Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Què aporta l’educació social a l’escola?

    Redacciójuny 22, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot i que els processos d’escolarització són fonamentals, és obvi que no asseguren el desenvolupament integral dels infants ni l’èxit en el seu procés d’incorporació social. Certament, la influència de l’escola en la vida d’un infant és molt important però, en definitiva, no deixa de ser un agent més dels molts que constitueixen la xarxa d’influències en l’infant. Els agents informals com la família, el grup d’iguals o l’entorn social són molt determinants, com també ho són els altres agents socioeducatius estructurats (mal anomenats “no formals”), com poden ser els recursos de lleure, els centres oberts, els centres juvenils o qualsevol altre recurs que de manera intencional i sistematitzada organitza accions educatives per a la promoció de l’infant.

    L’infant és el resultat de les múltiples influències que rep, de manera que l’escola sovint es troba davant d’un munt d’interferències que l’allunyen del seu objectiu principal. Això és especialment rellevant en entorns socials desfavorits on el fracàs escolar s’ha convertit en un dels problemes més greus i on l’escola es veu impotent per frenar-lo.

    En conseqüència, l’educació de l’infant requereix la integració el més harmònica possible de tots els agents que intervenen en el seu procés de construcció personal, tant des de la perspectiva dels aprenentatges escolars com des del desenvolupament personal i social. Ara bé, com integrar tots aquets agents en una proposta coherent i construïda de forma cooperativa?

    L’espai escolar ens permet garantir una equitat en situacions desfavorables al ser un espai d’assistència obligatòria que garanteix un dret, de manera que es converteix en un recurs ideal per arribar a tots els infants. Però, tal com venen dient des de fa molt de temps els mestres i les mestres, l’escola “no arriba a tot” i no és raonable que tot allò que la societat considera que ha d’estar en la formació d’un infant-jove es traslladi a l’escola.

    La primera reflexió és que l’escola del segle XXI ha de continuar sent l’espai dels infants i els joves, però no necessàriament ha de ser un espai únicament dels mestres.

    Convé començar a contemplar l’acció que es desenvolupa dins de l’escola des d’una perspectiva àmplia, clarament interdisciplinària amb la incorporació de nous professionals que assegurin una comunicació fluïda entre l’escola i la resta d’agents estructurats i no estructurats que influeixen en l’infant.

    Des del nostre punt de vista, una figura que pot fer importants aportacions és l’educador/a social.

    Què aporta l’educació social a l’escola?

    Abans de res, convé recordar que l’educació social és una professió de caràcter pedagògic que treballa amb persones i grups, i que té per objectiu afavorir l’adquisició dels sabers culturals i desenvolupar les competències que possibiliten la integració social. L’educació social identifica i fa explícits aquells elements que afavoreixen una bona incorporació social; construeix escenaris de desenvolupament on adquirir coneixements i competències socials mitjançant projectes d’acció estructurats de caràcter individual o grupal.

    Donada la seva posició perifèrica en relació a tots els agents socioeducatius, identifica i fa explícits la funció educativa i les potencialitats de cadascun d’ells, els posa en relació, elabora propostes per integrar-los i identifica possibles contradiccions o buits entre ells.

    Des d’aquesta perspectiva, considerem que l’educació social pot fer una funció molt important en l’educació del segle XXI. Com a mínim, pot fer aportacions en els següents aspectes:

    Fora de l’escola:

    • Posar en relació els diferents agents que giren al voltant de la vida dels infants i fer una funció de dinamització i d’integració coherent de les aportacions de cadascun d’ells.
    • Pot ser l’agent únic de referència d’un cas en què intervenen diverses perspectives professionals no només educatives en les que cal treballar en xarxa (ensenyament, policia local, autonòmica, salut, serveis socials i serveis especialitzats).
    • L’Educador Social facilita processos, acompanyaments i simplifica la repetició i documentació entre els diferents serveis.
    • Per proximitat i disponibilitat horària afavoreix l’adaptació i integració de la informació tant de les visites a domicili com del seguiment familiar dins i fora de llar. L’Educador social permet centrar-se en les necessitats de la persona i la família i optimitzar els recursos del territori.
    • S’evita la duplicitat de la informació de la història vital de les persones i s’agilitzen els processos burocràtics i l’atenció i intervenció de les persones.

    Dins de l’escola:

    • Pot ocupar-se de pensar i organitzar la vida comunitària de l’escola, en tant que espai social d’interaccions múltiples que van més enllà del que passa a l’aula: convivència, ajuda mútua, participació, prevenció de bulling, mediació, etc.
    • Pot ocupar-se de construir ponts regulars entre l’escola, les famílies i la comunitat en el seu conjunt.
    • Pot treballar amb les famílies en el suport als processos de reforç escolar i el desenvolupament de les competències parentals.
    • Pot ocupar-se també del desenvolupament de matèries curriculars transversals com poden ser la prevenció de conductes de risc, la igualtat de gènere, el desenvolupament de propostes d’aprenentatge-servei que afavoreixin la comunitat, l’orientació laboral i la transició escola-treball, entre d’altres.
    • Pot oferir formació en projectes educatius com: prevenció dels trastorns alimentaris, prevenció del consum de substàncies tòxiques, projectes d’integració a la multiculturalitat, d’educació sexual i valors, projectes comunitaris que permeten trencar amb els prejudicis i estereotips socials i culturals …
    • Pot crear projectes que fomentin i desenvolupin una intel·ligència emocional vinculada a la pròpia autoestima i a la potencialitat de les competències personals alhora que desenvolupi l’actitud d’empatia i comprensió del punt de vista de l’altre.

    Repensar l’escola requereix superar la confusió entre educació i escolarització i imaginar altres maneres d’estructurar cooperativament l’acció educativa al voltant de l’infant des de totes les perspectives que l’influeixen.

    Finalment, valdria la pena reflexionar sobre la importància de fer un canvi en la cultura dels professionals que treballen en l’àmbit educatiu. Així, caldria deixar enrere el model basat en la lògica dels serveis on tots els agents educatius desenvolupen propostes independents i multidisciplinariàries, i en el millor dels casos es coordinen entre ells. L’objectiu seria passar un model que posa en el centre l’infant i les seves necessitats, de manera que els diferents professionals de l’educació han de treballar en xarxes interdependents i interdisciplinàries de caràcter cooperatiu.

    Val la pena avançar en la direcció de tots aquests canvis. Així asseguraren una major qualitat en l’atenció que reben els infants i una major satisfacció de tots els professionals pels resultats de la feina aconseguida.

    Gisela Riberas i Jesús Vilar són professors de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés –URL

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació social opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘L’herència política de les primeres eleccions post-franquistes’, a la revista Per Què
    Next Article
    Actualitat
    La UNESCO alerta de l’estancament de les ajudes internacionals a l’educació
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}