Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado

    25 frases cèlebres inspiradores sobre educació

    Nati Bergadà
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Raül Cabús: «Amb les metodologies actives i vivencials els infants s’esforcen més»

    Víctor Sauramarç 15, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Raül Cabús | Foto: Nessa Odón Fotografia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Raül Cabús Lomba és un mestre d’infantil de Rubí que en el seu temps lliure escriu un blog titulat Petjades de mestre, i tota aquesta experiència de compartir les seves reflexions i troballes l’acaba de bolcar en el seu primer llibre, Aprendizaje manipulativo. Cómo educar a través de la acción (Sar Alejandría). En el llibre, parla de la seva pròpia experiència, de com va passar del moviment escolta a l’escola, i de les metodologies més clàssiques a uns altres més vivencials. El llibre és el resultat de tot aquest trànsit, i sobretot, a banda d’aportar conceptes teòrics, és un ampli recull de propostes didàctiques que poden ser molt inspiradores per tot aquell qui vulgui endinsar-se en aquest univers.

    Què és l’aprenentatge manipulatiu i què el fa tan especial?

    L’aprenentatge manipulatiu és aquell aprenentatge que es fa des de la concreció del material. La pròpia interrelació amb el material genera aprenentatges diversos i a partir d’aquesta manipulació, podem arribar després a aprenentatges més abstractes. És un previ que tots i totes hauríem de fer abans d’endinsar-nos en aprenentatges més teòrics.

    En el cas d’educació infantil, que és l’etapa on em moc actualment, és bàsic i indispensable. Els infants aprenen a través del moviment, sigui un moviment més corporal o un moviment més precís i controlat. Poder manipular i sentir el material aporta unes connexions molt més potents, ja que l’aprenentatge arriba a partir de la pròpia experiència.

    A les etapes posteriors també és molt important. Tots i totes necessitem aquest aprenentatge més vivencial i més pràctic. No només pel component motivacional, que és clau, sinó perquè tots aprenem a partir de l’experiència, per tant, la nostra tasca és oferir-la.

    Tots necessitem aquest aprenentatge més vivencial i pràctic, no només pel component motivacional, que és clau, sinó perquè aprenem a partir de l’experiència, i per tant la nostra tasca és oferir-la

    Expliques en el llibre que abans de canviar de metodologia has fet força ‘turisme pedagògic’. Ens cal més turisme pedagògic o el fet que la major part de centres pertanyin a xarxes ja està facilitant aquest camí?

    Cal que els mestres sortim més de la nostra zona de seguretat i visitem projectes que puguin estar molt allunyats de la nostra realitat, sent conscients que no podrem copiar el model perquè en el nostre context no seria reproduïble, però que ens podem inspirar en altres experiències d’èxit.

    Les xarxes existents estan molt bé, però acostumen a centrar-se en el turisme d’alguns responsables o dels equips directius. Al final, qui estarà a l’aula i qui haurà de motivar els processos d’aprenentatge són els docents, per tant, són els que més han de voltar.

    També cal veure de quina manera escoles amb projectes educatius molt interessants, però amb poca visibilitat troben la manera de comunicar els seus projectes educatius a l’exterior. Cal inspirar-se, però no serveix de res copiar. Un projecte educatiu ha de ser creat pels mestres de la pròpia escola que coneixen el context en el qual treballen i la seva realitat.

    Escrius que gràcies a la influència d’altres mestres vas deixant enrere tant les “classes massificades d’inputs” com el “productocentrisme al qual estem tan acostumats”. Em pots explicar què vol dir una i altra cosa?

    Per una banda, l’estètica a les escoles ha patit canvis considerables en els últims anys. Afortunadament, s’ha pogut estudiar i comprovar la importància que té l’espai que habiten els infants en el seu procés educatiu. No és una cosa nova. Malaguzzi i Montessori, per exemple, ja en parlaven, però sembla que ara li donem més importància. Pensar l’espai des de les necessitats dels infants m’ha ajudat a poder crear una aula que tingui en compte la seva manera de conviure amb l’espai, amb els materials, amb la interacció amb els altres…

    Per altra banda, hem viscut uns anys de productocentrisme que han fet prou mal, especialment, a les etapes inferiors. Un aprenentatge no sempre cal consolidar-lo en un paper o en quelcom físic. Un aprenentatge pot ser el camí per assolir un repte i d’això no sempre queden evidències. Per això vaig voler dedicar una part del llibre a parlar sobre la documentació pedagògica. La documentació ens ajuda a comunicar aquells aprenentatges dels quals no queden evidències físiques, perquè l’aprenentatge es troba en l’experiència i les vivències dels infants.

