Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Rigau, la LOMCE no és excusa

    Montse Rosabril 10, 20142 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La LOMCE és un espectacle de l’antiestètica, la hipèrbole de la contrareforma. Malgrat la vistositat gore de la LOMCE, hem de parar atenció a la duresa de les mesures del Govern català sobre el sistema educatiu. L’existència de la LOMCE no els exculpa. Tampoc les dificultats pressupostàries atribuïbles a Madrid.

    El pressupost pre-Rigau disposava la despesa de 4.200 euros per alumne. El pressupost de 2014, amb l’augment d’alumnat previst per a setembre, preveu gastar 3.200 euros per alumne. Una reducció del 23,8% no és comparable a la caiguda global del pressupost: és molt més. Hi ha, per tant, voluntat política. El Govern català no és, doncs, víctima de la política estatal, sinó còmplice.

    La major part de la sacsejada l’absorbim les persones que treballem en l’educació. Retallada salarial directa entorn d’un 15%, més hores de treball, més alumnes per aula, més pressió administrativa, i menys plantilla per a més alumnat. Estem multiplicant la nostra feina però, tot i així, no podem reduir l’impacte a zero.

    No és a les nostres mans la possibilitat de construir centres, ni d’engrandir-los per crear més grups. Les aules acullen més alumnat del previst tant pel que fa a superfície per alumne com pel que fa a mestre per alumne. L’eixamplament dels grups i la pèrdua d’espais (de pati, de dibuix, de psicomotricitat, de música, laboratoris d’idiomes) només és reparable des de l’acció de govern. En aquestes condicions, i amb la matrícula creixent, no es admissible, però en canvi és previsible, que es tanqui cap grup.

    Per molt que fem, no podem arreglar el desgavell de les substitucions del professorat de l’ensenyament públic. Aproximadament un terç de les baixes es queden sense cobrir. I  les que es cobreixen, només en un 86% de la jornada que treballava el titular, encara que la substitució sigui de tot el curs. Queda feina per fer. L’alumnat amb més dificultats és l’alumnat amb més necessitats, en conseqüència, el més perjudicat.

    Aquestes dues qüestions depenen íntegrament de la voluntat política del govern català, igual que els canvis en gestió i provisió de personal que està promovent i que ajuden ben poc a l’eficiència del servei, alhora que ometen els drets laborals del professorat.

    En un país que vol decidir-ho tot per fer-ho tot millor no és presentable aquesta política educativa. És urgent canviar-la perquè els seus efectes no empetiteixin el futur de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Jaume Funes: “Un tutor que acompanya un adolescent és el que descobreix en poques hores si està enamorat”
    Next Article
    Actualitat
    Consumistes, geloses i obsessionades pel físic, així són les dones dels dibuixos animats
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}