Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per molts anys, Bibliomèdia!

    Jordi Badiellamarç 10, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: Montserrat Martínez
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al llarg d’aquests anys, som moltes les persones dedicades a l’educació que hi hem estat vinculades. La meva és, de ben segur, una de tantes històries que la celebració dels 25 anys del grup ha fet emergir, com si del bell record d’un viatge es tractés.

    Tot va començar amb una trucada. Recordo que era el mes de juliol de fa uns quants anys. L’escola estiuejava: hi havia aquell silenci incòmode i xafogós que només els alumnes poden omplir; i els alumnes, al juliol, ja ho sabem, no estan per orgues.

    El telèfon va sonar a dins d’una aula buida on comptava cadires i taules i, com sol passar, una cosa en va portar una altra i em vaig trobar col·laborant amb Bibliomèdia.

    Va ser un viatge al cor de la biblioteca escolar francament absorbent. A banda de la coneixença de la gent de Bibliomèdia, que va influir molt en l’enfocament de la meva tasca com a professor de llengua catalana i literatura a secundària, relaciono el període de temps en què hi vaig estar vinculat amb l’experimentació. Així, en unes jornades hi vaig presentar una proposta, la bibliotasca, inspirada en les webquest, però centrada en la biblioteca.

    Cal dir que mai ha estat una proposta reexida. Us seré franc, no crec que en faci ús ningú; però que caram, encara avui me’n serveixo per inocular el verí de les lletres als alumnes, perquè sospito que una part de la feina del responsable de la biblioteca escolar, del mestre o professor, potser una de les més lluminoses, és portar els alumnes a indrets sorprenents, meravellosos, desconeguts. Això m’ho va posar a l’abast la relació amb Bibliomèdia. Em valdré d’una metàfora per explicar-vos-ho.

    Imaginem que un grup de treball de biblioteca escolar lloga un autocar per fer un viatge.

    El paisatge hi té molt de pes en aquesta història. Des de la finestra, el contemplo embadalit (ara és el de la competència informacional, posem per cas), i utilitzo el viatge amb finalitats constructives. Quan torni a casa ho posaré en ordre, des de primer de primària a quart de secundària.

    Una part de la feina del responsable de la biblioteca escolar, potser una de les més lluminoses, és portar els alumnes a indrets sorprenents, meravellosos, desconeguts

    Ara, el viatge fa un gir, i ens adonem que a l’autocar no hi ha alumnes. Sort que aviat fem una parada i ho esmenem. No cal dir que ja tenen més sentit els paisatges que coneixem i que fem conèixer.

    I més enllà, potser és el soroll, potser són les ganes de gaudir del paisatge sense vidres pel mig. El cas és que, en un moment donat, el que fem és deixar l’autocar al costat de la carretera i conversar amb els alumnes tot estirant les cames.

    Després, de nou dins l’autocar, comencem a pensar que el viatge serà llarg perquè no hi ha dubte, ara per la finestra apareixen tastos de literatura universal. Dit d’una altra manera: estem fent la volta al món.

    I cadascú per on l’enfila. Un passatger demanarà al conductor que aturi l’autocar per valorar-ne els seus components: els seients, els frens, els miralls, els pneumàtics… Tot suma. L’altre aprofita l’avinentesa per conversar amb el conductor amb una tassa de te al davant.

    Hi ha qui es dedica a observar la trajectòria de l’autocar en relació al paisatge; li interessa la botànica i la geologia. Per algú, res millor que prendre nota de la manera com el conductor agafa el volant, el canvi de marxes, com s’inclina per agafar una corba… I un altre, en arribar a un bell indret, comprova que els alumnes no hi han estat abans i, acte seguit, els demana que baixin de l’autocar a preparar una exposició, i més endavant, en un indret més feréstec, els en demanarà una altra, i una altra.

    Al cap i a la fi, veiem, doncs, que aquest viatge que vam tenir l’oportunitat de fer dies enllà no va tenir un únic itinerari, sinó que en tingué tants com viatgers el van fer. I ja sabem que quan anem amb autocar el paisatge es desplaça per les finestres. Però quin paisatge? Això és cosa nostra. El paisatge el fem nosaltres. Els alumnes o els usuaris, com els hi vulguem dir, ens preguntaran quant falta per arribar, si ho fem malament; o en voldran més, potser fins i tot es preguntaran com serà tot això en el futur, si ho hem fet bé. Això també ho vaig aprendre llavors.

    Gràcies, gent de Bibliomèdia, i per molts anys!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    biblioteques escolars Escoles cooperatives FMRP opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    La potència de la ràdio escolar en acció
    Next Article
    Actualitat
    L’Escola Labouré, al Raval, també s’integra a la xarxa pública
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    1 comentari

    1. Jaume Cela Ollé on març 11, 2021 11:46 am

      Per molts i molts anys!!! Petons

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}