    Has observat resistències de companys o companyes als teus mètodes?

    La diversitat és una realitat no només a les aules, també ho és als claustres. Per això són necessàries moltes hores de debat, de reflexió i de treball en equip real. Tots i totes tenim les nostres opinions i maneres de fer, però amb un bon lideratge i hores de trobada els claustres són capaços de crear projectes comuns molt potents. Com a mestres cal ser empàtics, debatre sense ferir l’altre i acceptar que el centre de la nostra tasca són els infants, no nosaltres.

    Nosaltres mateixos, a la meva escola, estem en camí, com tants altres, i el projecte l’estem creant entre tots i totes, reflexionant, explicant les nostres experiències i demanant ajuda quan és necessari. És un procés més lent, però és molt més efectiu.

    Quantes de les propostes d’aprenentatge que apareixen en el llibre són inventades per tu i quantes copiades o inspirades per companys?

    A vegades és difícil saber l’autoria del que fem. El que fem a l’aula és fruit de troballes, d’experiències, de converses, de materials que apareixen… així que segur que provenen d’una inspiració.

    El que he volgut oferir són propostes d’aprenentatge que han anat evolucionant i que segur que encara evolucionaran. He volgut oferir una selecció que sigui variada pel que fa a nivells, temàtiques, continguts, materials… però és inacabable. Instagram, en aquest sentit, em permet anar oferint moltes més propostes encara! I compartir d’altres que he vist en comptes que segueixo i que porto a la meva aula.

    Foto: Nessa Odón Fotografia

    A les teves propostes no apareix una edat ideal de cada una d’elles, per què?

    El concepte d’edat potser costa d’encaixar cada vegada més. Coneixem les etapes maduratives dels infants i, tot i que establim uns paràmetres generals, cada vegada més s’intenta personalitzar l’aprenentatge.

    Les propostes obertes o provocacions tenen l’afegit que permeten que l’infant pugui anar més enllà o quedar-se en el nivell pel qual està preparat. Per tant, l’infant regula el nivell d’aprenentatge pel qual està preparat.

    Aquest fet també ajuda a que les mesures universals estiguin presents en la metodologia que utilitzem i s’atengui a la diversitat d’una manera molt més inclusiva.

    Les propostes obertes permeten que l’infant reguli el nivell d’aprenentatge pel qual està preparat, això també les fa més inclusives

    Hi ha qui diria que això està molt bé per l’etapa infantil, però que a primària això d’aprendre jugant és enfortir aquesta cultura de la ‘happycràcia’. Què n’opines?

    El salt d’infantil a primària és una cosa que a les escoles hem de treballar molt encara. Pels infants passen només dos mesos d’estiu, però al tornar sovint troben una escola molt diferent. Sembla que els canvis cap a la flexibilització del currículum ajudaran al fet que aquest salt sigui menys brusc i més acompanyat i m’encantaria que fos així.

    Per altra banda, d’ençà que treballo d’una manera més activa i vivencial puc dir que veig com ara els infants treballen més. El repte els mou a voler esforçar-se, a no parar, a voler millorar i a involucrar-se en el que estan fent. Així que, tècnicament, se’ls està fent esforçar-se més.

    Dediques una bona part del llibre a parlar de l’avaluació d’aquestes propostes. Dones pautes sobre els objectius d’aprenentatge, l’observació i escolta, registre de l’observació, documentació, anàlisi… Realment hi ha temps per fer tot això?

    Hi ha d’haver temps per avaluar i per acompanyar l’aprenentatge. Es fa difícil, però no per la tasca, es fa difícil per la quantitat d’infants que acompanyem a les aules. Si tinguéssim 16 infants, la nostra tasca seria molt millor. Per tant, temps tenim si les ràtios s’ajusten a la qualitat que volem oferir com a docents. Llàstima que no depèn dels mestres ni moltes vegades de les escoles poder-ho aconseguir.

    Com a escola podem potenciar la codocència, que permet poder treballar en equip amb altres mestres, que fa que el procés avaluador s’enriqueixi molt més.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    innovació Llibres Metodologies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Una lliçó de vida
    Next Article
    Opinió
    Cambray, l’aprenent de dictador que tenim de conseller
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}