Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Què podem fer per les humanitats?

    Josep Maria Turuguet Salgadodesembre 16, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Què podem fer per les humanitats? D’entrada, aclarir que són molt més del que se sol pensar. Per mi, Humanitats i divulgació coincideixen. Crec que guanyaríem si acceptéssim fer la frontera entre ciència i humanitats en el camp del llenguatge. És a dir, tot el que s’expressi en llenguatge planer per a públic no especialitzat, pot considerar-se que són humanitats; i tot el que s’endinsi en el llenguatge per a especialistes, és ciència.

    Perquè el concepte d’humanitats està patint d’una espúria divisió entre ciències i disciplines socials tradicionals que no beneficia ningú i perpetua el prejudici entre ciències dures, que reclamen caps privilegiats i ciències toves, més teòricament assequibles. No veig raó perquè un filòleg pugui ser menys llest que un físic. El físic ha d’aprendre abstractes llenguatges matemàtics, però s’estalvia el grec, el sànscrit i l’arameu. I no sap la sort que té.

    Aclarit això, podem tenir a les mans tot el que sigui humanament comprensible, inclosa la fotosíntesi, el món digital i la mort de les estrelles, i dir-ne humanitats. Segur que els felins no ho haguessin esbrinat.

    Seguint el fil, podem considerar igualment humanistes Àusias March, Newton, Dickens o Keynes («Homo sum; humani nihil a me alienum»). Dit d’una altra manera, defenso que fins als 16 anys, tot en l’escola són humanitats. Bé, estan les matemàtiques o la física i química de l’ESO. És aquella part de l’escolaritat que fem per si segueixen després estudis científics. Fer molts polinomis i molts vectors sense explicar, sovint, què ens han aportat els polinomis i els vectors en la història humana no té cap sentit. És cert que hi ha el plaer intel·lectual de resoldre enigmes, d’endinsar-se en laberints estranys, però no podem esperar que ni tan sols la majoria rebi profit d’això. I no vull dir que en l’escola obligatòria es renunciï del tot als llenguatges específics. Però penso que s’ha de prioritzar el llenguatge humanístic fins i tot per a la química i les matemàtiques. Sense que això impedeixi que l’ESO tingui la flexibilitat suficient perquè algunes vocacions individuals puguin avançar ja des dels 13 o 14 anys en els llenguatges científics i fer-se hàbils en polinomis o vectors. Com a mínim, els que no resultin matemàtics o físics, viuran una vida normal sabent almenys, amb cert detall, què fan les mates i la física per a nosaltres. És a dir, què necessitava Newton? Què obsedia Euler? Dit d’una altra manera, la història abraça humanísticament totes les ciències. Vegeu, si no, qualsevol documental de Neil deGrasse Tyson.

    Per no allargar aquest article, només avançaré que arromangar-se per les humanitats implica els experts que saben (recordem: pensar més en els nens que en els adults), molt principalment els editors que són els intermediaris socials de tota cultura i, finalment, mestres, pares i nens que han de consumir-la, particularment a casa, però socialment a l’escola.

    Si puc, ho explicaré un altre dia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La justícia haurà de resoldre la disputa entre Educació i els sords bilingües
    Next Article
    Entrevista
    “L’aprenentatge servei forma vincles entre l’alumnat i la realitat que l’escola tradicional no genera”
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}