Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pedagogia del Nadal. Cultura, Creença, Consum

    Martí Teixidódesembre 12, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cal encarar el Nadal i les tradicions que el configuren amb reflexió prudent. Ni com sempre s’ha fet (no hi ha sempre), ni tot reinventat (trencant amb tradicions) en una societat urbana, ni tothom amb idèntiques pràctiques (de l’herència de la Cristiandat). En tot cas, recollim l’herència de promoure la pau entre els humans i de donar especial valor als infants. Nadal, festa de la fraternitat. Nadal festa la infantesa.

    El Nadal cristià que emmarca les nostres festes succeïa al Dia del Sol Invicte dels romans en constatar que el dia tornava a allargar-se, festejant Saturn déu del temps i l’agricultura. La fe cristiana estesa a l’imperi va donar nou sentit a la festa: hi va situar el naixement de Jesús veient en ell la manifestació del Déu encarnat, humanitzat, i així es va estendre per la Cristiandat. El naixement d’un nadó en un pessebre és un cant a la vida i a l’esperança d’un poble de pastors. Avui, ho veiem en tot nadó i això pot ser compartit en una societat amb diversos orígens culturals, per a uns és la creença en la humanitat de déu, per a molts més la creença en el valor de la vida i la fraternitat humana.

    Les tradicions nostres. El Cagatió condueix la imaginació infantil fins als sis anys amb la sorpresa dels regals. Garrotades, amables, sí, però sobretot moltes cançons i danses alegres, una bona pràctica de vocalització i memòria de textos que es podran començar a llegir. Els Sants Innocents, tradició en regressió, que tenia el seu valor en permetre als infants estar de broma un dia i enriure’s dels adults sense malícia. La Revetlla i Cap d’Any, encara els adults amb el pas del temps, celebrant la vida i predisposa a seguir la cursa amb ànim. Els Savis Mags d’Orient, estudiosos de les estrelles (mal identificats com a reis), per suscitar l’interès pel coneixement i desvetllar-lo en els infants. D’entrada, hem d’esperar que sigui cada infant que, observant any rere any, descobreixi el joc i, un cop descobert, sigui còmplice amb adults per no descobrir-lo als més petits. És un test popular d’intel·ligència i un ritual de creixement que no hem de malmetre amb excés de regals de tota la família.

    Altres tradicions. L’Arbre de Nadal (antiga germànica), Sant Nicolau/Santa Claus/el Pare Noël (hibridada i adaptada), cursa de Sant Silvestre (francesa), el raïm de Noche Vieja (recent, madrilenya), el primer bany de l’any (nova, barcelonina)… Totes vàlides, però cal evitar l’excés. Cada família pot dir: -com a Antaviana de Calders- Nosaltres som d’aquesta, nosaltres d’aquesta altra. Però sempre acceptarem la invitació dels altres a celebrar la seva, avui amb tanta diversitat i segons les edats i anys, unes o altres.

    Les tradicions són personalment emotives i socialment evolutives

    Nadal és festa tradicional d’orígens temporals primigenis i d’extensió geogràfica àmplia i diversa arreu de la Terra. Però d’entrada tots en tenim la imatge i vivència sembrada en la nostra infància. Les tradicions són personalment emotives i socialment evolutives. La Il·lustració va introduir la raó per revisar els excessos de superstició i màgia i les tradicions poden evolucionar segons els modes de vida del temps i amb la diversitat de vivències individuals.

    Les tradicions eren formes d’educació popular col·lectiva quan no hi havia escoles i institucions específiques. De forma sincrètica, les tradicions són cultura, educació i formació. i sovint de manera gratificant, amb la festa. Com a cultura, són activitats pràctiques que donen significat i sentit, desvetllen creació. La infància (paideia), etapa d’incorporació de les criatures a la cultura (humanitas), construeix el seu imaginari amb les tradicions. Més enllà de la ciència, les tradicions aporten també coneixement i formació (bildung) o construcció personal  amb reflexió i cosmovisió.

    Estem sota l’òrbita de la societat de comunicació de masses digital. D’entrada hem de dir que tenim informació de noves oportunitats per poder escollir i decidir. Però el sistema comercial va per davant i ens diu què, com i quan. A vegades, sembla que hem abandonat unes creences pròpies de la societat reculada i n’hem adoptat unes altres de la societat comercial. S’imposa la tendència de la majoria numèrica, i massa gent no decideix per si mateixa. Cal pensar quins significants de la tradició ens donen sentit avui, quins hem de reescriure i quins hem de deixar en temps passats.

    Hem quedat enlluernats per la societat de l’abundància però ens hem accidentat. Hem de reduir el consum massiu i fer un consum personalitzat, diversificat. Hem de conèixer el valor de les tradicions que adoptem, que siguin activitats culturals que ens fan ser persones i ens animen a conviure amb la diversitat.

    Acceptem diversos sentits de les festes de Nadal, Any Nou i Hivern. Celebrem amb sentit les que ens identifiquen i el sentit que puguem compartir amb altres. Fem una atenció prioritària als infants amb la cultura, les creences que els donin sentit i el consum mesurat perquè creixin amb el cap clar i el cor net. Ajustem amb decisió pròpia les nostres creences en una societat tan diversa per afavorir la bona convivència de tothom.

    Fugim dels estereotipats: bon, feliç… Cerquem noves comunicacions de Nadal: que visquem amb pau, que gaudim amb família, que ens faci més solidaris, que creixi l’amistat, interbon Nadal…  Nadal amb fraternitat!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    diversitat cultural nadal opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Grups reduïts de matemàtiques i quatre hores setmanals de suport, entre les propostes per millorar els resultats educatius
    Next Article
    Actualitat
    Primer Fòrum Econòmic i Social de l’Acellec
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}