Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quin tipus de ciutadà volem?

    Xavier Becerra Castellsjuny 27, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Avui, pràcticament a les acaballes del primer quart del segle XXI, el nostre sistema educatiu i també l’escola està en un procés total de canvi. Les metodologies actives estan conquerint les nostres aules i mestres, alumnes i també pares estem fent un gran esforç per navegar en aquest mar de caos i dubtes, amb l’objectiu d’adaptar-nos a la nova realitat que ens toca viure.

    La societat d’avui cada vegada és més diferent que la d’ahir i això cal donar-hi resposta. Quan va irrompre la revolució industrial la societat necessitava mà d’obra i per tant, un perfil de ciutadà amb unes habilitats concretes. Poc a poc, les màquines van anar suplantant gent dels seus llocs de treball, ja que posseïen habilitats molt més eficients per desenvolupar la tasca que havien de realitzar. Els ciutadans van haver d’adaptar-se a la nova situació, ocupant llocs en què sí fossin útils.

    Ara estem en un procés semblant, però ja no són les habilitats físiques les que s’estan suplantant sinó fins algunes d’intel·lectuals. Amb l’aparició de la intel·ligència artificial, els robots són capaços de realitzar amb gran eficiència totes aquelles tasques en què s’ha d’aplicar un algoritme, mecànica o instrucció, modificant fins i tot processos en funció de la situació concreta. Si en la revolució industrial foren els braços de les persones els que es substituïssin per grans i forts braços mecànics, avui el que s’està substituint és una part del nostre cervell. Ordinadors, robots de cuina, robots de neteja, telèfons intel·ligents, aplicacions de realitat augmentada… estan presents a totes les llars i si ho hem sabut aprofitar, de ben segur que ens han facilitat poc o molt el nostre dia a dia.

    A part, vivim en una societat en què la immediatesa marca el ritme de la nostra vida i fa que sovint, prenem decisions impulsivament sense valorar ni pensar quina decisió hagués sigut la més adequada en cada cas. Ens costa trobar la pausa per pensar, reflexionar i observar el nostre entorn i fa que en molts casos, la nostra presa de decisions sigui errònia, poc eficient i fins i tot generadora de conflictes. I a més l’error es paga molt car, ja que des que naixem, equivocar-se té una connotació negativa. Cometre errades porta conseqüències que ningú vol i per tant això fa que també ens condicioni en la presa de decisions. Els nostres fills i alumnes són parts actives de la nostra societat com nosaltres, i la immediatesa sol convertir-se en el seu full de ruta i la por a equivocar-se en el timó de l’embarcació ingovernable per navegar en aquesta societat.

    Per donar-hi resposta, cal fer aquest moment de pausa i analitzar on som i per què hem arribat fins aquí. Totes dues són preguntes difícils de respondre, però permeten mirar cap endavant per buscar solucions. No hi ha temps per penedirse ni flagel·lar-se, dient que tot ho fem malament, perquè a més no és gens cert. Reflexionant sobre tot plegat, cal buscar solucions. El nostre món està format per persones i aquestes són i seran les responsables del nostre futur, per tant on cal incidir ara és en els que d’aquí 15 o 20 anys ocuparan llocs de treball a la nostra societat, llocs que segurament encara no existeixen i de professions també incertes, però en definitiva seran els responsables de la nostra societat. Com a pares, mestres i persones preocupades pel nostres present i futur ens toca dedicar un temps a respondre una gran pregunta: “Quin tipus de ciutadà volem?”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educar fora de l’armari: entre el temor i el motor de canvi
    Next Article
    Opinió
    Filosofem: Hipòtesis i conflictes
    Xavier Becerra Castells

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}