Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Inclusió vs integració: quan el ‘com’ determina el ‘què’

    Rosa Brucart Pratgener 20, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Mel Ainscow, una de les persones més compromeses en la inclusió, ens diu: «La inclusió és un procés sense fi que cerca maneres més eficaces de respondre a la diversitat present en l’alumnat».

    Per tant, la inclusió fa referència a tot l’alumnat, i no només a l’alumnat que presenta dificultats específiques. Es tracta, per tant, d’identificar i reduir les barreres que tot l’alumnat troba a l’aula i al centre per aprendre i desenvolupar-se.

    La inclusió és un canvi de paradigma: és un pas endavant. La integració es caracteritza pel treball  d’uns professionals concrets envers uns alumnes singulars i, de retruc, envers tot l’alumnat d’un centre. La inclusió és un model holístic i de treball en xarxa que implica i interpel·la tota la comunitat educativa, i en què els grups heterogenis i l’atenció personalitzada esdevenen dos eixos fonamentals.

    L’any 2017 es va aprovar el decret d’inclusió. Han passat quatre anys, i el cert és que no se’n visualitzen resultats satisfactoris. Passar del model d’integració al model inclusiu implica un canvi organitzatiu i de cultura de centre, formació a tot el professorat i agents que intervenen, treball en xarxa i interdisciplinar, i la provisió de recursos humans qualificats.

    Els centres educatius disposen d’especialistes de suport, però la combinació entre una baixa qualificació i dosis de bona voluntat acaba derivant en un paternalisme que és a les antípodes dels principis de la inclusió

    Observant la realitat dels centres, es constata que l’organització, la cultura de centre i el treball interdisciplinar no evoluciona ara mateix cap a la inclusió, i que la reconversió de les USEE en SIEI només és, a la pràctica, un canvi de nom, ja que en el context d’aula es reprodueixen els rols del model d’integració.

    És innegable que el Departament d’Educació ha incrementat la dotació de personal de suport educatiu. Però com ho ha fet? En alguns casos, ho ha fet externalitzant el servei i contractant  professionals de molt baixa qualificació, la categoria professional dels quals no els permet anar més enllà de funcions bàsiques com ajudar l’alumnat amb NEE en els seus desplaçaments, mantenir la higiene, gestionar l’alimentació, etc.

    Els centres educatius disposen d’especialistes de suport, però la combinació entre una baixa qualificació i dosis de bona voluntat acaba derivant en un paternalisme que és a les antípodes dels principis de la inclusió. A això cal afegir-hi que, els darrers 15 anys, l’alumnat amb necessitats específiques escolaritzat a l’etapa obligatòria als centres ordinaris públics gairebé s’ha duplicat.

    En conclusió: des de la Intersindical-Educació demanem prou pedaços. Si realment ens creiem la inclusió i l’èxit educatiu, cal una avaluació estratègica en què les oportunitats, les amenaces, les febleses i les oportunitats quedin reflectides, de manera que es pugui actuar en conseqüència. I és que un canvi de paradigma no es resol, només, amb un increment dels pressupostos, sinó amb un abordatge planificat i amb vocació sistèmica.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Simposi de Renovació Pedagògica, els MRP es comprometen a “sacsejar el sistema”
    Next Article
    Actualitat
    Més de 8.000 nomenaments de substituts des de la represa escolar
    Rosa Brucart Prat

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}