Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió|Reportatge
    Per què l’equitat educativa és essencial?

    José Antonio Ruizgener 24, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Catalunya és un dels territoris europeus amb més infants en situació o risc de pobresa i exclusió social. La pobresa infantil és una xacra que colpeja més de 436.000 infants catalans, en concret, un de cada tres, com recull la darrera Enquesta de Condicions de Vida d’IDESCAT. A més, prop d’un terç d’aquests nens i nens tenen privació material severa, és a dir, que no poden ni tan sols tenir cobertes les seves necessitats més bàsiques. Aquesta xifra tan elevada, i tan difícil de sostenir en termes de cohesió i justícia social, posa de manifest les dificultats que han d’afrontar les famílies i posa en perill les seves oportunitats educatives. La pobresa no només afecta, de manera significativa i indigna, les condicions de vida de la família sinó també les perspectives d’educació dels infants d’aquella llar, tant en l’àmbit lectiu com en les activitats de lleure educatiu.

    Les desigualtats educatives són difícils de combatre si, ja d’entrada, el nostre sistema educatiu està infrafinançat. La inversió de Catalunya en educació és del 3,6% del PIB, lluny dels objectius marcats per la Llei d’Educació de Catalunya, que fixa que hauria de ser del 6%, i lluny del que inverteix l’Estat espanyol (4,2%) i Europa (4,6%), segons l’Anuari 2020: “l’estat de l’educació a Catalunya”. És clar que aquesta diferència impacta directament i negativament en el dret a una educació amb igualtat d’oportunitats.

    Proposem que tota la infància entre 6 i 15 anys tingui garantida, com a mínim, una activitat extraescolar durant el curs

    Sens dubte, si volem un sistema educatiu equitatiu, cal incloure una perspectiva integral de l’educació a temps complet. Les polítiques educatives han de garantir una escola per a tothom i han d’assegurar també que totes les nenes i nens tenen garantit l’accés a les activitats extraescolars, cabdals per al seu desenvolupament personal i comunitari i la seva socialització. Es calcula que aquest curs, en una classe de 25 infants, 4 no podran fer cap activitat extraescolar, com quantifica la Fundació Jaume Bofill. 140.000 infants i adolescents a tot Catalunya es troben en aquesta situació bàsicament per una qüestió econòmica. En un 77% dels casos la principal barrera per accedir-hi és el preu. Les entitats socials insistim que l’educació en el lleure és un part indispensable per al desenvolupament de l’infant i que cal avançar cap a una universalització d’aquest espai educatiu. En aquest sentit, des de la PINCat proposem que tota la infància entre 6 i 15 anys tingui garantida, com a mínim, una activitat extraescolar durant el curs i dues setmanes d’activitats d’educació en el lleure a l’estiu.

    Els resultats de les proves PISA revelen la necessitat d’una profunda transformació en sistema educatiu català, sumada a reptes de tanta actualitat com el que s’està debatent ara sobre la regulació de l’ús de les pantalles i mòbils a les escoles. És una oportunitat que cal aprofitar i, és en aquest context, que les entitats socials creiem que és de vital importància reimpulsar el Pacte Nacional per a l’Educació, signat el 2006, amb l’objectiu d’establir les bases de com aconseguir una millora en l’educació més enllà del govern que hi hagi en un moment o altre. La revisió del pacte hauria d’incloure aspectes com la interconnexió i el treball conjunt entre les principals potes de l’estat del benestar: l’educació, la salut i els serveis socials.

    La transformació educativa també requereix suport polític i social ampli. Només des de la decisió política i la pressió social per invertir en un sistema educatiu equitatiu, inclusiu, de qualitat i a temps complet (educació lectiva i no lectiva) i que tingui en compte les necessitats de cada infant, es podrà trencar el cercle de la pobresa i l’exclusió. És urgent que, en paral·lel a les millores educatives, les administracions apostin decididament per una estratègia integral que erradiqui la pobresa infantil amb un finançament adequat i amb mesures sobretot preventives, que evitin que l’infant es trobi en una situació de vulnerabilitat de la qual és molt difícil sortir-ne. Un estudi de la Universitat de Girona apunta que la pobresa s’arrossega durant generacions i que 6 de cada 10 infants l’hereten dels seus avis i àvies. Acabar amb la pobresa i les desigualtats és una decisió política ineludible per capgirar el futur d’infants i adolescents que han de tenir una vida millor.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    equitat extraescolars infància Informe PISA Lleure Lleure educatiu PINCat Taula del Tercer Sector tercer sector
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Sala de professors
    Next Article
    Opinió
    Educar per a la Pau: aprendre a estimar la diversitat
    José Antonio Ruiz

    Related Posts

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}