Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    Jaume Celamaig 2, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És el títol d’un llibre de lectura imprescindible -i remarco l’adjectiu- publicat a Eumo i escrit per Marta Comas i Alfons Espinosa de qui tinc la sort de gaudir de la seva amistat i conèixer les seves trajectòries professionals.

    Què pretenen la Marta i l’Alfons amb el fet d’haver escrit aquest llibre? Intento respondre la pregunta.

    Primer de tot, evitar els casos semblants al que explica en Pedro. Us resumeixo qui és en Pedro. Quan va néixer, els de casa seva li tenien preparada una guitarra per lligar-lo de manera incontestable al do del flamenc. El flamenc era part del seu llinatge, sang i cor i estómac i cervell. Veu i mans i dits i peus. Quan arriba a l’escola reconeix que s’hi va trobar molt bé, acollit, estimat pels seus mestres, però li semblava que ningú sabia qui era perquè la seva guitarra i tot el que simbolitzava eren absents a l’escola. El seu mestre de música li va ensenyar moltes coses, però no va fer visible aquest món que en Pedro portava dins seu, que era ell en la mesura que assumim aquest món. I acaba dient que ell agraeix moltes coses a l’escola, però confessa que és qui és malgrat l’escola. Una brillant paradoxa.

    Crec que el principal motiu de l’existència d’aquest llibre és tenir present que tots els nois i noies, nens i nenes que viuen i conviuen a les nostres escoles rebin l’acceptació de la seva aportació cultural a l’aula i a la nostra societat. L’escola és la segona institució d’acollida i estima i mostra i acompanya i orienta i acarona i estima i… Però encara deixa a les portes alguns elements constitutius de les cultures que porten els nois i noies, els nens i les nenes.

    Crec que el principal motiu de l’existència d’aquest llibre és tenir present que tots els nois i noies, nens i nenes que viuen i conviuen a les nostres escoles rebin l’acceptació de la seva aportació cultural a l’aula

    El segon motiu és donar espai a altres veus. I aquest objectiu, si pensem en algun possible horitzó dominat per segons quines visions polítiques que potencien la segregació, és de primer ordre. Cal fer alguna cosa perquè no fer res, com s’assegura en el llibre, significa perpetuar les desigualtats socials origen de moltes de les dificultats que s’afronten des de cada centre educatiu i des de cada aula. Però fer alguna cosa no vol dir fer qualsevol cosa i aquest llibre ens ajuda a decidir què és el que podem i el que no podem fer.

    Convoca veus de diferents àmbits que ens ajuden a situar-nos i a resituar-nos, a mirar-nos des dels ulls dels altres i a treballar perquè la diversitat es converteixi en una nova font de desigualtats.

    Sabem que el més important és allò que es belluga entre els marges de les institucions com passa amb l’ull cec dels retrovisors dels cotxes. Ens cal anar reduint aquests ulls cecs a través de la conversa i del coneixement i ens cal fer-ho de manera individual i de manera col·lectiva. No oblidem que el jo i el tu són els primers esglaons per arribar al nosaltres.

    Ens cal una escola que sàpiga que cada nen i cada nena és una singularitat, un ésser únic inscrit en un món cultural molt divers

    I encara un altre element que cal destacar: la conversa constant entre casa i escola. Ens cal potenciar encara més les xarxes de relació entre aquestes dues institucions d’acollida i afegir-hi el món del lleure. És fonamental que aquests tres pilars remin en la mateixa direcció i adrecin la seva feina a promoure la igualtat d’oportunitats.

    El llibre concreta les seves intencions en un decàleg per una pedagogía compomesa amb la diversitat. Aquest decàleg és especialment il·lustratiu perquè ens permet situar-nos de manera individual i col·lectiva i veure on som i com podem continuar avançant.

    El punt número deu és especialment rellevant. Diu això: “El repte de co-construir una cultura comuna”.

    Ens cal una escola que sàpiga que cada nen i cada nena és una singularitat, un ésser únic inscrit en un món cultural molt divers, que posseeix un seguit de drets que els adults hem de garantir-ne el seu exercici.

    Un d’aquests drets és fer visible el nom i el cognom, l’origen i la cultura… Fer visible, en resum, les seves cançons.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Antiracisme diversitat Escola antiracista Llibres Música opinió racisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Veure “El mestre que va prometre el mar” amb els nostres alumnes
    Next Article
    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}