Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Qui sembra vents, recull tempestats

    Auxi Gil Reymaig 10, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’actitud del conseller ens està portant a un greu deteriorament de la marxa en els centres educatius i això sí va dels “interessos de l’alumnat”.  L’educació és quelcom més complex que una fàbrica de caragols en la qual pots imposar una màquina nova i els treballadors i treballadores s’hi han d’adaptar. L’educació és cabdal pel futur de la nostra societat i en ella hi juguen molts factors, ideològics, econòmics, polítics… I, per tant, el consens és bàsic. Però, a més, estan les condicions en què es portaran a terme aquests consensos, i, per tant, els pressupostos i les condicions laborals dels que hauran d’executar-los (o sigui, el professorat) són fonamentals.

    Però el nostre conseller no ha entès res de tot això, i es creu que la seva actitud impositiva per sobre de tots el portarà a la millora de l’educació. Res més lluny de la realitat. Qui està cada dia a l’aula amb l’alumnat són els i les mestres, els professors i professores, i posar pals a la roda a la seva feina, evidentment, no ajuda a millorar-la. ¿Per què no deixa que el professorat faci la seva feina? ¿Per què no posa els recursos que fan falta per dur a terme una qüestió tant difícil com és l’educació dels futurs ciutadans i ciutadanes? ¿Per què no fa el possible perquè en els centres i en les aules hi hagi ganes, il·lusió, participació, innovació i respecte? ¿Potser es pensa, aquest conseller, que amb un professorat desvalorat, acusat, esporuguit, empipat i maltractat millorarà l’educació?

    Tothom té clar, fins i tot el mateix Sr. Cambray i la seva inspiradora Fundació Bofill, que manquen recursos (el famós 6 % de la LEC); que hi ha massa alumnes per aula; que el professorat no té temps per reunir-se, coordinar-se i treballar conjuntament; que la segregació escolar és una de les xacres que arrosseguem des de fa massa temps; que la doble xarxa hi té molt a veure en la segregació i en l’infrafinançament de l’educació pública; que l’actitud d’algunes direccions (a partir del famós decret de plantilles) està creant un gran malestar en els centres; que el grau d’interinatge és insuportable… ¿Per què, llavors, aquesta seva actitud intransigent que no resol cap d’aquests problemes?

    ¿O es pensa que avançant cinc dies el curs escolar ja ha solucionat tots els problemes de conciliació familiar? ¿O que imposant un currículum (que no té cap ni peus) eliminarà el fracàs escolar? ¿O que sense invertir en educació canviaran les condicions de treball del professorat? ¿O que si els directors i directores manen molt (seguint el seu exemple) els centres funcionaran com una seda?

    Qui està cada dia a l’aula amb l’alumnat són els i les mestres, els professors i professores, i posar pals a la roda a la seva feina, evidentment, no ajuda a millorar-la

    La veritat és que costa molt d’entendre l’actitud d’aquest conseller. I no hi ha dret que tracti el seu professorat amb el menyspreu que ho fa, que al seu temps és un menyspreu cap a l’alumnat, cap a les famílies i cap a l’educació en general. Les paraules se les emporta el vent… i les seves paraules, a més, estan plenes de contradiccions.

    Volen “transformar l’educació”, però el professorat no té hores per pensar, per provar el que funciona o el que no funciona, i així no es pot transformar res (la ràtio alumnes/professor ha empitjorat un 23%, cosa que s’ha aconseguit sobretot gràcies a incrementar l’horari lectiu del professorat i sotmetre’l a l’empitjorament generalitzat de les seves condicions de treball).

    Parlen de la partida pressupostària per educació del 2022 com a “la partida més elevada de la història del Departament d’Educació, i la segona més alta dels departaments del Govern”. Quan, segons la pròpia Llei d’Educació de Catalunya, fa una dècada que hauríem d’haver arribat al 6% i avui dia  no estem ni a la meitat, no passa del 2,74 %. Segons Xavier Diez, si ens comparéssim amb els 192 estats amb seient a l’ONU, Catalunya ocuparia el lloc 160, i dins de la Unió Europea, seríem el 28 de 27. El més pròxim a nosaltres, i últim, és Romania, amb una inversió d’un 3,3%.

