Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quatre coses essencials

    Xesco Casacuberta Valliermarç 29, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: ruthvalencia.com
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Som pare de família nombrosa de dos fills de 6 anys i una filla de 9. A més a més som mestre de primària. Per tant, aquestes setmanes bàsicament la meva feina ha consistit a estar pendent del benestar dels infants. Dels meus de manera presencial i dels tutoritzats de manera virtual. Durant els darrers catorze dies he pogut comprovar com en moments excepcionals com els que vivim les persones ens aferram a les coses essencials. Però quines són aquestes coses? Què és tot allò essencial que han necessitat els infants de què en som responsable? Dels tres que he vist néixer i dels 24 que vaig conèixer el setembre? Després de dues setmanes intenses d’observació se m’acudeixen algunes idees.

    En primer lloc, i molt per damunt la llista de prioritats, la relació. Després d’estar totes les hores del dia amb ells s’ha fet evident que els infants han necessitat sentir-se segurs i protegits pels adults. Proposar un nou horari i repensar algunes normes i límits ha sigut bàsic! També han necessitat sentir-se acompanyats i escoltats. Sentir que podien comptar amb nosaltres per respondre les seves preguntes i inquietuds i sentir-se acompanyats d’altres infants, dels germans, dels veïns del balcó del davant o dels companys de classe a l’altre costat de la pantalla. I així com els de casa han necessitat sentir el nostre escalf físic, l’alumnat el nostre escalf virtual. Sentir que, malgrat la distància, penses i comptes amb ell. En una enquesta que vaig passar a les famílies per valorar les tasques que els hi anava enviant el que van valorar més positivament varen ser els vídeos on em podien veure amb cara de son i despentinat però on els donava ànims i coratge.

    En segon lloc, he pogut observar que necessiten mantenir-se ocupats. I amb què han estat més ocupats? Jugant! Deixeu que vagin al seu ritme i observeu. Els de casa han jugat a parxís, a scrabble, a cartes, a jocs de construcció, a pares i mares, a comprar i vendre, han lluitat com a lleonets… I han explorat l’entorn! Els de casa han posat nom a tots els caragols del corral! I això m’explica una alumna meva a través d’un correu electrònic: “¡Me aburro! ¡Pero en casa hacemos muchas cosas! Jugamos, hablo con la vecina, por las noches aplaudimos…”

    En tercer lloc l’expressió artística. Aquests dies les famílies hem pogut comprovar com quatre folis blancs i uns retoladors o dos pinzells i unes aquarel·les mantenen les feres lluny del caos! Hem vist que els infants necessiten canalitzar tot allò que viuen, pensen i senten a través de les mans, dibuixant, pintant, retallant o aferrant. Hi ha una idea interessant que volta aquests dies per xarxes i que diu alguna cosa així com: tothom preocupat perquè arribin els deures per mantenir-los ocupats i el que ens ha salvat a les famílies són les manualitats! Touché! Jo aquí hi afegiria la música. A casa n’hem escoltat, hem cantat, hem tingut temps per practicar molt més amb els instruments i hem ballat! L’única foto, per exemple, que he rebut d’una alumna meva hi surt ella tocant el violí amb el seu germà assegut al piano. O només basta veure els vídeos més emocionants que corren per les xarxes i on surten infants! No n’he vist cap on apareguin fent una comprensió lectora o repassin les taules de multiplicar. En la majoria pinten, canten, toquen o ballen!

    I en quart lloc moltes famílies hem tingut l’oportunitat de veure de quina manera els infants necessiten el moviment! Tancats a casa reboten! Necessiten moure’s, córrer, xutar, arrossegar-se, botar… A casa hem corregut escales amunt i avall, hem fet sessions d’aeròbic, hem ballat i fins i tot ens vam fabricar una bicicleta estàtica! Això és un altre tema, però és sorprenent com les limitacions aguditzen l’enginy!

    Moltes famílies, doncs, hem necessitat pocs dies per comprovar que els infants necessiten relaxació, joc, expressió artística i moviment.

    Anem a veure ara quantes hores de tot això els oferirà l’escola quan acabi el confinament. No fa falta calculadora. De moviment, dues hores d’educació física setmanal. D’expressió artística, una hora de música i una de plàstica. I de joc lliure i voluntari mitja hora diària de pati. Pel que fa a valorar la importància d’enfortir les relacions i vetllar per la convivència ja és més difícil de comptabilitzar i com a mestre us puc dir que es treballi més o menys depèn molt de la persona que hi ha entre la pissarra i l’alumnat. Resulta, doncs, que si comptem les quatre hores de les maries més les dues hores i mitja de pati, els nostres infants es passen 6 hores i mitja de 25 cobrint les seves necessitats educatives més bàsiques. L’escola encara ofereix només una quarta part del temps a les coses essencials. Les altres tres quartes parts ja les coneixeu! Bàsicament seure i fer el que vàreu fer vosaltres quan éreu a primària!

    No serà que en general tenim una escola que vetlla molt poc per les necessitats reals del nostre alumnat? Durant aquests dies se’ns ha fet molt evident el que necessiten i el que els hem d’oferir perquè creixin sans i forts. No hauríem, doncs, de canviar perquè tot allò que creiem que han d’aprendre (escriure, llegir, les operacions bàsiques i fins i tot els minerals, si molt m’apures!) ho aprenguin a través del moviment, l’expressió artística, el joc i les relacions sanes i fortes? No aprendrien més i millor? I no serien més feliços?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cal allargar el curs escolar? Com es compensen les desigualtats educatives derivades de la crisi del coronavirus?
    Next Article
    Actualitat
    Aprendre a casa, una oportunitat permanent
    Xesco Casacuberta Vallier

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}