Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    PISA

    Jaume Celadesembre 11, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests dies tothom hi diu la seva -i sense haver esperat un temps prudencial per parlar amb prou autoritat- sobre els galdosos resultats de l’informe PISA. Però què hi diuen els que estan a peu d’aula? A peu d’escola? Poca cosa. Tenen feina. En general, destinen el seu temps a millorar el clima d’aula, a formar-se quan poden, a conèixer els seus i les seves alumnes perquè aprenguin més i  millor, a potenciar el treball en equip, a intensificar les relacions amb les famílies i amb el món del lleure. O han de destinar el seu temps a omplir paperassa burocràtica o a fer i desfer horaris quan el conseller de torn té una bona idea, però no sap esperar el temps per posar-la damunt la taula de debat.

    Ens cal un pacte sobre educació, però com que no tothom ho veu igual ens cal voluntat d’entesa per arribar a acords i per arribar a acords cal voluntat de consens i de renúncies, és clar. Ens cal d’una vegada per totes impulsar el tema de l’escola inclusiva. Ens cal entendre que des de l’escola, per bé que es pensi i es treballi, no es resoldran totes les desigualtats socials. Hi ha escoles d’alta complexitat perquè hi ha barris d’alta complexitat i ja sé que se’m dirà: però dins d’un barri d’alta complexitat hi ha escoles amb resultats diferents. Doncs analitzem les causes d’aquestes diferències. Segur que hi trobarem claustres que no canvien cada any d’escola, equips directius amb lideratges compartits, formació en centre, compromís que va més enllà dels horaris lectius, vincles amb les altres entitats del barri sobretot amb aquelles del món del lleure, biblioteques escolars que estiguin obertes amb professionals que motivin la lectura, especialistes que convinguin a cada centre, que no han de ser iguals perquè cada centre és cada centre… I fa falta publicitat de les experiències que milloren els aprenentatges, que es visibilitzin els centres i la feina que fan. Que les Melero, les Marquès- que es deixin de tanta cuina- els Ustrells de torn portin mestres als seus programes, que tots sabem què passa amb aquest del Burgo i la reina o què passa a la Renfe, però no sabem què passa a l’escola del costat de casa.

    I per acabar: aixequeu el dit els que sapigueu qui va guanyar el premi Marta Mata o els guardons que porten el seu nom. Els heu vist en algun mitjà de comunicació? Jo no i em temo que no soc l’únic.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informe PISA opinió PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Amb motiu dels resultats PISA 2022
    Next Article
    Anàlisi
    Proves PISA 2022, quina sacsejada!
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    3 comentaris

    1. Josep Maria Turuguet Salgado on desembre 11, 2023 7:19 am

      “Que les Melero, les Marquès- que es deixin de tanta cuina- els Ustrells de torn portin mestres als seus programes, que tots sabem què passa amb aquest del Burgo i la reina o què passa a la Renfe, però no sabem què passa a l’escola del costat de casa.”

      Sí, senyor. Algú ho havia de dir. Potser l’escola “no vengui” però som humans per transcendir el mercat.

      Reply
    2. Tuseteta on desembre 15, 2023 12:06 pm

      Hem d’aprendre d’altres països; a Dinamarca un nou-vingut no va l l’escola ordinària així que arriba. es van crear unes escoles a tots els barris amb les millors condicions per acollir els nou-vinguts, els millos mestres, ratios que no sobrepassin les dues xifres i un temps d’estada depenent de cada alumne, per introduïr-los a l’escola ordinària amb les bases imprecindibles per adaptar-se sense problemes al curs que els correspon: comprensió i expressió de la llengua, oral o/i escrita segons l’edat i nivell de matemàtiques per incloure aquell alumne, sense cap problema a l’escola que li correspongui segons el seu domicili. En aquesta escola pont, hi ha serveis especialitzats en psicologia, logopèdia, medicina, serveis socials, que d’una forma individual intenta anivellar tots els aspectes que aquest infant nou-vingut pot presentar. Hi ha alumnes que estaran en aquesta escola anivelladora uns mesos, d’altres potser un any, cafascú sl seu ritme.per passar a l’escola ordinària de la manera més suau perwué la integració sigui només un petit tràmit.

      Reply
    3. Meritxell on desembre 18, 2023 9:48 pm

      https://lacapsa.wordpress.com/2023/12/17/material-sensible/
      Et deixo l’enllaç a l’article sobre els resultats PISA. Soc mestra de primària fins les orelles de feina, que mira de cercar algun raconet per poder escriure. Això sí, quan ens toquen el voraviu, trobo ràpid el forat.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}