Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pràctiques restauratives: estratègies per millorar la convivència escolar

    Cada cop més, avancem cap a polítiques i pràctiques que posen al centre el benestar de totes les persones que habiten les nostres escoles. Ens preguntem, doncs, què significa aquesta paraula, benestar, per a nosaltres com a educadors, per al nostre alumnat o per a les seves famílies. Què podem fer per construir aquest benestar? Es pot construir? És més, ho hem de construir? Què ha de passar per assolir-ho?
    Lucía Sánchez Gonzálezgener 20, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | FUHEM
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La realitat amb què ens trobem diàriament és la manca de temps i espais (i, de vegades, fins a la manca de forces), per concretar projectes que ens acostin a aquests objectius. Tot i això, tots desitgem poder moure’ns en aquesta direcció. I, quan ho aconseguim, el que aconseguim ens anima encara més a continuar treballant-hi.

    La convivència és un dels aspectes centrals en la consecució del benestar. Els centres educatius són espais on diàriament centenars de persones, diverses i amb diversos interessos, es relacionen i col·laboren. I, en aquests entorns i sota aquestes condicions, és natural que sorgeixi el conflicte. El repte, per tant, és construir escoles on puguem ensenyar al nostre alumnat a resoldre de forma positiva els conflictes que puguin sorgir, alhora que nosaltres i nosaltres, les educadores, posem les condicions per fer-ho.

    Els models de convivència positiva promouen una visió proactiva de la convivència, a través de la prevenció, treballant des del començament en la construcció de relacions basades en el respecte mutu i la confiança. L’enfocament de la convivència restaurativa, heretat de la justícia restaurativa i adaptat als contextos escolars (Albertí i Cortés i Boqué i Torremorell, 2015), aporta el marc i les estratègies per construir una realitat d’acord amb aquests principis. Juan de Vicente (2021) descriu algunes de les claus de la lògica restaurativa de la convivència, de les quals m’agrada destacar-ne tres.

    En primer lloc, com ja s’ha dit, des d’aquests models es posa el focus en les relacions de les persones que conviuen als centres educatius i en la creació d’una comunitat que hi estigui vinculada. És a dir, busquem conèixer les persones amb qui compartim durant tant de temps els espais i, a més, busquem cuidar-nos els uns als altres.

    En segon lloc, el protagonisme del procés resideix en les persones que en formen part. És a dir, els alumnes. Els nostres i les nostres estudiants han de ser partícips de les decisions que els involucren, tant a la construcció de la seva comunitat educativa, com a la resolució dels conflictes que puguin trobar-se.

    La convivència és un dels aspectes centrals en la consecució del benestar.

    Finalment, si ens centrem en aquells moments en què ens trobem davant d’un conflicte, a la convivència restaurativa es posa el focus a reparar el mal que s’ha causat, a restaurar allò que s’ha trencat. I això només es pot aconseguir a través del reconeixement de les conseqüències que els nostres actes tenen sobre els altres.

    Però com podem portar això a la pràctica? Com traslladem aquest model als nostres centres? L’enfocament de la convivència restaurativa ens dóna les eines per poder concretar això a la feina diària amb els nostres i les nostres alumnes. D’una banda, aquelles relacionades més amb les accions preventives que ens ajudaran a construir una comunitat educativa basada en les cures i, de l’altra, aquelles adreçades a resoldre els conflictes quan aquests es produeixin. Tot i això, és important recordar que, des d’aquesta òptica, no obtindrem realment beneficis en la resolució dels conflictes si no cuidem tot allò relacionat amb les accions preventives. Aquestes són les que construeixen una base de la qual posteriorment partirem a l’hora d’intervenir davant l’aparició dels problemes. I, per això, és en aquestes primeres en què em centraré.

    Construir una comunitat vinculada parteix de generar les oportunitats per crear i enfortir aquests vincles. Els cercles de diàleg són eines molt potents per facilitar que els i les estudiants coneguin els seus iguals (i també cada docent), d’una manera que, potser, d’altra manera no podrien fer-ho. A més, ens permeten entrenar una forma de comunicació centrada en les emocions, necessitats i compromisos individuals entorn de quins temes gira el diàleg en aquests cercles? Podem parlar sobre qualsevol cosa, allò que com a educadors considerem important, però sempre seguint aquesta fórmula.

    Però què és exactament un cercle de diàleg? Tot i que tan sols des de l’experiència s’arriba a entendre tot allò que aquesta eina ens aporta, intentarem explicar-ho. Els cercles busquen generar un diàleg col·lectiu. El grup es col·loca en forma de cercle i la conversa es planteja en una sèrie de rondes, mitjançant preguntes prèviament preparades. Les intervencions es fan de manera ordenada, seguint el cercle. I, sempre, responem usant el missatge en primera persona, des de les nostres emocions i necessitats. Per exemple, si volguéssim conversar amb el nostre alumnat sobre el seu benestar al centre, algunes possibles preguntes podrien ser:

    • En quins moments del dia a l’escola/institut et sents més a gust?
    • Quins espais creus que faciliten la comunicació?
    • Quines idees se t’acudeixen per millorar el vostre benestar com a estudiants al centre?

    Són múltiples els espais des dels quals podem posar aquesta eina en pràctica: les tutories, dins de les assignatures (la matèria d’Atenció Educativa recent ofereix un espai privilegiat per a això, encara que no és l’única), com a part de l’orientació acadèmica i professional , a les reunions amb famílies, etc. I, des de qualsevol d’ells, podrem contribuir a generar una comunitat més unida, més vinculada, més participativa i, sobretot, més empàtica.

    Aquest és un camí que un cop iniciat no es pot desfer. Continuem treballant per millorar i trobar estratègies que promoguin comunitats centrades en les cures, on la convivència sigui una prioritat i les relacions entre les persones que les componen es basen en el respecte, la dignitat i l’empatia. I com que sempre tanquem els cercles amb una reflexió final, aquí també deixo la meva. Començava aquest article reivindicant la manca d’espais i de temps que tenim per expressar-nos i escoltar-nos. Tot i això, sempre que he pogut estar en un cercle, això és el que més es valora i agraeix per part de qualsevol persona que hi participa, siguin docents, estudiants o famílies. Tenir una estona, cinquanta minuts, per reflexionar i compartir sensacions, moltes vegades similars entre si, però poques vegades expressades.

    Referències

    Albertí i Cortés, M., i Boqué i Torremorell, MC (2015). Cap a una pedagogia restaurativa: superació del model punitiu a l’àmbit escolar. Revista de Mediació, 8 (1), 36-49.

    De Vicente, J. (2021). Convivència restaurativa. Aprendre a conviure ia construir entorns d’aprenentatge segurs . Biblioteca d’Innovació Educativa, SM.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    convivència opinió restaurativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    La soledat és per a tothom
    Next Article
    Opinió
    Història educativa: la Sinaí
    Lucía Sánchez González

    Graduada en Psicologia, especialitzada en Psicologia de l'Educació. Orientadora educativa en el Col·legi Montserrat FUHEM

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.