Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pla pilot de centres híbrids: necessitat real o artificial?

    Jesús Martin Riveraabril 27, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des del Departament d’Educació ens venen com a una innovació metodològica i pedagògica l’ensenyament híbrid en el qual es combina la presencialitat amb les classes a distància. Des d’un punt de vista històric, hem de dir que de cap de les maneres és nova, ja que fa trenta anys que s’ha fet servir en l’educació a distància, antic INBAD, després ICESC i ara Institut Obert de Catalunya (IOC).

    D’entrada, és totalment qüestionable un projecte que falsament es presenta amb la voluntat de tenir “per finalitat promoure l’educació híbrida com a resposta de qualitat i equitat educativa davant d’escenaris canviants i complexos, i en el marc del Pla d’educació digital de Catalunya” [1].

    El mes de juny el Departament d’Educació, en les instruccions de la secretaria de polítiques educatives[2], manifestava en el primer criteri que “s’ha d’impulsar una acció educativa de qualitat i equitat. Els centres educatius desenvolupen un important paper compensador de les desigualtats. En aquest sentit, caldrà establir les estratègies educatives generals per a tot alumnat i, en particular, per a l’alumnat més vulnerable que ha patit la desconnexió del sistema educatiu durant la pandèmia”. Això entra en contradicció amb un altre criteri del mateix document, el 12è: “En els ensenyaments postobligatoris, quan no sigui possible garantir la presencialitat de tot l’alumnat del centre, es podran plantejar, de manera excepcional, models híbrids d’aprenentatge. En aquests casos, el percentatge de presencialitat no podrà ser inferior al cinquanta per cent i es podran contemplar diverses opcions: franges horàries reduïdes o dies alterns. En cap cas, la suma del treball presencial i telemàtic no podrà superar la dedicació lectiva dels alumnes ni dels docents establerta normativament”.

    Resulta que ara la qualitat educativa es limita a introduir les classes en línia? Existeix un consens entre la comunitat educativa que l’educació ha de ser presencial, ja que l’alumnat està acompanyat emocionalment, treballant en equip i interactuant amb la resta de companys i companyes. Les sessions en línia tenen l’inconvenient de no desenvolupar les competències socials.

    Cal no confondre la resposta momentània a la pandèmia a aprofitar la situació per engegar un pla que augmenta la precarietat laboral del professorat, fent-lo doblar les seves sessions lectives i de preparació de les seves classes.

    Quin interès ocult hi ha per part del Departament? Un ERO encobert? Segons com es miri pot ser un pla pilot de retallades futures. Retallada d’espais, retallada de presencialitat substituïda per una virtualitat alienada i allunyada.

    Pretenen fer-nos creure que empoderaran les famílies de treballadores quan aquestes han de fer extenses jornades laborals? El centre educatiu és un node excel·lent on hi ha un temps lectiu i un no lectiu on es practica esport, es fan activitats a l’aire lliure o en aules o espais tancats, amb la participació d’entitats locals i de la societat civil del seu entorn.

    Cal no confondre la resposta momentània a la pandèmia a aprofitar la situació per engegar un pla que augmenta la precarietat laboral del professorat

    El Departament d’Educació ha de ser més rigorós: els projectes es poden avaluar des de la ideologia o des del mètode científic. Per avaluar el pla rigorosament, volem dades que el justifiquin. O es tracta d’un experiment esnob? Que ens mostrin els percentatges de suspesos el primer trimestre dels últims tres anys en relació a enguany. Els docents de batxillerat poden fer-ho. Sense dades, és una opinió, una creença, més pròpia de l’Edat Mitjana que del segle XXI. Abans d’engegar aquest pla es disposava de prou dades per veure què passa.

    Òbviament, l’objectiu de l’educació és que l’alumnat aprengui, i es mesura amb  indicadors. Els que es faran servir per avaluar aquest pla, han estat pactats prèviament? Estan fonamentats en comparacions amb l’educació presencial al 100%? El fracàs escolar en aquests centres demanava aquest tipus d’actuació? O és per la seva militància en l’escola XXI i no per una necessitat educativa que se’ls ha implementat aquest experiment?

    A Catalunya ja tenim l’Institut Obert de Catalunya per cobrir l’ensenyament a distància (estudis postobligatoris i graduat en ESO entre altres), per tant és del tot innecessària aquesta modalitat híbrida, per la qual cosa haurien de revisar el projecte perquè provoca una sobrecàrrega de feina en el professorat i redueix la sociabilitat de l’alumnat, entre altres excel·lències atribuïbles.

    Aquest projecte, sense pretendre-ho, ha servit per fer valdre l’educació presencial, tan enyorada i ben valorada per l’alumnat i les famílies en aquest temps de pandèmia.

    Els universitaris han manifestat el seu descontentament i la seva plena insatisfacció i  indignació amb les classes en línia o híbrides, com ha publicat la premsa recentment o a inici de curs (El Periódico de Catalunya[3], Diari de Barcelona[4], etc.), malestar extrapolable a les famílies i alumnat.


    [1] https://projectes.xtec.cat/transformacioenxarxa/projecte-pilot-deducacio-hibrida/

    [2] Departament d’Educació, Secretaria de polítiques educatives INSTRUCCIONS PER AL CURS 2020-2021 DELS CENTRES EDUCATIUS DE CATALUNYA https://drive.google.com/file/d/1Dohh_zym0bwx_2TstB9_PsqeEAVpKlH8/view

    [3] https://www.elperiodico.cat/ca/societat/20210416/universitaris-suspens-classes-online-11650332

    [4] https://www.diaridebarcelona.cat/w/universitaris-indignats-classes-en-linia

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Seria un èxit que el Ministeri i les CCAA consensuessin els mínims del nou currículum»
    Next Article
    Opinió
    Interculturalitat, felicitar altres festivitats
    Jesús Martin Rivera

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}