Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Profe, qui són els dolents?

    Joan M. Gironadesembre 9, 20157 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dues noies sirianes refugiades. En una escola del Líban que depèn d’UNICEF / Foto: DFID
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’endemà dels fets a París un alumne de 14 anys, Segon d’ESO, em va preguntar qui eren els dolents: els francesos o els sirians? A l’aula hem de procurar contestar les demandes que ens fan els alumnes, però la pregunta no era senzilla de respondre. Vaig pensar que seria interessant dedicar una estona a parlar-ne entre tots.

    Van anar sortint diferents temes relacionats. Havíem conegut els fets gràcies als mitjans d’informació, sobre tot les televisions. Són de fiar les notícies que ens donen? Els mitjans d’informació o de desinformació no informen de manera objectiva. La majoria dels mitjans dels països occidentals seguint les orientacions dels seus propietaris han parlat poc de les conseqüències dels nombrosos bombardejos sobre la població civil a Síria. No han explicat d’on surten les armes que es fan servir en els atemptats a diferents ciutats del món. Qui els les proporciona? On les compren?

    Ens diuen que alguns governs occidentals han fet servir la paraula guerra al referir-se als fets de París. Vam pensar com eren les guerres. En totes les del segle XX i XXI hi ha moltes morts de persones civils alienes als combats, més que de soldats. Quantes persones han mort pels bombardejos dels països occidentals a Síria? I a Líbia o l’Iraq? Segurament moltes que no tenien res a veure amb els conflictes entre països; en els interessos contraposats per controlar el petroli. Les persones mortes a París segurament tampoc tenien res a veure amb la guerra que va començar després dels atemptats a les torres bessones de Nova York, ja fa uns quants anys. Se’ns feia difícil escollir qui eren els dolents: ambdós bàndols han fet coses terribles. Els sentiments de les persones poden estar a favor o en contra segons on visquin, segons com pensin, segons com els repercuteixin els horrors bèl·lics. També vam fixar-nos que la majoria de les persones del nostre país –potser influïdes pels que manen o per les informacions que es reben– no donen la mateixa importància a les persones mortes quan aquestes són de l’Iraq, l’Afganistan, Síria, Turquia… que quan són de països occidentals. No es fan minuts de silenci per les que han mort en atemptats fora d’Europa: sembla que totes les persones no siguin iguals.

    També es va parlar del perquè n’hi ha que arriben a suïcidar-se per matar gent amb la seva mort. Es va parlar de les ideologies religioses; a Socials estaven estudiant les creuades: es van dur a terme en nom de Déu, del déu cristià, per conquerir els anomenats llocs sagrats del cristianisme en mans d’àrabs. La guerra implicava la mort de molts soldats àrabs, la majoria de religió musulmana. Els reis i els Papes que impulsaven les creuades van explicar que eren per alliberar els llocs sants que estaven en poder dels infidels no cristians. No van parlar dels interessos comercials per obrir rutes d’intercanvi i de controlar els llocs de pas de les mercaderies. Avui alguns musulmans de manera semblant, volen donar una motivació religiosa als atacs que duen a terme com resposta als bombardejos rebuts: és el moment de matar infidels no musulmans.

    Però, algú ho va dir, malgrat la promesa d’una recompensa després de morts al paradís, com és que es deixen morir abandonant tot el que tenen, família, amistats… la seva vida sencera? Sembla que les que ho fan –no les que preparen i organitzen els atacs– provenen de barris suburbials on malviuen amb poques o cap esperança de futur, no troben prou al·licients a continuar vivint en les condicions que tenen i deuen trobar una sortida personal en l’aventura de lluitar en defensa d’allò que creuen. Si les societats occidentals, com la nostra, els acceptessin i acollissin segurament tindrien més possibilitats de futur i no els enlluernarien els cants de sirenes d’un paradís després de la mort violenta. Vam pensar si érem o no racistes, si acceptàvem totes les persones per igual malgrat les nostres diferències de cultura, de llengua, de religió, de costums… vam pensar per què els nouvinguts tenen menys possibilitats de trobar feina que els que vivim aquí, que també ens costa. Vam concloure que la situació de marginació la pateixen la majoria dels nouvinguts de països pobres a tot Europa occidental.

    Vam trobar un retall de diari que explicava que l’endemà dels fets de París i de la reacció del govern francès augmentant les accions de guerra i els bombardejos, havien pujat les accions de les empreses que fabriquen armament. Sembla ser que la guerra dóna beneficis a fabricants poderosos que no deuen estar gaire interessats en buscar la pau. També vam llegir que l’anomenar estat islàmic ven petroli per finançar-se i per tant, algú el compra. Els compradors estan ajudant-los indirectament; potser, fins i tot, algun país que diu que els ataca els hi compra petroli.

    I què passarà o pot passar als països europeus? Augmentarà la por? M’expliquen de criatures que estan atemorides, que els costa dormir… qui els ha encomanat la por? Potser s’ha creat una certa psicosi entre part de la població… que deu agradar als que manen. Després dels atacs a les torres bessones a Nova York van augmentar els controls policials a tota la població dels Estats Units; a França s’ha dit que cal sacrificar llibertats en favor de més seguretat; a Bèlgica han passat dies amb estat de màxima alerta; a Espanya, tot pensant en les properes eleccions, s’ha signat un pacte antiterrorista que pot ajudar al partit que governa a augmentar els seus vots. Curiosament quan s’iniciava una campanya a nivell europeu en contra del TTIP (el tractat de lliure comerç entre la unió europea i els estats units) s’anuncien l’augment de les mesures de control: els anirà bé als que tenen el poder que es limitin les llibertats d’expressió i de manifestació.

    Reflexió final: L’escola pot ser neutral davant fets que afecten tota la ciutadania, tota la comunitat educativa? L’escola i els seus mestres no poden viure aliens al que passa a la seva societat tal com ens diu el pedagog català Miquel Soler Roca. Crec que superant els escrúpols derivats d’un pretès i impossible neutralisme, correspon a l’educació contribuir al coneixement polític, tenint en compte l’edat i les característiques de cada grup d’educands[1]

    Sembla que no n’hi ha prou amb el treball que es pugui fer a les escoles o instituts. Totes les persones que ens dediquem a educar, començant per les que treballem a centres escolars, ens hauríem d’implicar en contra de les guerres, en contra de les polítiques que afavoreixen a uns pocs en detriment de la majoria. Si continuen les guerres per intentar controlar les energies fòssils, si continuen les situacions de desigualtats econòmiques enormes entre persones, si els immigrants reben rebuig enlloc d’acolliment, si els governants utilitzen, com ho estan fent, els sentiments patriòtics i les pors per mantenir la seva situació de poder… sempre hi haurà bons i dolents i la pregunta del meu alumne quedarà sense resposta. Continuaran les guerres per assegurar la supremacia econòmica, política i cultural dels rics i poderosos a tot el món. Davant el dolor dels milers de persones que fugen de la fam i la guerra i intenten arribar als països europeus seria greu deixar-se arrossegar per la xenofòbia, més aviat caldria promoure polítiques igualitàries per afavorir a tota la població sense exclusions i organitzar autèntiques actituds de solidaritat internacional.

    [1] Miquel Soler (2015) Educació, resistència i esperança. Edicions Rosa Sensat. Barcelona

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Atemptats de París Diàleg Guerra opinió Síria Tutoria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    10 interrogants a propòsit del llibre blanc sobre la professió docent
    Next Article
    Actualitat
    Paulina
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}