Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Petit homenatge

    Rosa M. Bellés Guitartmarç 26, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Llibre "Escola de Les Planes d’Hostoles" | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ha anat així. Esperava la meva tanda per tallar els cabells. Sento com una senyora d’uns 80 anys comenta al perruquer coses del poble. Intento parar l’orella i escoltar.

    Ens tornem a trobar després perquè és divendres i hi ha mercat a la plaça. Li demano si pot explicar-me el que deia al perruquer perquè m’interessa, perquè jo era mestra, etc.

    Em van regalar el llibre «Escola de Les Planes d’Hostoles. Pinzellades d’història. 100 anys 1918- 2018», (2018) Varis autors. Edició  Ajuntament LPH.  Sabia, doncs, que amb anterioritat a la construcció de l’actual Escola modernista centenària ja n’hi havia hagut d’altres, tant al mateix poble com als veïnats propers de Cogolls i Les Encies. Que des del segle XVI està documentada l’escolarització a la vall; que els mestres eren o bé els rectors de les respectives parròquies o mestres pagats per les autoritats locals (clavariat); que es donava preferència a l’alfabetització dels nens sobre les nenes i mentre uns anaven a l’Escola, elles podien rebre ensenyament quan anaven a costura; que s’ensenyava a llegir i a comptar; que ensenyar a escriure era més secundari i de vegades consistia només a saber posar el nom, fet que sovint era sinònim de ser alfabetitzat. El llibre també recull una primera estadística d’alfabetització feta el 1860 i moltes altres dades interessants.

    Des del segle XVI està documentada l’escolarització a la vall

    Què m’explica la senyora? El que m’explica és un testimoni directe de l’ensenyament previ a la construcció d’aquesta Escola. Que la seva mare sabia molt de comptar, de llegir i d’escriure perquè el seu pare n’hi havia ensenyat, malgrat que el seu avi s’havia mort quan la seva mare només tenia 8 anys.

    I qui havia alfabetitzat l’avi? Doncs «un mestre que en aquell temps (calculo que devia ser a la segona part del segle XIX) anava a pagès». Pregunto, què vol dir? Diu «Un mestre que anava a les masies i masos on hi havia mainada que no podia anar a l’Escola perquè feia feina de cuidar l’aviram, el bestiar o feina al camp».

    I afegeix «llàstima que la filla d’aquest mestre es va morir l’any passat quan va fer 102 anys, si no hi hagués pogut parlar i preguntar-li coses del seu pare».

    Desconec si en d’altres indrets i comarques també existien els mestres «itinerants» que, si les criatures no podien anar a Escola, ells anaven a casa dels aprenents. Per mi ha estat una descoberta colpidora. És un mestre ara anònim però que va deixar una enorme petjada a la vall en la mainada d’aleshores i els seus successors actuals.  Vull retre-li aquest petit homenatge i compartir-lo amb tots vosaltres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    memòria històrica Mestres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    De l’aula a la societat: L’educació com a eina de transformació social
    Next Article
    Anàlisi
    La bretxa de gènere en matemàtiques ens parla de la bretxa social de gènere
    Rosa M. Bellés Guitart

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    2 comentaris

    1. Anna Corrons on març 26, 2024 11:48 am

      Gràcies! la veu de persones envellides és un pou de saviesa!

      Reply
    2. Xavier Chavarria on març 27, 2024 8:52 am

      Magnífic homenatge en clau de relat. Actualment, com sempres, és molt necessari una mirada als orígens, no sigui que estiguem perdent identitat. Gràcies, Rosa.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}