Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Som professionals competents digitals?

    Redacciójuny 28, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En les darreres dècades les tecnologies digitals s’han integrat a la quotidianitat de tota la ciutadania i han implicat importants canvis en diversos processos. Un exemple clar ha estat el poder comprar productes/béns/articles concrets que no es trobaven al teu poble durant el confinament municipal derivat de la pandèmia o la possibilitat de prendre un cafè amb una amiga realitzant una videotrucada. No obstant, han arribat aquests canvis al sistema educatiu i als processos d’ensenyament-aprenentatge (E-A)?

    Papert, l’any 1993, en el seu conegut llibre The children’s machine, entre altres elements, aborda l’evolució que han experimentat les aules al llarg dels anys. Per fer-ho, l’autor introdueix la idea mitjançant els viatges en el temps, i afirma que si un cirurgià de l’antiguitat fos transportat a un quiròfan actual segurament seria incapaç de reconèixer bona part del material de treball. En canvi, si realitzéssim el mateix procés amb un mestre, segurament es trobaria amb algunes novetats, però amb una mica de temps d’observació podria realitzar la seva tasca docent gairebé amb normalitat.

    Aquest fet no és exclusiu de l’educació formal, sinó que també pot estendre’s a altres contextos laborals relacionats amb l’educació. D’acord amb això, tant els pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, els docents, els monitors/res i els professors/res com altres professionals de l’educació en general han d’adaptar-se als temps actuals i esdevenir competents digitals.

    La competència digital és un conjunt d’habilitats tècniques, cognitives i d’aplicació relacionades amb les tecnologies digitals (Ferrari, 2013). Cal tenir present que la competència digital genèrica és aquella de què ha de disposar tota la ciutadania pel fet d’haver nascut al segle XXI, però els professionals de l’educació requerim anar un pas més enllà i desenvolupar la competència digital dins l’àmbit de la nostra professió. La importància de desenvolupar aquesta competència digital específica de la nostra àrea de coneixement rau principalment en tres motius: (1) seguir integrats a la societat actual; (2) poder formar els estudiants i aprenents per tal que disposin d’habilitats digitals; i (3) digitalitzar i agilitzar les tasques pròpies de la professió.

    Arribats a aquest punt, la pregunta més lògica és la següent: ¿què converteix un educador/a en competent digital? Doncs, seguint el marc DigCompEdu, un educador/a competent digital ha de desenvolupar sis àrees que fan referència a (Redecker i Punie, 2017):

    • Àrea 1. Compromís professional: domini de les tecnologies digitals per a la comunicació, la col·laboració i el desenvolupament professional.
    • Àrea 2. Continguts digitals: cerca, creació i intercanvi de continguts digitals.
    • Àrea 3. Ensenyament y aprenentatge: gestió, organització i ús de les tecnologies digitals en els processos d’E-A.
    • Àrea 4. Avaluació i retroalimentació: ús de les tecnologies i estratègies digitals amb la finalitat de millorar els processos d’avaluació i retroacció.
    • Àrea 5. Empoderament dels estudiants: ús de les tecnologies digitals amb la finalitat de millorar la inclusió, la personalització i el compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge.
    • Àrea 6. Desenvolupament de la competència digital dels estudiants: capacitació dels estudiants per utilitzar de manera creativa i responsable les tecnologies digitals per a la informació, la comunicació, la creació de continguts, el benestar i la resolució de problemes.

    Des d’aquesta perspectiva relativament abstracta pot resultar més difícil comprendre la importància de ser professionals amb competència digital. No obstant, si ho traslladem a l’actualitat i reflexionem respecte a l’ús d’internet, tecnologies digitals i televisió que fa la societat ens podem trobar casos com: (1) l’estudi recent realitzat per Torrego, Gutiérrez-Martín i Hoechsmann (2021), on han detectat que els seguidors del programa televisiu La isla de las tentaciones no són capaços de diferenciar la realitat de la ficció i que tot sovint acaben jutjant amb més severitat les infidelitats realitzades per part de les dones; i (2) el documental Beware the Slenderman (Taylor, 2016), que relata una situació en la qual dues adolescents, influïdes per informació trobada a internet i que no són capaces de curar de manera crítica i realista, acaben cometent un intent d’homicidi sobre una de les seves companyes de classe.

    Certament és molt difícil evitar algunes situacions, especialment els casos més extrems, ja que tot sovint hi ha més d’un factor condicionant. No obstant això, és evident que ser professionals competents digitals ens proporciona estratègies i recursos que ens sensibilitzen davant de situacions concretes i ens facilita gestionar-les i redirigir-les, ens permet ajudar els estudiants en els seus processos d’ensenyament-aprenentatge aprofitant les potencialitats d’inclusió i d’accés a la informació que proporcionen les tecnologies digitals i ens assegura poder seguir formant part de la societat actual, que cada dia està més digitalitzada.

    Finalment, recuperant la idea de Papert (1993), segurament ser pedagogs/gues competents digitals ens permetria canviar els processos d’ensenyament-aprenentatge i garantir la seva adaptació a la realitat actual.


    Bibliografia
    • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Joint Research Centre (Seville site).
    • Papert, S. (1993). The children’s Machine.Basic Books.
    • Redecker, C. i Punie Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union.
    • Taylor, I. (2016). Beware the Slenderman. HBO Documentary Films.
    • Torrego, A., Gutiérrez-Martín, A., i Hoechsmann, M. (2021). The Fine Line between Person and Persona in the Spanish Reality Television Show La isla de las tentaciones: Audience Engagement on Instagram. Sustainability, 13(4), 1753.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alfabetització digital Competències digitals opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Carta oberta al nou conseller d’Educació
    Next Article
    Opinió
    Ser cooperativista per créixer individualment i col·lectivament
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}