, en el petitó espai que em deixa l’enquesta, que la participació és una cosa molt seriosa, que molts veïns i veïnes abans que nosaltres es van deixar la pell per activar en els barris espais de trobada i discussió sobre la millora de la qualitat de vida i les reivindicacions socials que implica. També li he suggerit que una bona idea seria dedicar aquests pressupostos a contractar educadores i educadors socials que ens ajuden als veïns i veïnes a aprendre i desenvolupar actituds, procediments i normes que aprofundeixin en el sentit més noble i pràctic de la democràcia.

    Però bo, aquestes són les coses del barri. Les porte aquí ara perquè em temo que en les coses de l’escola pot passar una miqueta del mateix. M’acabe de trobar a un amic mestre que en preguntar-li per l’escola en la qual treballa em diu que està molt content perquè “gairebé no es fan reunions (sic)”. En la conversa, a més de les immediates relacionades amb la pandèmia, apareixen qüestions com les dificultats per a la coordinació, que cadascun entén les coses d’una manera, que les famílies no s’impliquen, que l’alumnat passa de tot i que cada vegada arriba més burocràcia a l’escola, però el concepte democràcia, socialment buidat, desapareix de la conversa.

    M’acabe de trobar a un amic mestre que en preguntar-li per l’escola en la qual treballa em diu que està molt content perquè “gairebé no es fan reunions”

    Encara que cadascuna de les qüestions de la vida quotidiana de l’escola està impregnada d’una manera d’entendre i practicar la democràcia, el concepte desapareix de la conversa perquè com a tal no constitueix un problema pràctic, i problemes ja tenim massa com per a ocupar-nos d’altres nous. Vençut i desarmat el concepte, es van acabar els episodis crítics. De la mateixa manera que a l’alcalde no se li ha ocorregut pensar perquè no hi ha veritable participació ni democràcia en el barri i llança uns desmobilitzadors pressupostos participatius, tampoc sembla que l’escola –una societat a escala reduïda– necessite vincular els problemes concrets, quotidians, a una forma més àmplia d’entendre el sentit i el valor de la democràcia. I això és un problema.

    Perquè la selecció de sabers amb els quals s’estructura el currículum, la manera en què organitzem la complexitat de tasques a l’aula, el reconeixement o no d’identitats, cultures i llengües, les normes, drets i deures, els espais compartits i els espais de privilegi, l’abordatge dels conflictes, la profunditat o la lleugeresa que atribuïm al concepte d’allò públic, els formats i el sentit de l’avaluació, entre moltes altres situacions del quotidià escolar, remeten a una concepció de la democràcia i des d’aquesta concepció, a una o altra manera d’actuar.

    Un professor de Física i Química en un institut de l’Alemanya dels anys 30 estava profundament enamorat de la ciència i del que aquesta li descobria de la naturalesa i de les persones. Gaudia amb els seus alumnes en el laboratori. Però quan sortia al carrer tremolava amb preocupació en adonar-se de com els joves i la gent en general  adoptaven actituds cada vegada més violentes. En la premsa es podien trobar exemples de com cada dia es valorava menys la dignitat humana i els drets individuals i col·lectius de les persones, al mateix ritme amb què els oportunistes anaven pujant graons socials. Llavors, pensant en les seves classes i en l’elecció dels temes que es treballaria en el programa cada trimestre, es trobava amb l’inevitable dilema de prioritzar. Uns dies pensava que el més important era…
     

    Aquest és un fragment d’un escenari publicat en uns materials per a la formació docent elaborats per un moviment de renovació pedagògica i que amb el títol Viure la democràcia a l’escola va publicar, fa ja uns anys, l’editorial Graó. En aquest cas el que es pretenia amb aquest escenari era provocar en el professorat la discussió sobre els criteris amb els quals se seleccionen els continguts curriculars i la reflexió sobre la relació entre ciència, ètica i política. Durant massa temps hem pensat que ciència i democràcia són coses diferents que no han de barrejar-se, però també fa temps que venim observant que les decisions sobre el que s’ensenya i sobre el que no s’ensenya a l’escola i qui pren aquestes decisions, van acompanyades de valors i ideologies no discutides que solen beneficiar a uns grups socials en detriment d’uns altres. El capital cultural declarat com a coneixement oficial és un coneixement filtrat a través d’una complexa xarxa de relacions de poder.

    Perquè la qüestió, finalment, és a qui li correspon impulsar, reconèixer, fomentar, conrear, en el teixit de les relacions socials a l’escola, la consciència del valor de la democràcia real posant en el centre de les decisions i tasques concretes i quotidianes el sentit mes profund i veritable de la democràcia radical. I ja que estem, no està de més recordar, ara que s’està difonent un qüestionari per abocar opinions sobre la reforma curricular del ministeri, allò que deia Jesús Ibáñez: hi ha una forma de recerca social, una manera de fer preguntes, irreversiblement articulada amb la ideologia dominant, i això converteix la pregunta en poder; la resposta en objecte d’aquest poder; i a qui pregunta en simple “operador distributiu” o “algoritme“. Una altra cosa seria plantejar un esquema reflexiu en el qual el saber produït puga permetre als participants –subjectes subjectats/subjectes-en-procés– una acció crítica sobre el camp socio-institucional. En efecte, això seria una altra cosa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Marina Subirats, investida doctora honoris causa per la URV
    Next Article
    Anàlisi
    Vacunes contra la covid19 en nens i adolescents: els primers resultats de la investigació són encoratjadors
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}