Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    De l’escala local a la global: reptes reals dels llibres de text més enllà de la demagògia

    vgamezmaig 20, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Les matemàtiques no agraden perquè no s'entenen / ENRIC CATALÀ
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Vaig completar la meva carrera acadèmica entre Madrid, la meva ciutat natal, i Barcelona, ​​on em vaig doctorar en l’àrea de Didàctica de les Ciències Socials. Ara, acabada d’arribar a l’Equador, em trobo amb una nova realitat: la República de l’Equador es reconeix en la seva Constitució de 2008 com un país plurinacional conformat per 14 nacionalitats. A aquest context polític se li uneix la fita recent de l’aprovació d’un currículum escolar traduït a les 14 llengües ancestrals que es parlen a l’Equador. Aquest currículum, dedicat a l’Educació Intercultural Bilingüe, té com a principal objectiu unir el saber acadèmic amb el saber ancestral. Aquest panorama educatiu és apassionant per a una investigadora com jo, dedicada a l’anàlisi del currículum i els llibres de text.

    Casualment, immersa en aquest context de riquesa cultural i reptes educatius, em trobo amb la lectura de l’informe publicat pel sindicat AMES, dedicat a l’anàlisi de llibres de text catalans. La lectura d’aquest informe em va provocar a l’instant una primera gran pregunta: ¿què són més tendenciosos i ideològics, els llibres de text –en aquest cas, catalans– o els objectius amb els quals es realitzen aquest tipus d’informes?

    Des de la creació de la UNESCO el 1940, arran de la Segona Guerra Mundial, el llibre de text ha estat analitzat i treballat de manera exhaustiva per institucions de diferent naturalesa i investigadors de diverses especialitats i procedències. A nivell acadèmic, mai s’ha pretès negar la càrrega ideològica que tant els llibres de text com el currículum escolar posseeixen. No obstant això, arribats al segle XXI, els grans reptes del llibre de text, i de l’Educació en general, són més ambiciosos i les seves necessitats arriben encara més lluny que el fet d’assenyalar discursos nacionalistes. Estem en una societat global, les aules estan conformades per alumnat divers que no només acull alumnes catalans i/o espanyols. La polèmica sorgida a través d’aquest informe no només nega la complexitat real de la societat espanyola, sinó que dóna al llibre de text un paper que no té a l’aula actual. Els principals agents i protagonistes del procés educatiu són els mestres, alumnes, famílies i diversos professionals que conformen la comunitat educativa. Concedir al llibre de text aquest poder d’influència absoluta, comparable a una potestat gairebé de naturalesa messiànica, és un error que només serveix per destacar com la manipulació dels continguts educatius porta al pensament únic.

    Els llibres de text, i especialment els d’Educació Primària, estan condicionats a qüestions d’extensió. Això provoca que els continguts curriculars es trobin exposats d’una manera tan sintètica que en una anàlisi exhaustiva s’hi poden detectar errors, imprecisions, vaguetats i fins i tot estereotips. A la matèria d’Història, això pot provocar que es destaquin els aspectes més anecdòtics, com ho són les dates o els personatges més emblemàtics. Tanmateix, això també ve justificat per l’edat de l’alumnat, el qual s’enfronta a la història, seguint la interpretació del temps de Braudel, des de la perspectiva d’un “temps de curta durada”. A l’Educació Primària, l’alumnat encara no està preparat per entendre aspectes de la història més relacionats amb els processos de canvi que impliquen anàlisis comprensius i explicatius de la societat, entesa aquesta com un procés de construcció, que comporta la comprensió d’un “temps de llarga durada”. D’aquesta manera, en l’anàlisi d’un text d’Educació Primària s’ha de tenir en compte la dificultat que implica aquesta síntesi de continguts. Però això s’ha de respondre amb contundència: el llibre de text és només una eina per al professor i l’alumnat. Cap professional de l’educació s’hi ha d’enfrontar com una informació tancada i de caràcter memorístic, sinó com un material que permet fomentar un treball actiu i de diàleg dins de l’aula. És una tasca imprescindible per part de tota la comunitat educativa –tant a nivell escolar com universitari– complementar aquests continguts perquè l’alumnat pugui anar entenent la complexitat d’aspectes culturals, polítics i socials que es troben relacionats en aquests continguts d’Història. Però s’ha de destacar que igual d’ideològic pot ser tant el llibre de text com l’anàlisi que se’n fa.

    Un altre punt a destacar és el fet que des de les directrius de la mateixa UNESCO, organisme que influeix de manera decisiva en l’ordenament de la política educativa a nivell mundial, es fomenta l’estudi de l’àmbit local al global, estant l’etapa d’Educació Primària centrada de manera clara en l’estudi de l’entorn local, el que a l’Estat Espanyol es tradueix com: la família, l’escola, el barri, la localitat, la Comunitat Autònoma, l’Estat Espanyol, Europa i el Món. Aquesta escala de graduació es justifica per l’interès de fomentar un treball progressiu en el desenvolupament cognitiu de l’alumnat, centrat en les pròpies característiques i necessitats del nen. Per tant, això pot ser criticat des de molts aspectes, però amb la necessitat d’argumentar-ho des d’enfocaments propis de la Psicologia Educativa, la Didàctica o la Pedagogia, anant més enllà del discurs demagògic que expressa que estudiar allò local fomenta un procés de creació identitari tancat i exclusiu. El procés d’analitzar i entendre allò global des de la localitat, per a generar processos d’empatia, és un dels grans reptes de l’educació de la societat globalitzada del segle XXI.

    Generem una discussió al voltant dels llibres de text que tracti la societat com adulta, que potenciï la inclusió de temes de gènere, interculturalitat, sexualitat, transnacionalitat, globalitat, ecologia, educació per a la pau, justícia social, etc., temes de actualitat que necessiten ser tractats a l’aula i necessiten de nous enfocaments originals per a ser treballats en els llibres de text actuals. Generem diàleg, no enfrontament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Adoctrinament AMES educació primària Llibres de text opinió professorat reptes educatius
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les editorials defensen que els llibres de text s’adapten al currículum d’Ensenyament
    Next Article
    Opinió
    “La meva escola és formidable perquè no fem reunions”: on queden els processos participatius?
    vgamez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}