Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Problemes de convivència als centres educatius: només una qüestió de recursos?

    Beatriz Martín del Campojuny 14, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'arxiu / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En aquest últim any he escoltat diversos professors de diferents llocs parlar alarmats de l’augment dels problemes psicològics i socials que detecten en els seus estudiants d’ESO i Batxillerat i la manca de recursos amb què s’han d’enfrontar-se a situacions límit en la convivència als centres. Agressions entre estudiants, símptomes de depressió i ansietat que afecten negativament al rendiment acadèmic i a les relacions socials, dificultats econòmiques i problemes familiars greus… són els casos esmentats amb més freqüència.

    No poso en dubte que el nivell de conflictivitat als centres educatius pugui haver augmentat: seria una conseqüència més que esperable del període de crisi econòmica i cultural que estem vivint. I, davant d’això, l’afirmació que falten recursos és un clam. És evident que tenir un bon equip d’orientació psicològica i psicopedagògica, així com un treballador social o un educador social als centres per atendre aquests casos milloraria la qualitat de vida del professorat i els estudiants.

    No obstant això, crec que a més dels recursos professionalitzats, calen recursos culturals i personals que entrin en joc en la mateixa aula. Davant d’una agressió entre adolescents, d’una noia que perd els nervis i surt de classe plorant i fent un cop de porta, d’un xaval que està sol i capcot durant l’esbarjo, o d’un que s’encara amb el professor i l’agredeix, podem trobar dues actituds.

    La primera actitud és la d’aquells docents que consideren que la seva feina està sent pertorbada per aquestes situacions anòmales. La seva tasca és transmetre coneixements als seus alumnes en una aula organitzada i pacífica en la qual regna el respecte al seu saber i la seva autoritat. Quan alguna cosa se’n va de les mans, la seva resposta és recórrer a instàncies superiors o als reglaments de convivència per aplicar les corresponents sancions. El problema ha de desaparèixer perquè la seva tasca es pugui seguir desenvolupant, i solucionar-lo no està dins les seves funcions laborals. Per a això hi ha les aules de convivència dels instituts, aquests espais on acaben tots els alumnes que porten problemes al llarg del dia.

    La segona actitud és la dels docents que consideren que la seva feina consisteix a formar i educar adolescents, persones que no només estan en procés de formació sinó en procés de desenvolupament. En aquest procés, els adolescents pateixen alts i baixos relacionats amb les hormones, conflictes amb els seus múltiples i possibles jos i enfrontaments amb la cultura opressora dels seus adults. En ser conscients d’això, aquest segon tipus de docents no desvinculen educació i formació i accepten les llums i les ombres de treballar amb adolescents com una part lògica del procés. Això no vol dir que acceptin les conductes disruptives dels seus estudiants sense dir ni piu, sinó que assumeixin que aquestes formen part de la realitat educativa i es comprometin a solucionar-les recorrent no només a les sancions i als temps fora, sinó també a les seves habilitats de solució de conflictes i de relació interpersonal.

    Com més docents d’aquest segon tipus tingui un centre educatiu, més possibilitats d’èxit tindran els equips psicopedagògics en la resolució de situacions conflictives. L’èxit d’una intervenció en un centre no pot dependre de que una sola persona sostingui tots els malestars individuals que es produeixen dia a dia en l’entorn escolar. Tot canviaria si l’equip humà que compon el centre tingués com a missió transversal el benestar de tots i cadascun dels seus membres.

    Ja sé que a alguns això els pot sonar a una postura tova i poc compromesa amb la cultura de l’esforç, en la qual canviem la transmissió de valuosos coneixements per sessions de catarsi col·lectiva per solucionar conductes disruptives. Però no es tracta de canviar una cosa per l’altra. Es tracta d’ensenyar i educar assumint que els nostres destinataris són individus diversos, amb diferents històries de vida, diferent procedència i diferents competències.

    Els docents han de ser-ho no només per a l’adolescent tranquil de classe mitjana, equilibrat i sense problemes familiars. També hi ha els altres adolescents, els que molesten amb els seus comportaments disruptius i els seus atacs d’ansietat, amb les seves dificultats d’aprenentatge i amb els seus problemes d’identitat. No podem demanar als professors que es converteixin en psicòlegs, però sí que adoptin una actitud d’educadors davant d’aquests adolescents no esperats però cada vegada més nombrosos.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat crearà un registre públic de mares de dia i en regularà l’activitat
    Next Article “No estem sols, estem acompanyats per fer el canvi”
    Beatriz Martín del Campo

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}