Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Per què l’educació física és clau per prevenir l’assetjament escolar

    Redacciónovembre 9, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Equip de prebenjamins del CE Vila Olímpica
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els adolescents que estan ben integrats en el seu entorn, participen sovint en activitats esportives, mantenen bones relacions interpersonals i rebutgen la violència, tendeixen a estar menys embolicats en fenòmens d’assetjament escolar.

    Aquesta és la principal conclusió d’un estudi que hem elaborat a la Universitat de Còrdova entre un total d’1.035 adolescents d’edats compreses entre els 12 i 17 anys, pertanyents a quatre instituts andalusos.

    A tots ells els hem preguntat sobre el seu coneixement de l’assetjament escolar, així com sobre la seva participació en activitats d’educació física. Segons la nostra anàlisi, la millora de la seva autoestima, la seva competència per l’autoregulació dels problemes, sembla ser rellevant per trobar estratègies per enfrontar els conflictes i evitar entrar en la dinàmica de la violència.

    Aquesta evidència ens posa en alerta sobre la importància de treballar aspectes com l’autocontrol i l’autoregulació, que poden desenvolupar-se de manera eficaç en les activitats esportives.

    La importància del grup

    A més dels resultats d’aquest estudi, el nostre grup ha comprovat com la participació en activitats físiques extraescolars, sobretot de tipus organitzat (en club, grup o equip), ajuda als adolescents a disposar de més mecanismes de defensa enfront de l’assetjament i la violència.

    Això podria deure’s a la millora d’habilitats socials, compliment de rols, regles i normes dins  l’activitat, més enllà fins i tot dels que practiquen simplement activitat física de manera lliure, però sense pertànyer a un grup, o a aquells que no la practiquen.

    L’autoconcepte físic es converteix, així, en un mediador positiu per afrontar la victimització, tant de l’assetjament directe com de l’anomenat ciberbullying.

    La sana competició implícita en tota activitat esportiva estimula la fortalesa per afrontar l’agressivitat injustificada i modular els mecanismes de defensa contra aquest problema.

    A més, en altres estudis plantejats pel grup hem tractat d’identificar com és l’assetjament que ocorre dins de les classes d’educació física en comparació amb la resta de l’entorn escolar, donada la naturalesa més expansiva i social dels escenaris en els quals es desenvolupa la pràctica esportiva.

    Aquest últim projecte va comptar amb el finançament de la Conselleria d’Educació de la Junta d’Andalusia. A més, diferents membres del grup participen a la Xarxa de Recerca “Bullying en l’Esport: Anàlisi i Bones pràctiques”, finançada pel Consell Superior d’Esports, per afavorir un major coneixement de l’assetjament en l’entorn escolar.

    El que busquem a través d’aquestes anàlisis és millorar les propostes que es puguin dur a terme per a la prevenció de l’assetjament i la millora de les relacions socials i el clima de convivència a les escoles, on l’educació física s’obre pas com una eina clau en la millora de la convivència escolar.

    Projecte educatiu

    Per aquesta raó s’ha implementat i comprovat l’eficàcia d’una unitat didàctica en l’assignatura d’educació física que es focalitza en la qualitat de les relacions de solidaritat i companyonia, també en els jocs i activitats esportives, d’altra banda, activitats molt motivadores dins dels centres educatius.

    En aquest projecte educatiu s’han inclòs aspectes com el joc cooperatiu, la conscienciació del fenomen de l’assetjament, acceptació de les diferències individuals, millora d’aspectes com l’autoestima, empatia i l’autocontrol, entre altres. Amb això es va aconseguir disminuir de manera significativa la victimització i agressió en l’assetjament escolar, no sols a l’aula sinó també en tot l’entorn del centre escolar.

    Una recomanació: els professors, segons la nostra anàlisi, haurien de potenciar la seva formació en aquesta temàtica, per disposar de més recursos enfront d’aquesta xacra. Entendre el fenomen, conèixer a l’alumnat i escoltar els seus interessos poden ser estratègies vàlides. Així ho exposem al llibre Educación Física y convivencia: oportunidades y desafíos en la prevención del acoso escolar, que inclou material accessible per als docents.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bullying educació física esport
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Malaties mentals: la punta de l’iceberg
    Next Article
    Actualitat
    Infantil 2 també serà gratuït al País Valencià a partir del curs vinent
    Redacció

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}