Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    «Reivindicar ‘la família’ és reivindicar totes les famílies»

    Víctor Sauranovembre 17, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jordi San José, docent, excalcalde i autor de 'Estimades famílies' | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El protagonista d’aquesta història és un professor de matemàtiques que està a punt de jubilar-se. Parla molt sovint amb una companya de departament que acaba d’aterrar al centre després d’uns anys d’interinatge, i que com a tutora d’un grup de 1r d’ESO s’entrevista sovint amb tota mena de famílies i en alguns moments li demana consells. I al llarg de deu capítols, tants com mesos té un curs, van passant pel seu davant una gran varietat de circumstàncies i tribulacions familiars: matrimonis convencionals, matrimonis trencats, matrimonis al límit, parelles de separats i rejuntats, parelles gais amb un fill adoptat, famílies monomarentals, parelles amb orígens diversos, amb estatus diversos, amb infants acollits, amb fills amb discapacitat, sense fills per convicció… Famílies.

    “En tots els capítols he tingut algú al cap”, explica l’autor. Jordi San José (Sant Feliu de Llobregat, 1957) ha begut de les seves experiències com a persona, mestre i polític per complir amb l’insospitat encàrrec que li va arribar durant la pandèmia de l’editorial Eumo, i que inicialment confessa que el va agafar per sorpresa perquè s’esperava un altre tipus de proposta. “Jo no soc antropòleg, ni sociòleg ni politòleg i no podia escriure un assaig sobre models de família, però aleshores la Montse Ayats, a la qual coneixia dels temps que ella era regidora d’Educació a Torelló i jo a Sant Feliu de Llobregat, em va dir que d’això ja n’hi havia i que el que volien era un text que donés visibilitat i normalitat a tota mena de famílies, és a dir, un text que posés en valor la família i totes les famílies, i a això li vaig dir de seguida que sí, perquè reivindicar la família és reivindicar-les totes”.

    San José és llicenciat en Químiques i durant anys va ser professor de mates i de ciència a l’antiga EGB i a la posterior ESO, i abans encara, als setanta, va ser dels primers a estar capacitat pel SEDEC (Servei d’Ensenyament del Català, creat per la Generalitat provisional) per exercir de professor de català, feina que va compaginar amb la carrera. A partir de la segona meitat dels noranta exerceix durant vuit anys de regidor d’Educació (entre altres carteres) de l’Ajuntament de Sant Feliu i entre el 2011 i el 2019 és l’alcalde del seu poble, sempre amb Iniciativa per Catalunya Verds (ICV).

    Pel mig, encara va tornar a l’institut una temporada breu. I és un institut on va decidir que podria situar “de la forma més natural” les diverses trames del llibre, ja que Estimades famílies no és un assaig, ni una novel·la ni un conjunt de relats breus, però té una mica de cada cosa, i, sense ser autobiogràfic, també té molt de vivències pròpies. Entre l’autor i la seva segona parella tenen cinc fills i dues netes, i d’ençà que es van jubilar fa uns anys ara són també família d’acollida, i mantenen relació amb totes les famílies que han acabat adoptant l’infant que abans havia passat per les seves vides. La primera va ser una nena de pares nigerians que es diu Hope i que ja té cinc anys, i Hope en el llibre inspira a Esperança, una nena negra que és adoptada per una parella gai, un dels quals és fill del professor protagonista, i l’arribada d’aquest nou membre de la família té un efecte catàrtic en la reconciliació d’aquest noi amb la seva mare, de la qual estava distanciada perquè no havia paït bé la seva homosexualitat. A la vida real, San José ha acompanyat un dels seus fills en desfilades del Dia de l’Orgull.

    Foto: Pol Rius

     

    “Vaig fer la presentació del llibre al meu institut, el Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí, i dos professors jubilats em van dir que aquest llibre el podrien escriure tots els profes, i és veritat, tots podrien escriure un llibre com aquest perquè aquesta és la realitat que veus passar dia a dia en una escola o en un institut”, comenta San José. Per això, afegeix, “com a derivada el llibre exposa que la feina del mestre va molt més enllà d’ensenyar combinatòria o resolució d’equacions de segon grau; hi ha tota aquesta feina menys coneguda de tutoria i d’atenció a les famílies, i de vinculació amb l’entorn per afavorir la cohesió social, jo la considero fonamental i també l’he volgut visibilitzar i posar en valor”.

