Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Prop de 78.000 alumnes vulnerables no reben beca a secundària

    Ana Basantafebrer 13, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un total de 77.840 alumnes en risc de pobresa no reben cap beca a secundària, una dada que està relacionada amb l’abandonament prematur dels estudis, situat a Catalunya en el 14%, molt lluny de l’objectiu europeu del 9%.

    Així ho indica un informe de la Fundació Bofill sobre la necessitat de les beques a secundària que destaca que els joves amb menys recursos que abandonen es estudis suposen un 20%, mentre que en el cas de les rendes més altes és d’un 4%.

    Segons dades del 2020, el 61% de l’alumnat de 19 anys que havia deixat els estudis ho havia fet principalment en acabar 4rt d’ESO, per la qual cosa la transició cap als ensenyaments postobligatoris suposa un moment crític per a l’abandonament prematur.

    L’informe de beques d’estudi afirma que, a Catalunya, és una política “molt residual”: El curs 2020-2021, la despesa en beques a l’educació obligatòria i secundària postobligatòria representava un 3,4% del total de la despesa pública en educació, percentatge que ens situa a la cua dels països europeus.

    En el conjunt dels estudis no universitaris, el percentatge d’alumnat becat és del 16,9%, per sota de la mitjana espanyola (23,4%) i molt inferior al percentatge d’infants i joves en risc de pobresa (un 31,7% el 2022).

    Més de 106.000 estudiants en risc de pobresa

    L’any 2022 hi havia 106.161 alumnes entre 3r d’ESO i 2n de secundària postobligatòria en risc de pobresa i només 28.324 disposaven d’una beca de suport a l’estudi (beca MEFP). A més, la beca del Ministeri d’Educació i FP només atorga 1.500 euros a l’any.

    Hi ha diversos motius pels quals els joves no accedeixen a beques, com ara desconeixement d’aquest ajut o complexitat burocràtica. Com a prova, l’any 2021 menys del 6% de persones pobres a Catalunya va accedir a l’Ingrés Mínim Vital.

    Una de les crítiques de l’informe radica en que “Catalunya no disposa d’un model propi de beca a la postobligatòria. No gestiona l’aportació que fa el Ministeri, ni n’incrementa la partida ni l’ajusta als llindars de pobresa propis”.

    El Govern espanyol va incrementar un 20% la partida de beques el 2023 i és previst que transfereixi a la Generalitat el seu programa de beques a la postobligatòria. Per a la Bofill, el Govern català i el Departament d’Educació han d’articular un programa de beques sòlid i ben dotat a secundària, que posi el focus en l’alumnat amb menys recursos, que és el que té més risc d’abandonament prematur.

    Beques per a l’equitat

    Per aquest motiu, la Fundació Bofill ha presentat una proposta de model de beca de continuïtat, anomenada Beca + Secundària, amb l’objectiu de reduir l’abandonament i oferir oportunitats a l’alumnat més vulnerable entre 3r d’ESO i 2n de la postobligatòria.

    Argumenta que els llindars de les beques del MEFP a nivell estatal penalitzen les famílies vulnerables de Catalunya. Per això, els ajuts econòmics de la Beca + Secundària es modulen segons tres llindars de renda, amb referència a la distribució de rendes catalana. Al mateix temps, duu associada un increment d’hores d’orientació a l’alumnat i les seves famílies i preveu un procediment desburocratitzat i de renovació automàtica.

    L’objectiu és que l’any 2030 tot l’alumnat de 3r d’ESO a 2n de postobligatòria en risc de pobresa o en situació de privació material severa estiguin coberts. Actualment, es tracta d’un 29,5% del total d’estudiants. Això costaria 455,6 milions d’euros, un import que equival al 5,6% de la despesa pública en ensenyaments no universitaris.

    Escenaris possibles

    L’estudi planteja diferents escenaris d’implementació i dues propostes intermèdies per als propers quatre anys, seguint criteris de viabilitat tècnica i pressupostària. Remarca la necessitat que l’accés al programa Beca + Secundària sigui àgil i simple, per combatre les barreres informatives i burocràtiques.

    Una  primera proposta se centra en reduir els imports de la beca i prioritzar 56.110 alumnes en risc de pobresa, la qual cosa significaria que la despesa educativa sobre el Producte Interior Brut (PIB) passaria del 4,21% al 4,29%.

    La segona proposta també redueix els imports i afegeix, a més dels alumnes de postobligatoris i PFI, els que cursen 3r i 4t d’ESO, de manera que la xifra ascendiria a 106.161 alumnes i la despesa educativa augmentaria fins al 4,33%. Tot i això, Catalunya se situaria per sota de la mitjana espanyola i europea.

    Orientació

    “Una política compromesa amb l’equitat i la qualitat del conjunt del sistema educatiu ha de poder combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres, i el millor instrument de què disposa per fer-ho és per mitjà d’un autèntic sistema de beques a l’estudi”, resumeix l’informe.

    A més de l’ajuda econòmica, “és necessari acompanyar el jovent en la transició més crítica de la trajectòria educativa: el pas de l’ensenyament obligatori al postobligatori. Una bona política d’orientació és determinant per a la continuïtat educativa i els resultats acadèmics però també per a la seguretat en un mateix, les expectatives de futur i la salut emocional, especialment per aquell alumnat de famílies amb menor nivell educatiu i cultural”.

    La Beca + Secundària vol frenar la desigualtat de capital educatiu i cultural que es fa evident en la diferència en les taxes d’abandonament escolar prematur en funció del nivell d’estudis de les famílies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar beques Fundació Bofill
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Joves i pantalles. Ens podem imaginar d’altres escenaris possibles?
    Next Article
    Opinió
    Cal ensenyar a pensar i no què s’ha de pensar
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    1 comentari

    1. Pilar Eslava Higueras on febrer 13, 2024 3:17 pm

      Em sembla prou bones aquestes propostes, però caldria també actuar amb les beques menjadors per secundària, quasi eliminades per l’alumnat de secundària dels instituts públics.

      Alumnat que la rep fins a 6è de primària i deixa de percebre quan passa a secundària, deguda a l’eliminació dels menjadors i cantines als instituts.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}