Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Per què un 20% dels estudiants deixa la carrera el primer curs?

    Concha Araújo - eldiario.esmarç 5, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El 20,7% dels nous alumnes de la UJA del passat curs ha abandonat la seva titulació, segons un estudi / EP.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Un de cada cinc alumnes de la Universitat de Jaén que es va matricular a primer curs de qualsevol dels 35 graus oferts en el curs 2011-2012 no va tornar a la mateixa titulació el curs següent. Aquesta dada, per a la institució acadèmica, resulta preocupant. Així que han fet un estudi sobre les raons d’aquest elevat abandonament, un aspecte sobre el qual “no hi ha estudis o, si n’hi ha, no són públics, així que no podem comparar”, ha explicat el rector, Manuel Parras.

    La Universitat de Jaén ha fet una enquesta -sense precedents- que li ha donat un perfil exacte del tipus d’alumne que abandona i les raons per les quals ho fa, el que li permetrà dissenyar estratègies per frenar aquesta fugida dels estudis superiors. Qui se’n va respon al perfil d’un home d’uns 19 anys, de nacionalitat espanyola, que no estudia i treballa simultàniament, que depèn dels seus pares, viu amb ells i aquests no tenen formació superior.

    En xifres absolutes, van abandonar 691 estudiants durant un curs en el qual se n’havien matriculat 3.327. El director del Secretariat de Pràctiques d’Empresa, Ocupació i Emprenedors, Juan Luis Lillo, ha explicat que han localitzat 512 dels 691 alumnes que van abandonar. D’aquest grup, no arriba al 15% els que donen per finalitzada la seva etapa universitària. Una mica més del 48% simplement ha canviat de titulació, d’universitat o les dues coses.

    Hi ha un percentatge proper al 37% que assenyala que només ha abandonat temporalment. És en aquest col·lectiu on la universitat vol centrar-se. En general, la primera causa d’abandonament (34,4%) és no haver aprovat el mínim de crèdits (12, l’equivalent a dues assignatures). Però dins d’aquest grup, la primera raó per deixar la carrera és econòmica (el 43%). Encara que hi ha gairebé un 20% també atribuïble a aquest aspecte: poder compaginar estudis i treball.

    L’any passat, a propòsit de la proposta del Govern per rebaixar els fons destinats a beques, eldiario.es entrevistar al professor Juan Hernández, de la Universitat de Jaén i coautor de l’informe sobre el projecte governamental. Llavors, Hernández explicava que “per cada alumne que abandona, llancem 9.000 euros. Tenint en compte que 60.000 abandonen cada any, a raó de 9.000 euros, estalviaríem 540 milions d’euros. Més del que s’estalviaran amb les beques, on la retallada del decret estalviarà uns 300″, deia.

    Raons econòmiques

    En termes econòmics, durant el curs 2011/2012, 691 alumnes de la Universitat de Jaén van malgastar una mica més de 6 milions d’euros, dels 540. Llavors, el professor Hernández proposava una eina de control inexistent: el seguiment i orientació de l’alumnat durant el primer any de carrera que és quan es produeix el 75% dels abandonaments, perquè no hi havia dades sobre les raons per les quals penjaven els llibres o simplement canviaven de titulació.

    Precisament la seva universitat ha estat la primera a avançar en aquest aspecte. Entre les conclusions hi ha que les raons econòmiques solen dominar la majoria d’abandonaments, un aspecte que, segons el rector, “és previsible” que pugui continuar donat “l’enduriment de la política de beques i si la situació econòmica no millora”.

    Però també apareixen altres aspectes, per exemple que abandonen més els alumnes d’Enginyeria (32%) i menys els Ciències de la Salut (9%). Que per al 52% l’elecció no va ser vocacional, que més d’un terç, el 34,4%, no van aconseguir aprovar els 12 crèdits mínims (2 assignatures) que la universitat estableix com a mínims per continuar o que més de la meitat dels alumnes que canvien de carrera es matriculen en un grau de Socials i Jurídiques.

    Ja ha començat la següent fase d’aquesta enquesta. En primer lloc permetrà conèixer als alumnes que van abandonar en el curs 2013-2013. En segon, veure si algun dels que va prometre tornar, ho ha fet. Perquè, això sí el 93% dels entrevistats recomanaria la Universitat de Jaén i el 87% dels que van abandonar temporalment assegura que hi tornaria.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La samarreta de la Marea Verda arriba als jutjats
    Next Article
    Actualitat
    Les escoles s’aferren als recursos davant al TSJC per no aplicar el 25% de castellà
    Concha Araújo - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.