Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Teatre, Ionesco, cadires buides…

    Oriol Puignovembre 18, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Les cadires
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les Cadires, peça en un acte, escrita l’any 1951, estrenada al Théâtre Lancry de París el 1952, posseeix totes les característiques del teatre del seu autor i del gènere de l’absurd. El romanès Ionesco és un dels màxims exponents d’aquest terme encunyat per definir una nova dramatúrgia sorgida a la meitat del segle XX, basada en una articulació artística del concepte filosòfic de l’absurd de l’existència formulat per Albert Camus. Un corrent teatral que encapçalen principalment els dramaturgs de Eugène Ionesco, Samuel Beckett, Arthur Adamov, Jean Genet i, més tard, Harold Pinter, entre d’altres. L’humor de Les Cadires és inqüestionable però té un fons amarg i tràgic, el tema que posa sobre la taula és el de la buidor. Una reflexió pròpia d’un autor de postguerra que veu amb molt d’escepticisme els valors de la condició humana i mostra una imatge pessimista de la humanitat i l’existència.

    Una parella d’ancians conviden a casa una multitud de personatges importants per escoltar un missatge revelador d’un misteriós orador que ha de salvar la humanitat. Dalt l’escenari, però, només hi ha dos actors que, de manera imaginària, donen la benvinguda a aquests personatges i els conviden a asseure’s en una cadira. Les cadires, però, aniran quedant buides i la parella d’ancians donarà vida a tots els personatges que entren per la porta. El muntatge de Glòria Balañà recrea aquesta atmosfera densa i irreal gràcies a les magnífiques interpretacions de Carles Martínez, Míriam Alamany i Martí Atance. En tot moment transmeten a l’espectador la devastadora sensació de buidor de les seves vides, l’asfíxia, la solitud, la pèrdua de control que es va accentuant progressivament quan les cadires metafòriques resten buides.

    És en aquesta gran absència que respira l’escenari quan Àlex Polls, responsable de l’espai sonor, l’omple amb sons d’esquellots i campanetes a ritme d’un timbre que no para de dringar. Tot plegat adopta una dimensió poètica que desembarca, quan ningú no l’espera, en l’arribada del misteriós orador. Martí Atance ens regala uns moments de mim i ball esquivant cadires, butaques i tamborets que omplen l’escenari. L’obra acaba en el buit més absolut de l’espai. La buidor que tant agradava a Ionesco és el motiu fonamental que justifica aquest text. El pes de l’absència de les restes d’una celebració. Aquesta és una proposta que ens sacseja. Teatre de l’absurd per a una vida absurda. Teatre aclaparador per la complexitat del discurs dels protagonistes, per les seves actuacions. Drama i diversió, crítiques al poder, als rols preestablerts, al coneixement, a les relacions. Converses absurdes, alhora que plenes de significat. Escenografies buides, però que omplen l’espai. La imaginació fa la resta. Tot això és descobrir a Ionesco i el seu teatre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’escola de Ding
    Next Article
    Actualitat
    La qualitat dels espais de l’escola: reflexions sobre el disseny
    Oriol Puig
    • X (Twitter)

    Castellterçol, 1974. Periodista cultural. Ha treballat a Catalunya Ràdio, COPE Catalunya, COMRàdio i BTV. Actualment, treballa a La Xarxa, escriu a Teatre Barcelona, Efectes Secundaris i Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.