Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quan el talent crida a les portes de l’escola

    Redacciónovembre 20, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Parlar d’alta capacitat intel·lectual (ACI, d’ara endavant) no està de moda. El talent i les necessitats educatives inherents a la seva expressió i desenvolupament no haurien de dependre dels corrents educatius, ni d’una interpretació rígida de la legislació subordinada a una partida econòmica. El talent i la superdotació no s’haurien d’emmascarar darrere de complexos i fantasmes. No obstant això, tots aquests elements externs a la seva naturalesa porten als nostres alumnes potencialment més capaços a una situació d’oblit, incomprensió i manca d’atenció. Situa als professors en el punt de mira d’aquest buit pedagògic, on no són més que l’artefacte i la cosificació d’una trampa perfecta que col·loca aquests estudiants en una cruïlla per a la qual no es tenen coneixements ni recursos per pal·liar la seva alienació escolar.

    Una cosa és clara, i és que cada vegada són menys els que s’atreveixen a afirmar que l’alumne amb ACI no necessita una diversificació curricular o que l’alta capacitat intel·lectual no existeix. Ara bé, desterrar mites com que un alumne amb aquest potencial és problemàtic, amb falta d’adhesió a l’autoritat i a les normes, o que no necessiten ajuda, segueix alimentant la connotació negativa d’aquesta etiqueta. Aquesta mitificació comporta una sèrie de conseqüències, a ell mateix, a la seva família i als agents educatius encarregats d’atendre aquesta desconeguda però grandiosa diversitat.

    Mentre discorrem pels secrets de la situació en què es troben els nostres estudiants més brillants, les xifres són contundents. El Ministeri d’Educació avala que un de cada vint alumnes té ACI en alguna de les seves manifestacions. No obstant això, els errors conceptuals, i la manca d’accions sistematitzades per a la seva identificació, diagnòstic i intervenció posen en dubte el potencial d’aquests estudiants, que sovint passen desapercebuts a les nostres aules. Els percentatges de detecció d’aquests perfils es situen entre el 0,1-1% a l’Estat espanyol (Ministeri d’Educació). Dels 27.133 alumnes diagnosticats a l’Estat, tan sols 417 provenen de Catalunya (Santarén, M; 2018).

    El periple dels escolars i les seves famílies no es veu facilitat per la seva identificació, ja que el 70% d’ells es troba en una situació de baix rendiment escolar i entre un 35-50% es troben en una situació de fracàs escolar. Aquestes dades posen en evidència que la identificació i el diagnòstic dels infants i joves amb ACI suposa el primer pas per a la seva atenció, però que el seu diagnòstic –que ha d’anar més enllà d’una puntuació en un test d’intel·ligència– ha de servir com a planificador d’una intervenció individualitzada. Individualitzada, sí: que s’ajusti al seu perfil cognitiu, que estigui contextualitzada en el centre escolar en què està escolaritzat i que tingui significativitat per al protagonista d’aquesta història, el nen o adolescent amb ACI.

    Potser ens hem de plantejar, arribats a aquest punt, si no hem d’anar cap a un sistema amb prou espai per al desenvolupament del pensament crític, científic, divergent i especialitzat. No ens podem permetre que aquests estudiants entrin en una espiral d’avorriment i desmotivació. Els programes d’intervenció han de considerar la naturalesa, funcionament i desenvolupament de l’alta capacitat intel·lectual (Ziegler, Stoeger i Vialle, 2012, van Tassel-Baska, 2014, Subotnik i cols., 2011).

    Així doncs, és el moment d’empoderar aquests alumnes. Ho farem dotant els professors dels coneixements i mitjans necessaris per a atendre i comprendre les necessitats acadèmiques, socials i emocionals dels nens i joves amb una capacitat superior. Ho farem facilitant a les seves famílies una informació veraç de què és l’ACI perquè deixin de disculpar-se per tenir un fill que se surt de la norma. Ho farem acceptant que l’expressió de l’ACI és complexa i multidimensional, el que ens fa tenir davant a un nen expert en determinats tòpics i immadur en altres àmbits del seu desenvolupament. Ho farem quan deixem de condicionar la identificació del talent al rendiment acadèmic.

    L’alta capacitat està trucant a les portes de les escoles i és el moment de rebre-la com es mereix, sense el prejudici d’altres alumnes, però amb els seus mateixos drets. Tot alumne té dret a aprendre alguna cosa nova cada dia, a expressar les seves inquietuds, a ser escoltat i tingut en compte, a equivocar-se, a comprometre en determinades metes i a llençar la tovallola. Tot alumne té dret a ser acceptat per allò que és, i no per allò que és capaç de fer. I si arribem fins aquí, potser aquests nens, quan siguin adults, ens facin el favor de posar el seu talent al servei d’una societat que els necessita tant i que no els va girar l’esquena quan ells necessitaven el reconeixement de la seva diversitat i riquesa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ’37 històries’: la presa de consciència feminista d’un grup d’adolescents
    Next Article
    Actualitat
    ‘Allioli’, quatre dècades passant revista a l’educació valenciana
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}