Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Servei públic o escola pública?

    Jaume Martínez Bonafésetembre 15, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    El servei públic de l’educació obri les portes novament. S’inicia el curs, i una vegada més salten a la palestra de la nostra consciència crítica els drets adquirits en el llarg procés de lluites populars per la inclusió educativa: que les desigualtats socioeconòmiques i culturals d’origen siguen compensades pel projecte educatiu del país, o que almenys l’escola no siga un aparell de reproducció d’aqueixes desigualtats. El recorregut dels Moviments de Renovació Pedagògica i altres moviments socials, sindicals, veïnals, ciutadans i polítics van anar materialitzant un estatus jurídic que va cristal·litzar en un sistema de drets i deures que en educació es concreten en l’oferta d’un servei públic d’educació que hauria de garantir la possibilitat i la voluntat emancipadora intentant detindre a través de l’educació la reproducció de les desigualtats d’origen. Aqueix era el discurs.

    Però la garantia del dret a l’educació des del servei públic no és suficient en el combat contra la desigualtat. L’oferta privada, i especialment l’oferta privada confessional continua gaudint de privilegis en els recursos, les instal·lacions o els mecanismes de selecció de l’alumnat. Els curricula, academicistes, separats de l’experiència quotidiana, fragmentats, basats en una epistemologia elitista, androcèntrica i colonial, en res faciliten que el coneixement es convertisca en una eina emancipadora.

    La formació del professorat va oblidar els referents fonamentals de la renovació pedagògica per a sostindre’s sobre un concepte d’innovació educativa tecnològic, disciplinar i buidat de qualsevol tipus de compromís social. I les famílies s’han instal·lat en una perspectiva clientelista sobre l’escola, de la qual només demanden resultats amb valor de canvi. D’altra banda, les anomenades forces progressistes amb voluntat política per a la gestió de l’Estat, desunides i sense diàleg vertader sobre el sentit polític de l’educació, gestionen més del mateix, i en el millor dels casos intenten corregir les desigualtats econòmiques que va gestionar la dreta, però sense un sentit transformador del concepte d’educació i d’escola. (No tenen vostés més que mirar què es premia com a innovació o què s’entén  com a suport econòmic a la inclusió)

    Per aqueix camí no hi ha escola pública, perquè l’escola pública és de tots i totes i per a tots i totes, i això significa gestió directa, parlar cara a cara famílies, professorat i gestors d’allò públic, per a dissenyar una manera de democràcia escolar participativa i recuperar el debat sobre el sentit profund, radicalment emancipatori de l’educació.  Per tant, escola pública significa també una revisió en profunditat dels currículums vigents per a fomentar sabers de responsabilitat, harmonia, compromís social i equilibri amb la Naturalesa.

    En una recent conferència, Boaventura de Sousa Santos animava als estudiants a formar-se com a rebels competents. Potser també el professorat podríem iniciar aqueix camí de rebel·lia competent, és el camí cap a l’escola pública. Estem en els primers dies, tenim tot el curs per davant. Però cal estar en el camí. En cas contrari, tal com està el cicle reaccionari global en el qual vivim, pot ser que, un dia, ni escola pública ni servei públic d’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Com s’ensenya la dictadura de Pinochet als instituts de Xile?
    Next Article
    Actualitat
    Jaume Cela: “Avaluar és el més difícil, i per això és important fer-ho en grup”
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}