Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Torna l’escola! (o quelcom que s’hi assembla)

    Víctor Saurajuny 1, 20208 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El Kiril, l'Ian i el Jairo, contents de tornar-se a veure les cares
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Ho han fet a l’inrevés, hauríem d’haver començat per primària i si de cas deixar infantil pel setembre, perquè amb els nens de 3, 4 i 5 anys és molt difícil fer-los entendre que han de mantenir les distàncies”. Pau Canut, director de l’Escola Miquel Utrillo de Sitges, és un dels signants d’un comunicat conjunt de les direccions de les escoles públiques del Garraf en el qual s’expressen molts dubtes sobre la reobertura dels centres, una de les moltes expressions de neguit que han anat apareixent per tota Catalunya a mesura que s’apropava el Dia D. Explica, però, que ell creu que tornar a l’escola abans de tancar el curs era molt necessari, sobretot per evitar que els alumnes empalmin sis mesos sense veure’s les cares ni trepitjar el centre.

    Aquest matí han obert al voltant d’un miler de centres –de totes les etapes, públics, concertats i privats– de tots els territoris que es troben en fase 2, segons les dades fetes públiques pel Departament d’Educació. Demà encara n’obriran alguns més, fins a arribar al 40% dels centres públics i 25% dels concertats, segons les estimacions del Departament. Dilluns 8 es podrien incorporar els de Barcelona i àrea metropolitana, i els de Lleida, si previsiblement totes aquestes regions sanitàries arriben a la fase 2 de desescalada. Alguns sindicats havien fet crides a la insubordinació, o a ser molt exigent amb les mesures de seguretat i higiene i no obrir si no es complien tots els requisits del pla de riscos laborals, però finalment tots els centres han obert, segons el Departament. Fins i tot els dos o tres que havien manifestat expressament que no ho farien? Sobre això no hi ha resposta. Sí que s’explica que alguns centres no han obert, però perquè estaven fent obres.

    “Ens veiem incapaços d’evitar que els petits es toquin”

    A l’Escola Miquel Utrillo aquest matí esperaven només 5 alumnes d’infantil, dels 150 que tenen, i pels quals ho tenien tot perfectament preparat. Cadascú amb una taula, amb un seguit d’estris que només han de tocar ells. Abans d’entrar, neteja de mans amb gel hidroalcohòlic i presa de temperatura, i abans encara els pares han fet arribar la declaració responsable conforme els seus fills ni tenen la Covid ni han estat en contacte amb ningú que la tingui, i que el carnet vacunal està al dia. Al final només hi han anat tres: el Kiril, l’Ian i el Jairo, tots de P5. Hi han entrat una mica capcots, però quan han estat sols a l’aula no han parat de parlar i riure. Faran una mica d’aula i una mica de pati, i no sembla que els sorprengui ni els molesti que els expliquen que no es podran tocar entre ells.

    Control d’entrada | Foto: VS
    Pau Canut, director de l’escola Miquel Utrillo, parlant amb un dels pares | Foto: VS

    Dimarts hi ha previst molt més moviment, perquè arribaran gairebé tots els alumnes de 6è. N’esperen 42 dels 50 que hi ha. I en les tres setmanes que queden abans de tancar el curs aquests alumnes hi aniran dos dies per setmana, segons explica Canut. Pel que fa als de 1r a 5è, s’han previst sessions amb cita prèvia amb tots els alumnes que al llarg d’aquests mesos han quedat més desconnectats, mentre que l’última setmana de curs es preveu que tots puguin participar com a mínim en una jornada grupal (en grups òbviament de no més de 13 alumnes).

    Aquest és el Pla d’obertura de l’Escola Miquel Utrillo, elaborat la setmana passada. Ara, comenten el director i el cap d’estudis, estan preparant el pla personalitzat de l’estiu, ja que el Departament d’Educació ha demanat als centres que cada infant marxi de vacances amb una recomanació de tasques a fer. I quan acabin amb això s’hauran de posar amb el pla del setembre, que és quan arribarà l’hora de la veritat. En aquest cas, comenta Canut, pensen fer quatre plans, amb quatre supòsits: tornada normal, tornada amb ràtios baixes (l’escenari més probable), tornada amb model híbrid o tornada amb reconfinament. Afortunadament, aquest centre és molt gran i compta amb molts espais. Les seves aules de 5è i 6è tenen capacitat per 50 alumnes, perquè ja fa uns anys van tirar envans i van optar per la codocència en aquests nivells. Ara ja les han preparat perquè els de sisè es reparteixin entre les dues aules, amb cadires individuals i distància, i això serà un laboratori de proves de cara a l’any vinent.

