Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Un dia qualsevol en una Escola Bressol…

    Mar Pérez

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    Primera infància i l’escola bressol, al centre de l’educació i les cures

    Ferran Aquilina Vinyals i Joan Cela Ollé

    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    Julián García Vélez

    “I es pot saber què esteu fent els sindicats?”

    Dani Ocaña Gil
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Rellançar l’educació

    Opinió
    Rellançar l’educació

    "L’educació és la millor llançadora d’una societat que serà cohesionada, pròspera i democràtica o no serà. De compromís, ganes i referents no en falten, i per això aquest curs polític partits i institucions tenen una gran responsabilitat en la negociació pressupostària"
    Mònica Nadalsetembre 8, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’inici de curs és sempre il·lusionant; tant davant com darrere del pupitre, tant en una llar d’infants com a l’últim curs de secundària. Esperances i propòsits, nervis i neguits.

    Al mateix temps, avui les emocions es tornaran a conjugar amb les incerteses en força claustres i llars. Ja fa anys que l’educació no ocupa la centralitat que s’espera en un país que es vol capaç d’encarar el futur i aspira a ser de tothom. Finançament, oferta pública, professionals de suport… Assignatures pendents que no aconseguim aprovar.

    Fa 11 anys Maria Antònia Canals etzibava que no estem “ni a la sola de la sabata” de la profunda consideració que havia arribat a tenir l’educació. Si hi posem xifres, l’Anuari de l’Educació assenyala que tot just ara estem tornant a nivells d’inversió del 2009, malgrat que hi ha moltes més dificultats a les aules que aleshores. Tres de cada deu alumnes començaran les classes en risc de pobresa, una de les xifres més altes d’Europa.

    Aquesta tensió l’ha d’atendre un sistema educatiu amb dificultats per reformular-se i sovint pendent de polèmiques més sorolloses que decisives. Després, a més a més, d’una dècada de caiguda de resultats.

    On no arriben els recursos, les decisions valentes o les indicacions clares, aflora el sobreesforç. Però tornant a l’Anuari, quan tan sols el 5% del professorat està destinat a compensar centres públics complexos, també la vocació té límits. Tot un dret a l’educació fent equilibris de funambulista.

    El país té moltes urgències. Des d’una crisi climàtica que obliga a reorientar la relació amb l’entorn natural fins a una xarxa de transports que, mentre acumula retards, ha d’atendre la Catalunya dels 10 milions. Però mentrestant, quantes generacions senceres veurem passar per un sistema educatiu mal finançat?

    L’educació és la millor llançadora d’una societat que serà cohesionada, pròspera i democràtica o no serà. De compromís, ganes i referents no en falten, i per això aquest curs polític partits i institucions tenen una gran responsabilitat en la negociació pressupostària.

    A les sales de professors, a les universitats i al carrer hi ha més consens i implicació del que el tremendisme ens vol fer creure. Per això ni les administracions ni la societat civil podem relegar el debat educatiu a un paper superficial. Al contrari, ens toca col·lectivament redoblar el compromís veritable i quantificat amb l’educació, per no tornar a deixar la seva recuperació per a properes generacions.

    Article original de la Fundació Bofill

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    curs educació inici curs Inici de curs opinió reptes reptes educatius
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Gaza: educació i compromís social
    Next Article
    Actualitat
    Sindicats urgeixen a millores salarials i estabilització de plantilles en l’inici de curs
    Mònica Nadal

    Related Posts

    Opinió
    La societat i la família envers la petita infància i l’escola bressol

    octubre 24, 2025

    Opinió
    Consciència fonològica a educació infantil?

    octubre 23, 2025

    Opinió
    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    octubre 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}