Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Simposi de Renovació Pedagògica, els MRP es comprometen a “sacsejar el sistema”

    Víctor Sauragener 19, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pilar Gargallo (al centre) i altres membres dels diferents MRP i entitats associades a la Federació s'han fet una foto de família durant l'acte inaugural | Foto: Diputació de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, ha presentat aquesta tarda el Simposi de Renovació Pedagògica, en un acte inaugural que ha tingut lloc al Born Centre Cultural. El simposi s’allargarà durant tot aquest any, ja que fins a l’estiu es duran a terme un seguit de debats territorials al voltant de diversos eixos temàtics, i durant l’últim trimestre s’ordenaran els materials i reflexions recollides i es farà una jornada final. Segons ha explicat Gargallo, la voluntat no és generar un cos teòric, però sí incidir des d’una base molt àmplia i plural en les polítiques públiques. “És important que les propostes de política educativa vagin argumentades pel discurs pedagògic i es basin en evidències educatives”, ha subratllat la presidenta de la Federació.

    L’acte inaugural ha comptat amb la presència del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, la coordinadora de l’Àrea d’Educació, Joventut i Esports de la Diputació de Barcelona, Teresa Sambola, i la comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Maria Truñó. Per Cambray, “aquesta transformació no és només desitjada, sinó que és inevitable, la revolta educativa [expressió molt repetida al llarg de la jornada] ha vingut per quedar-se, el món ha canviat i ja no hi ha marxa enrere, la pandèmia, la digitalització, l’ensenyament competencial, l’aprenentatge cognitiu… l’educació no pot ni es quedarà al marge d’aquests canvis”.

    El conseller Gonzàlez-Cambray, durant la seva intervenció | Foto: FMRPC

     

    La declaració d’intencions d’aquest simposi, que fa pràcticament un any que es prepara és  “sacsejar el sistema”. “Pretenem fer-ho amb tots els agents que eduquen i mostrar el camí que ens ha de dur a nous horitzons”, asseguren els organitzadors. A partir de l’arrencada d’avui, s’enceta un període de pràcticament nou mesos, fins a finals de l’estiu, protagonitzat pels debats. Es faran al voltant dels cinc calaixos (així els han anomenat) que s’han decidit obrir: educació pública; comunitat i ecosistema educatiu; currículum i aprenentatges; compromís ètic; i els MRP i la transformació educativa. I hi haurà de dos formats de debats: els diàlegs i els grups de discussió.

    ‘Diàlegs’ i ‘Grups de discussió’

    En el cas dels diàlegs, els organitzarà cada MRP o entitat associada o entitat que s’hi vulgui sumar (diverses facultats d’Educació ja han manifestat aquesta intenció) al voltant d’un dels àmbits temàtics, i en els quals l’únic requisit és que han de comptar amb la presència d’un expert que ajudarà a recollir/ordenar les diferents qüestions que hagin sortit durant la sessió. És a dir, al contrari del que passa en moltes jornades i seminaris, aquí primer parlaran els assistents i posteriorment tancarà l’expert.

    Els grups de discussió, en canvi, obeeixen a una metodologia científica i compten amb un format més estructurat, amb preguntes tancades i un públic amb unes característiques específiques adequada “per afavorir el diàleg i la participació, oberta, distesa i sense prejudicis”. En principi se’n faran 10 a diferents territoris, estaran moderats per un membre de l’equip impulsor del simposi i comptaran amb un màxim de dotze persones, entre les quals hi haurà docents de diferents etapes educatives, professionals d’atenció educativa, representants de famílies també de diferents etapes, professionals vinculats a l’educació no formal, tècnics de l’administració (local i autonòmica), membres del cos d’inspecció, etc.

    També hi ha la idea d’organitzar algun grup de discussió específic amb alumnat, amb una metodologia adaptada. S’ha considerat que d’aquesta manera es podrà garantir millor la seva participació en el simposi que incorporant-los als grups de discussió de les persones adultes.

    “Seguim en moviment, cercant consensos i dissensos per reformular, transformar i fer un pas més sobre les necessitats que té l’educació –apunta la FMRPC–. Creiem en la importància d’escoltar diferents veus, de copsar les necessitats i neguits, però també de cercar-ne aquelles d’èxit i que realment són necessàries com a sistema. No podem avançar en matèria educativa sense escoltar una pluralitat de veus. No podem fer propostes de millora sense una diagnosi i un avançar cap a allò que l’educació en majúscules necessita avui dia”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    FMRP Simposi de renovació pedagògica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El sistema educatiu català ja passa dels 100.000 confinats, rècord absolut
    Next Article
    Opinió
    Inclusió vs integració: quan el ‘com’ determina el ‘què’
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}