Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Sense habitatge no hi ha educació

    Educar i ser educat. No podem educar si no entenem el món en el qual eduquem, alhora el món ens educa també a nosaltres, els docents.
    Maurici Victory Molnénovembre 19, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Desnonament a Barcelona | PAH
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dues dates. 13 d’octubre en retrospectiva, 23 de novembre en l’horitzó. Dues de les moltes dates que configuren la crua realitat de l’habitatge. Aquest cop, però, no són dues dates que siguin gravades amb el dolor de la pèrdua d’un habitatge o del trauma d’haver de transitar un procés de desnonament. Aquest cop són dues dates que seran viscudes amb entusiasme, amb l’entusiasme de totes aquelles que vivim amb la profunda convicció que l’habitatge és un mitjà per a una vida digna i no una mercaderia que ens roba el salari i ens condemna a treballar per malviure amb el que ens sobra.

    L’Alicia del Río, orientadora de secundària i membre del col·lectiu Menos Lectivas,escriu una carta als docents de Madrid, una carta on convoca a la manifestació del 13 d’octubre. Les raons, veritats com punys, sense habitatge no hi ha educació. Una carta que recuperem, subscrivim d’inici a fi i que volem fer-vos arribar a tots vosaltres, els docents de Catalunya, convocant-vos el proper 23 de novembre a la manifestació pel dret a l’habitatge.

    _________________________________________________________________

    En el meu primer curs com a orientadora, vaig atendre una alumna de 3r d’ESO que em van derivar pel seu estat de salut mental. Era una adolescent llesta i espavilada, treia bones notes, però el seu estat d’ànim havia anat empitjorant i també la seva atenció a classe. Un dia no va venir a la cita amb mi. Em van dir que no hi havia vingut en tot el dia i em va semblar molt estrany. Un parell d’hores després, vam saber que ella i la seva família acabaven de ser desnonats. Aquell curs va suspendre pràcticament totes les assignatures i després es va canviar de centre, més a prop de l’habitació on un altre familiar els va acollir.

    Recordo la impotència que vaig sentir en aquell despatx d’orientació. Mentrestant, la resta dels seus professors i jo intentàvem cada dia fer la nostra part de la feina, donar a aquesta adolescent la seva educació obligatòria, acompanyar-la en el seu desenvolupament cap a la vida adulta, altres ho desfeien tot. La policia, el sistema judicial i un llogater li arrabassaven la menor de casa seva, del seu barri, de l’institut, de les seves amigues, li arrabassaven la capacitat d’atendre, de sentir-se segura, d’estudiar i aprendre. Li arrabassaven, entre tantes coses, el seu dret a l’educació.

    Els docents catalans hem de participar a la manifestació per l’habitatge del proper 23 de novembre

    Això no és un cas aïllat. Dels desnonaments que es produeixen al nostre país, entre el 70 i el 80% inclouen menors d’edat. En molts d’aquests casos, les escoles i instituts no ens n’assabentem fins que succeeixen perquè les famílies i l’alumnat no ens ho expliquen per vergonya. O potser no ho expliquen perquè, en general, els professors no fem res. Un lament, unes paraules d’ànim, i a seguir, que tenim molta feina i no arribem.

    Les condicions materials influeixen en l’experiència escolar i en els resultats acadèmics, sent de fet un dels principals factors explicatius de l’èxit o fracàs acadèmic. És un fet àmpliament contrastat per estudis de tot tipus. Quin paper juguem, llavors, mestres i professors de l’ensenyament obligatori, en el context actual en què ens trobem amb un 30% de pobresa infantil? Podem seguir fent la nostra feina sense adonar-nos que el dret a l’educació trontolla cada dia per a un terç de la nostra infància?

    Com a orientadora, m’arriben els casos identificats com a “problemàtics” de cada centre en què treballo, amb etiquetes per a tots els símptomes: absentisme, baixos resultats, problemes de conducta, dificultats d’aprenentatge, de salut mental, derivacions a Diversificació o Formació Professional Bàsica… En aquestes situacions se’ns demana als orientadors que avaluem i donem resposta al cas, assessorant el professorat perquè actuï de la millor manera possible per afavorir l’aprenentatge i desenvolupament de l’alumne en qüestió, i que derivem a altres recursos d’ajuda existents si és necessari. En els tres anys que fa que treballo en centres educatius públics de Villaverde, Carabanchel i Orcasitas, puc assegurar que la gran majoria dels casos atesos han estat travessats per una dificultat relacionada amb l’habitatge que afectava l’alumne i la seva família. No podia explicar “el problema” de l’alumne sense reconèixer el fet que aquesta unitat familiar no comptava amb un lloc adequat, segur i estable on viure. És habitual trobar alumnes que viuen en una habitació de lloguer amb un dels seus progenitors, exposats al desallotjament en qualsevol moment i a la manca d’intimitat; altres immersos en un clima familiar tens i fins i tot violent amb parelles que no poden permetre’s separar-se; alumnes expulsats de casa seva que s’han de mudar molt lluny o canvien de centre; alumnes sense espai per seure a estudiar; alumnes amb pares i mares absents, treballant llarguíssimes jornades per poder pagar el lloguer. Precarietat i incertesa constants.

    Sense habitatge assegurat per al nostre alumnat i les seves unitats familiars, no hi ha lloc per a l’aprenentatge i el desenvolupament evolutiu adequat

    El sistema d’habitatge actual, regulat perquè les cases siguin un bé de mercat que dóna rendibilitat a uns a costa d’altres, és incompatible amb un sistema educatiu que es vol universal, de qualitat, per a tothom, amb igualtat d’oportunitats. La “rendibilitat” de la qual presumeix el mercat immobiliari no només destrossa la capacitat econòmica de les famílies llogateres, també passa per damunt del seu benestar mental, la seva atenció i regulació emocional, el seu temps, les seves relacions familiars i trajectòries educatives.

    [Si els docents catalans hem de participar a la manifestació per l’habitatge del proper 23 de novembre], no és només perquè el nostre sou ja no sigui capaç de garantir-nos l’accés a un habitatge a una distància raonable del nostre centre de treball. És el moment de denunciar que en aquest context, els professors difícilment podem fer la nostra feina. Sense habitatge assegurat per al nostre alumnat i les seves unitats familiars, no hi ha lloc per a l’aprenentatge i el desenvolupament evolutiu adequat que busca l’educació primària i secundària. Així, les propostes de baixar el preu dels lloguers i qualsevol mesura per prohibir l’especulació amb l’habitatge, es converteixen avui en mesures essencialment educatives, igual que ho va ser en el seu moment legislar perquè qualsevol pare o mare pogués sortir de la feina per parlar amb la tutora del seu fill o acudir a la reunió de famílies al centre.

    Aquest [23 de novembre], totes aquelles persones que defensem el dret a l’educació hem de defensar que l’habitatge és, per sobre de tot, una necessitat bàsica i un dret.

    ___________________________________________________________________

    Les dues dates s’interconnecten, que ens desbordi l’entusiasme. Eduquem-nos en un futur pròxim en què el sentit comú dicti que el dret a un habitatge digne sigui tan universal com a l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    desnonaments Habitatge opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Més de 600 adhesions al manifest ‘Per un debat educatiu responsable i respectuós’
    Next Article
    Anàlisi
    Polítiques locals amb ulls d’infant en societats adultocèntriques: vulneració i reparació de drets d’infants i adolescents
    Maurici Victory Molné

    Professor de secundària, delegat de CGT Ensenyament i llogater del barri de Sant Antoni

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}