Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Societat i rumorologia en política educativa

    "La fragmentació de la identitat, la inestabilitat laboral, la sobredosi d'informació sense filtrar, la falta de credibilitat dels models educatius, la fi del compromís en el servei a la societat configuren la societat líquida tal com la va definir  el sociòleg polonès Zygmunt Bauman"
    M. Victòria Gómez Serésnovembre 13, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pensar és una qualitat innata al ser humà. Gràcies al pensament la persona és conscient de la seva pròpia vida. El pensament crític no és un concepte nou, tot i que ara se’n parli i s’integri en el currículum. De fet, el seu origen el podem trobar en l’antiga Grècia amb Sòcrates i la seva maièutica, Plató i la seva dialèctica així com Aristòtil i la seva retòrica. El pensament crític és una activitat cognitiva orientada a l’acció i va estretament relacionat amb la resolució de problemes i la presa de decisions.

    Vivim en una societat BANI, Britte, Anxious, Non linear, Incomprenhensible; és a dir:

    Fràgil (Britte), propensa a trencar-se. Aplicat al món de les institucions, departaments, siguin del tipus que siguin, no implica res més fort que l’equivalent a fracassar. La majoria de sistemes són menys forts del que aparenten; per tant, el rendiment pot davallar en qualsevol moment i potser no sabem com afrontar-ho.

    Ansiós (Anxious), els entorns BANI generen por. Tot sovint ens enfrontem amb situacions desconegudes que ens desorienten. La incertesa és el pitjor enemic de l’ansietat, així com la sensació d’impotència. En aquest entorn la presa de decisions es fa difícil i, per tant, suposa una pèrdua d’oportunitats.

    No lineal (Non linear), entenem que no hi ha relació directa entre causa i efecte i aquest ens desestabilitza de nou. És a dir, es tracta de petits fets que poden desencadenar en grans conseqüències o que entre l’origen i la seqüela hi hagi un desfasament molt gran. Això, en ser desproporcionat, ens sorprèn i ens fa estar sempre amb un sentiment d’urgència.

    Incomprensible (Incomprehensible), el món és cada cop més complex. Busquem a tot un per què, una explicació del que ha passat, les causes i les conseqüències. Aquest procés és lògic, però el problema és quan creem explicacions massa simples que ens porten a prendre decisions incorrectes. Actualment, tenim més dades que mai, però segons la interpretació que en fem ens pot portar a la confusió.

    Actualment, tenim més dades que mai, però segons la interpretació que en fem ens pot portar a la confusió

    La fragmentació de la identitat, la inestabilitat laboral, la sobredosi d’informació sense filtrar, la falta de credibilitat dels models educatius, la fi del compromís en el servei a la societat configuren la societat líquida tal com la va definir  el sociòleg polonès Zygmunt Bauman. Una societat líquida i permeable a tota rumorologia, i disposada a impulsar qualsevol ideologia, no rigorosa i sense evidències científiques com és el cas del pedagogisme. Terme que certs aprenents de pensadors han anat escampant potser per emmascarar sistemes que fa temps que han deixat de funcionar, caducs,  perquè les circumstàncies han canviat, els temps han canviat, l’alumnat ha canviat i ens hem quedat en “temps millors que no tornaran”.

    Sortint al pas dels tòpics en què s’amaguen els defensors d’aquesta ideologia, el pedagogisme, puc dir que:

    • El quefer del pedagog/a està molt vinculat a l’aula, no allunyat, com ens volen fer creure.
    • El pedagog/a sap el que hi passa a l‘aula, al Centre, no hi ha pas desconeixement com algunes manifestacions malintencionades.
    • És guia i facilitador de processos d’aprenentatge. No pretén en cap moment ser paternalista.
    • Aposta per  la lectura comprensiva, aprendre a través dels clàssics, la memorització, els continguts i el rigor científic.
    • L’escola és un lloc on s’hi va a aprendre, no només a ser feliç. S’és feliç descobrint nous coneixements i processos.
    • I, per descomptat, “aprendre comporta un esforç” com tot en la vida.

    Ara bé, si entrem en quins processos d’ensenyament-aprenentatge trobem en l’actualitat,  la sorpresa pot ser Majúscula. El currículum actual és ben buit de continguts.  Qui ha dissenyat el currículum actual buit de continguts? Els pedagogs/gues, NO! Mirin bé al seu voltant en mans de qui està l’educació, la innovació, el currículum…

    El fet de qüestionar la pedagogia i llurs professionals és soscavar el sistema universitari del país. País que es pot gloriar d’haver aportat grans pedagogs i pedagogues i millores educatives molt significatives.

    Tot i així, malgrat tot, i pensant en l’educació, els pedagogs i les pedagogues continuarem “picant pedra”. Serem com aquell “tossut” que malgrat el vulguin tombar, menysprear, criticar,  fer callar i allunyar-lo del que li és propi -com és l’acompanyament en els processos de formació de la persona al llarg del seu cicle vital- continuarem demostrant que no estem caducs, que no som dinosaures de principis de segle, i potser com alguns pensen, i no és el cas,  no estem al servei de cap tipus de política, com actualment hi ha d’altres grups. Potser són modes o cicles. Certament i malauradament l’educació mai és neutra.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió pedagogia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Marco
    Next Article
    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure
    M. Victòria Gómez Serés

    Doctora en Pedagogia i presidenta del Collegi Oficial de Pedagogia de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}