    Encara hi ha més derivades: apareix el debat sobre la maternitat, perquè “la secretària de l’AFA, que també és molt present al llibre, li diu a la mestra jove que declara no voler fills que la família necessita tenir fills”. I apareix el debat sobre la immigració i quan comencem a considerar que infants nascuts aquí són realment d’aquí. “Com a profe jo encara em vaig trobar que s’usaven expressions com immigrants de segona generació; crec que això ja no es fa i ho celebro, com pots qualificar així a un nen o una nena que ha nascut a la cantonada?”, diu San José.

    He volgut visibilitzar també tota aquesta feina fonamental que fan els mestres d’atenció a les famílies i de vinculació amb l’entorn per afavorir la cohesió social

    I hi apareix també alguna pinzellada sobre la relació entre municipi i escola. “En el primer capítol ja hi faig sortir la Comissió Social de Centre, que és voluntària i la té qui vol, però que és molt valuosa si vols mantenir una col·laboració estreta entre ajuntament i escoles”, explica l’exalcalde. “A Sant Feliu tenim un treballador social que és referent de cadascun dels centres educatius de la ciutat, des d’escoles bressol a centres d’adults; el mestre no ha d’analitzar el nivell de desestructuració d’una família ni el tipus de suport que hi pot haver en polítiques d’habitatge, però sí que pot ser el radar, l’antena, que ens digui què hem d’atendre. A Sant Feliu hi vam apostar i no se’ns escapa cap nen”, afegeix.

    Foto: Pol Rius

     

    És aquesta la reivindicació de la família que l’esquerra no ha sabut fer?, li preguntem a Jordi San José, aprofitant el seu vessant polític. I ens diu que creu que sí, que l’esquerra no ha tingut una resposta a l’apropiació que ha fet la dreta del concepte família. “Una família és una opció personal de vida de persones que s’estimen amb independència de la seva orientació sexual o d’una persona que vol tenir fills per estimar-los i educar-los, la família és un motor de relació entre parelles i cadascú ha de trobar la seva manera de viure-la”, opina l’autor d’Estimades famílies. Però per què l’esquerra s’ennuega amb aquesta paraula? “No tinc una resposta categòrica, però sospito que ve d’un model antic i autoritari de la família com a submissió de la dona per part d’un home, i evidentment que d’això encara n’hi ha i que cal sotmetre aquest model a una crítica absoluta, però també hi ha mestres que peguen i metges negligents, i per tant això no ha d’anul·lar la família com aquest espai de persones que s’estimen”.

    A l’inici del llibre hi ha un proverbi tradicional xinès que San José té sempre molt present: “Fa més soroll un arbre quan cau que cent quan creixen”. Estimades famílies és un bon reflex de la identificació de l’autor amb aquest proverbi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Família i escola Llibres
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’estatut del becari: un punt de partida per posar fi a l’explotació juvenil
    Next Article
    Opinió
    ‘Tori i Lokita’ i ‘L’ofici d’aprendre’
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    maig 2, 2025

    Opinió
    Què passa quan les cançons de casa no sonen a l’escola?

    abril 22, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Dolors Prats on novembre 18, 2022 9:35 am

      Felicitats Jordi! Ja tinc ganes de llegir el llibre. Segur que hi trobaré molts reflexos que l’aniran bé per reflexionar i per identificar! L’enhorabona i gràcies per compartir les teves experiències!

      Reply
    2. Toni on juny 26, 2023 6:10 pm

      Ha estat una meravella de llibre Jordi.
      Ho recomano a tothom q vulgui riure, plorar i reflexionar sobre un tema molt actual i que no se li dona l’importància q ha de tenir.

      Reply
    Reply To Toni Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}