Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Suspens

    Redacciómaig 11, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’acosta el final del curs i enguany, més que anys anteriors, comencen a intensificar-se les converses sobre els suspesos (qui pot suspendre, què es pot suspendre, i quines en seran les implicacions). El debat sobre la reforma curricular que estem vivint al país ha arribat a la plaça pública i, com que l’educació és una qüestió sensible i compartida, no només tothom en parla i n’opina (faltaria més), sinó que habitualment pontifiquem. El suspens, malauradament, és tan nostre com la pròpia institució escolar (basat en una idea perversa d’estàndard i de mínim irrenunciable); i comunament ens sembla que, sense ell, perdem una de les estratègies reguladores importants de la vida acadèmica en tots els nivells, també a l’educació obligatòria.

    En el meu cas, però, amb el pas del temps el suspens s’ha anat desdibuixant de valors positius i, en sentit contrari, s’ha omplert d’un ressò a fracàs col·lectiu que em fa difícil que en puguem acceptar la vigència. Sense dubtes, les coses no són blanques ni negres (en especial des de la perspectiva del dia a dia de les escoles, sempre complex i exigent, lluny dels dogmes de l’Acadèmia). Però, com dic, a les estudiantes i els estudiants dels graus de Mestre, potser hauríem de fer-nos algunes preguntes abans d’assumir que podem suspendre a les etapes obligatòries (Primària i ESO) i que, amb això, estem fent quelcom diferent de carregar en la persona que suspenem de la fallida d’una responsabilitat que, com a mínim, és compartida (entre l’alumne/a, potser mínimament; i, sobretot, les persones adultes de la comunitat educativa, mestres i famílies). Quan discuteixo amb elles i ells sobre això, doncs, els faig les preguntes que em faig; perquè una de les coses que no ens podem permetre és donar les coses per descomptades i assumir-les com a tals.

    En aquestes converses que avancen el final de curs, un amic professor a l’ESO em desitjava durant les passades vacances força per al tercer trimestre, i confiava que per a mi, que sí que puc suspendre, no fos tan difícil com per a ell. I és evident que la batalla de l’educació obligatòria, per concepte i per la realitat, és més exigent que la meva. Però no em vaig poder estar de compartir amb ell el dubte que el suspens tingui realment sentit per a una persona, entre els 6 i els 16 anys, que està obligada a anar a l’escola, i que ha desenvolupar un compromís aliè a la pròpia voluntat i no nat d’una decisió conscient, madura i responsable. Les meves preguntes, aleshores, eren: realment podem suspendre algú per quelcom que no decideix? Els obliguem a anar a l’escola o a l’institut, els fem seguir una llarga jornada laboral massa vegades impermeable als seus interessos, decidim nosaltres què han d’aprendre i com, desatenem el nostre compromís de fer-los enamorar de la descoberta del món i de l’aprenentatge de la vida (objectiu cabdal de la primària); i, finalment, quan tot va malament i no hem aconseguit l’objectiu (ni ells ni nosaltres), els suspenem. Els suspenem o ens suspenem?

    Els fem seguir una llarga jornada laboral impermeable als seus interessos, decidim nosaltres què han d’aprendre i com, desatenem el nostre compromís de fer-los enamorar de la descoberta del món, i, finalment, quan tot va malament, els suspenem. O ens suspenem?

    Pensant en aquestes coses, recordava les reflexions de l’escola de Barbiana. Lorenzo Milani, desterrat a un recòndit poblet de la Toscana, a finals dels 50 obre una mena d’escola parroquial per als infants de la contrada que no podien assistir a l’escola que els pertocava, tots ells de famílies analfabetes i pobres. Una escola ben diferent a les escoles italianes del moment (molt em temo que també més moderna que moltes escoles italianes actuals), que s’articula sobre eixos com la inclusió, la personalització o la democràcia. Una dècada després, les reflexions dels seus estudiants cristal·litzen en un text meravellós, Lettera a una professoressa (1967), en què, amb veu única, ells mateixos reflexionen sobre l’escola que no han pogut viure (l’escola pública italiana), la que han conegut (amb Don Milani), i la que consideren que hauria de servir a tots els infants.

    I un dels assumptes que aborden d’aquesta “escola de les obligacions” és, justament, el suspens. Al seu entendre (també el meu), “l’escola només té un problema. Els infants que perd”. De tot plegat, amb una lucidesa aclaparadora, en fan una lectura socioeconòmica: “Ens dieu que heu suspès els idiotes i els ganduls” (la duresa de les paraules és increïble: els cretini i els svogliati); i, irònics, qüestionen que ens quedem tan amples en veure que “Déu fa néixer els idiotes i els ganduls [només] a les cases dels pobres”. Justament per això, només proposen tres grans reformes, molt inspiradores: no suspendre, oferir encara més escola als suposadament idiotes (als que no semblen aprendre prou, diríem), i donar un objectiu als ganduls. Com es diria en italià, niente di che, és a dir, no està malament.

    I saltant d’unes coses a les altres, aquests dies que hem perdut la mestra de mestres Maria Antònia Canals, la imaginava concretant tot això en els diferents escenaris de la seva vida professional: a l’escola Ton i Guida del Verdum, on possiblement tots els infants, de les famílies més pobres de la Barcelona del moment, eren en aparença idiotes i desmotivats. Els oferia camins d’aprenentatge personalitzats perquè fos evident que la idiotesa no era tal, i perquè tothom tingués una gran voglia per aprendre. Una escola en què, de retruc, la pregunta sobre la idoneïtat del suspens desapareix tècnicament, perquè no se’n dona l’ocasió. Si has après, enamorat de l’escola que has viscut, i has après tant com has pogut, de què t’hem de suspendre?

    Quan parlem del fracàs escolar, sovint el despersonalitzem tant que ens oblidem que hi ha persones que fracassen en responsabilitats que nosaltres els descarreguem a sobre sense donar-los l’aire per poder-les respirar. Que molts puguem fer-los front amb èxit i àdhuc alegria quan som infants no implica, però, que siguin el camí per a tothom. I, quan no és el cas, i trobem persones que han de fer el que no volen i d’una manera que no els és natural, suspendre’ls possiblement no és la millor manera per ajudar-los a lluitar per una vida plena.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Extraescolars i municipis: l’experiència de Martorell
    Next Article
    Opinió
    La intolerància del sistema educatiu
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}