Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Tancament de línies: la qualitat educativa com a efecte col·lateral

    Àlex Castillomarç 15, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Protesta de la marea groga a Plaça Sant Jaume. / Carmen Secanella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Àlex Castillo és president de la FaPaC

    L’actual procés de preinscripció de cara al curs vinent no convida a l’optimisme. Es tanquen un bon nombre de grups de P3 abans que les famílies puguin decidir si volen matricular els seus fills en aquestes escoles i grups o no. Per contra, hi ha un increment en el nombre d’alumnes de secundària que, si tenim en compte el grau d’ocupació de la majoria d’instituts, pot provocar un col·lapse en alguns centres, amb increments de ràtio per sobre dels 30 alumnes per aula habituals, i grups addicionals extraordinaris inclosos. També des del mateix Departament d’Ensenyament s’ha arribat a dir que s’intentarà reduir la ràtio per sota dels 30 alumnes per aula en aquelles escoles on les dificultats socials de l’alumnat així ho requereixi.

    Des de FaPaC sempre hem defensat la reducció de ràtio com un element d’increment de la qualitat educativa del centre. I no ens ho inventem. Per exemple, Toni Argent, investigador de les causes del fracàs escolar i professor de secundària en actiu ho recomana clarament en el seu llibre sobre el tema. De fet, la reducció de ràtio de secundària a 18-20 alumnes és la seva primera proposta de millora del sistema educatiu. És cert que quan algunes persones eren joves hi havia ràtios de més de 40 alumnes per aula, però també hi havia taxes de fracàs escolar de més del 50%, ens dutxàvem un cop per setmana i molts no havíem tastat encara la pizza. Òbviament parlem del segle XX.

    Però, ¿com podem conjugar reduir la ràtio, l’increment d’alumnat i el tancament de grups? I en especial, ¿com és que la reducció es produeix després de la preinscripció i no abans? La resposta és clara, perquè només interessa la reducció quan no hi ha alumnat potencial. La prioritat és encabir l’alumnat en els actuals centres. Llavors, més que una reducció de la ràtio el que ens trobarem en els llocs on aquesta reducció sigui real serà una manca d’alumnat. I com a tal, és un fenomen que no es pretén aconseguir amb la planificació educativa, sinó que ve donat per circumstàncies externes a la política educativa. Per dir-ho d’una manera més clara, la qualitat sembla un resultat colateral més que el resultat desitjat per la planificació educativa. Aquest és el preu de pensar en els alumnes com a números i no com a persones.

    D’aquest petit canvi de percepció depenen molts diners. Diners que són necessaris, com tothom sap, per tapar el forat de Bankia, Catalunya Caixa i d’altres entitats perfectament respectables. I algú podria preguntar: No dirigeix el departament aquesta senyora que mai no s’equivoca, que tot ho fa tan bé, que és tan dialogant i que té la mà estesa sempre a les propostes de la societat civil i dels treballadors-es del seu departament? Com és possible que amb un lideratge tan abnegat i visionari es practiquin polítiques tan poc assenyades i de tan curta volada? La resposta potser la tindrem en un futur proper. Mentrestant, s’admeten apostes, ara que sembla que el joc és la gran prioritat de país.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AFFAC demografia Matriculacions opinió P-3 Planificació escolar Preinscripcions Ràtios Retallades socials Tancament de línies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les universitats de l’Afganistan es desborden amb la previsió de nous estudiants
    Next Article
    Actualitat
    Richard Gerver: “L’escola no ha d’ensenyar al nen com ser manat sinó com buscar oportunitats”
    Àlex Castillo

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}