    Volen molta autonomia dels centres, però amb el decret de direccions i el decret de plantilles això vol dir la voluntat de les direccions i cada vegada menys participació i menys democràcia en els claustres. Però no només això, l’autonomia curricular dels nous currículums, un 20 % d’hores, no farà més que augmentar les desigualtats i, per tant, la segregació escolar.

    Parlen de diversitat i d’adaptació a l’alumnat, però imposen una única metodologia “educació competencial i aprenentatge per projectes” amb la qual cosa es carreguen la real autonomia i la diversitat, que és una de les grans qualitats de l’educació pública. Es carreguen l’educació tradicional i menyspreen la memòria i els coneixements, oblidant que no hi ha comprensió si no hi ha memòria, igual que no hi ha creativitat, ni pensament crític, sense coneixement.

    Proposen uns currículums que comencen dient: “El currículum ha de contribuir al benestar emocional generant iniciatives que ajudin als infants i a les noies i els nois, en general, i en especial a qui està en situació vulnerable, a desenvolupar les competències emocionals, que partint de l’autoestima van des de la consciència i la regulació emocional a l’autonomia personal i la competència social”. ¿Com pot ser aquesta preocupació pel “benestar emocional” de l’alumnat i la poca preocupació pel benestar del professorat?

    Però, de fet, tampoc els interessa el benestar de l’alumnat. “El discurs de la Intel·ligència Emocional com a discurs emocional dominant és còmplice de contribuir a la promoció de subjectes adaptables a un sistema liberal, mercantil i competitiu sobre el qual es concreta la vida educativa i social”, tal i com explica David Menéndez. I tal com ho corroboren les mateixes paraules del director general d’Innovació, Joan Cuevas (abans cap de projectes de la Fundació Bofill): “Entrem en una situació extrema de no tenir suficients recursos per l’administració pública i tindrem sectors de la població amb alts nivells de vulnerabilitat. Hem de pensar quin paper té l’escola per preparar la societat per ser més resilient“. O sigui, es tracta de condemnar l’alumnat a una confortable ignorància formant ciutadans acrítics i dòcils amb el sistema que, com ja tothom sap, serà molt dur per a la majoria de les classes populars.

    No hi ha diners per augmentar el professorat ni per treure els molts barracots que encara existeixen,  però el conseller presenta un document sobre “Nous aprenentatges, nous espais”, que estableix les bases per uns “nous criteris constructius i de transformació dels centres” que donin resposta als nous aprenentatges.

    Volen acabar amb la segregació, però no es plantegen disminuir els concerts educatius (que són una de les fonts més gran de segregació), ans el contrari, ara els hi donaran més diners perquè compleixin el que marca la llei, que és complir amb la seva funció social i escolaritzar tot tipus d’alumnat, inclòs evidentment l’alumnat més vulnerable.

    I tampoc hi ha diners per augmentar el professorat, però sí per ampliar la “Transformació digital educativa”, que comporta posar a disposició 8.229 ordinadors, 10.639 dispositius tipus tablet o chromebook i 1.325 sistemes de projecció de gran format amb interactivitat, amb una inversió de 246,8M€. Sense escoltar tampoc les veus que alerten sobre les conseqüències negatives de l’excés de pantalles a l’aula o de la seva poca influència en la qualitat de l’educació: “L’evidència està demostrant que la tecnologia no suposa una millora en l’aprenentatge” Pablo Garaizar, professor d’Enginyeria Informàtica de Deusto i membre de Deusto Learning Lab.

    En definitiva, raons no els hi falten als sindicats, al professorat i a les famílies. Potser ja seria hora que el conseller Cambray canviés la seva actitud o, si no en sap més, es dediqués a una altra cosa. No estem en condicions de jugar i fer experiments amb una cosa tant important com és l’educació pública d’aquest nostre país.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El TSJC no ‘compra’ la resposta de Cambray i l’urgeix a complir la sentència del 25% en 15 dies
    Next Article
    Reportatge
    Extraescolars i municipis: l’experiència de Martorell
    Auxi Gil Rey

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}