Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Tenim poc temps per tenir temps: una mirada des de la neurociència als horaris de l’alumnat

    Pere Ricartoctubre 27, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El psicòleg Àlex Letosa va tornar a conduir la xerrada | Foto: PR

    El Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa va acollir la tercera edició de les xerrades al voltant del temps i l’educació, que conclouran el 16 de novembre en la 26a Jornada de Reflexió del Consell Escolar de Catalunya a l’Auditori de Lletres de la UAB. La xerrada, com la segona edició, va tornar a ser a càrrec del psicòleg Àlex Letosa, tot i que va comptar amb l’ajuda del públic per, mitjançant una sèrie d’enquestes interactives, poder explicar, des de la neurociència, la gestió del temps en els alumnes.

    1. Les hores de son

    Letosa va començar aquest apartat amb la frase letal que “els adults hauríem de dormir 8 hores”, una premissa que gairebé mai som capaços de complir.

    Fent referència als alumnes, va voler destacar la incongruència que suposa que el canvi d’horari de primària a secundària sigui contrari al biològic, ja que van a dormir més tard però l’horari lectiu comença habitualment abans. En aquest sentit, va detallar que l’horari ideal per començar les activitats a l’ESO hauria de ser a les 9 del matí o, si fos possible, a quarts de 10 o les 10.

    2. El temps en família

    A l’enquesta interactiva que va fer el públic hi va sortir que dediquem entre dues i quatre hores diàries a passar-les amb la família. Se’n recomanen, de fet, un mínim de dues per tal d’assolir els 10 objectius de qualitat que el mateix Àlex Letosa va detallar a la conferència del passat 9 d’octubre.

    3. El temps per dedicar al lleure

    Temps per lleure vol dir temps que podem dedicar a nosaltres, sense cap altra mena de preocupació. El públic va respondre que dedica entre zero i dues hores diàries a aquest aspecte, una xifra clarament insuficient.

    4. Temps de pantalles

    Pel que fa a l’ús de pantalles, es va poder constatar de seguida entre el públic que és notablement superior al recomanat, un fet preocupant i que actualment s’accentua amb els infants, ja que diversos estudis recomanen que fins als 12 anys no hi hagi un contacte directe amb els dispositius electrònics.

    Conseqüències dels mals hàbits en el temps

    A cap etapa de la vida s’està dormint prou, i ens cal més temps per dedicar a la família i al lleure. Segons Letosa, aquest biaix es podria solucionar amb diverses mesures, una de les quals seria reduir l’estona per dinar de que disposa la primària, per tal que acabin abans l’horari escolar i, conseqüentment, les activitats escolars.

    De fet, psicològicament, una bona gestió del temps en termes de son, família, lleure i pantalles pot permetre obtenir una sèrie de beneficis que molts cops no imaginem:

    • Bon estat d’ànim
    • Bona autoestima
    • Bon autoconcepte
    • Èxit acadèmic
    • Bon desenvolupament emocional
    • Millora del desenvolupament cognitiu
    • Millora en les relacions socials

    Pantalles i son. El mal del segle XXI

    L’addicció als mòbils i altres dispositius, que cada cop és més primerenca (un 69% dels alumnes de 15 anys se senten malament si no es connecten a internet) afecta també a l’hora de dormir. L’afectació és tant en qualitat com en quantitat, ja que una exposició a les pantalles abans d’anar a dormir pot endarrerir fins a una hora el son un cop ens fiquem al llit. La llum d’aquests dispositius dona uns inputs al cervell, que associa que encara estem desperts i no ens estem preparant per dormir.

    Al torn de preguntes va aparèixer un tema recurrent en aquestes xerrades: com es combina la gestió idíl·lica del temps de son, família i lleure amb un horari laboral que en molts casos ens fa arribar a casa a les 7 o 8 del vespre.

    Així doncs, tot i les complicacions que poden suposar els horaris escolar i laboral per tal de poder estar més estona amb els teus o, senzillament amb un mateix, una de les claus de millora és saber gestionar bé el nostre temps. D’aquesta manera segurament ens adonarem que, encara que no ens ho sembli, tenim més temps del que ens pensem.

    El 6 de novembre es farà el 4t d’aquests debats sobre temps escolar, que en aquest cas serà a Rubí i posarà el focus en el professorat. I el 16 hi haurà la jornada final, a la Universitat Autònoma de Barcelona. Us hi podeu inscriure a través d’aquest enllaç.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Consell Escolar de Catalunya temps educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La sentència i l’educació (1): “A mi només em fa callar la mama”
    Next Article
    Actualitat
    Hi ha racisme entre infants? La Comunitat de Madrid, condemnada per no protegir una menor
    Pere Ricart

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}