    “Potser ens faltarà alguna aula, però tenim molt a prop un espai jove, una biblioteca i un poliesportiu”, comenta Canut. En aquest centre disposen d’un estudi de ràdio, des del qual setmanalment els alumnes fan un programa que s’emet per l’emissora municipal, i d’un estudi de gravació audiovisual, que s’utilitza per als diferents projectes amb els quals treballen els grups, i cap dels dos espais està en perill. Pel director, el més preocupant segueix sent l’etapa infantil: “Ens veiem capaços de crear grups estancs de 8 o 10, que no es barregin amb altres grups, malgrat que no és la filosofia d’aquesta escola, però no ens veiem capaços d’evitar que els infants es toquin o comparteixin espais o materials”, explica.

    L’aula de 6è, preparada per acollir alumnes amb la distància de seguretat | Foto: VS

    “Que m’expliquin com ens ho hem de fer”

    A una altra punta de Sitges trobem una situació ben diferent. Aterrem a l’Escola Agnès, una de les escoles amb un historial de barracons més longeu de tota Catalunya. Fa 16 anys que viu entre mòduls, amb una pista de sorra inclinada amb dues porteries que fa les funcions de camp de futbol i un racó pavimentat de dos metres quadrats i una cistella que fa les de camp de bàsquet. “Ens hem acabat acostumant al que és inacceptable”, comenta la seva directora, Vinyet Llamas. Aquesta situació l’abandonaran l’any vinent, finalment, perquè l’edifici definitiu, situat en una urbanització a l’altra banda del poble, es preveu que estigui enllestit el gener de 2021.

    Avui a l’Agnès no hi ha anat cap infant i, de fet, no s’espera que cap alumne d’infantil ho faci al llarg d’aquestes setmanes. “A totes les famílies se les va informar de la possibilitat de venir però també de les condicions amb els quals es trobarien els seus fills, i cap no ha volgut fer-ho”, diu la directora, també força contrariada amb les circumstàncies que han envoltat la reobertura. “Jo estic a favor de tornar a obrir, però amb unes condicions pedagògiques mínimes, això no és tornar a l’escola”, sosté.

    Interior d’aula en un mòdul de l’escola Agnès | Foto: VS
    Camp de futbol decantat. Al fons, la ‘pista’ de bàsquet | Foto: VS

    Aquest divendres s’esperen 11 dels 25 alumnes de sisè (són escola d’una línia), als quals hauran de dividir en dues aules, perquè les dels mòduls són més petites que les convencionals i com a màxim poden entrar 9 o 10 per complir el requisit de quatre metres quadrats per alumne. Aquests 11 estudiants hi tornaran els altres dos divendres restants, per seguir fent el tancament de curs i la preparació del comiat, mentre que paral·lelament s’organitzaran tutories presencials individuals amb els alumnes que durant aquests mesos han quedat més despenjats. “Amb el 90% dels nostres alumnes hem tingut una relació molt estreta durant aquest temps, cada tutora s’ha connectat amb cada un d’ells un cop cada dia, i s’han fet també activitats grupals diaris, a més de la tertúlia literària dialògica setmanal”, explica Llamas. L’Escola Agnès es va reconvertir fa dos anys en comunitat d’aprenentatge, una de les senyes d’identitat de les quals són aquestes tertúlies

    El setembre preocupa, i molt, a aquesta directora. Té clar, i lamenta, que durant uns mesos no es podran realitzar els grups interactius entre alumnes i voluntaris, una altra de les senyes d’identitat de les comunitats d’aprenentatge, però sobretot li preocupen els espais. “Jo espero que m’expliquin com ens ho hem de fer, perquè si hem de doblar espais aquí no hi cabem ni de broma”, afegeix. Els únics mòduls que no són aules són el que té els despatxos de direcció i administració, i la sala de mestres, el del menjador i el d’una sala de psicomotricitat. La resta, aules que al setembre només podran acollir a la meitat del seu aforament. “Espero que els serveis territorials o l’Ajuntament em diguin de quins altres espais podrem disposar, perquè a més en aquest barri només hi ha residències i altres centres educatius, que tindran el mateix problema”, afegeix. El seu temor és que arribi l’agost i el més calent sigui a l’aigüera: “M’agradaria poder marxar de vacances tenint tot això planificat”.

    Vinyet Llamas, directora de l’Agnès, davant del mòdul del menjador | Foto: VS

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    I ara què podríem fer amb tots aquests textos i dibuixos?
    Next Article
    Opinió
    El dany col·lateral pot superar el que es vol prevenir: Covid19 i població infantil
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}