Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Transformació educativa, tret de sortida a l’escola d’estiu del Maresme

    Laura Cerajuliol 5, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Debat d'inauguració de la 38a escola d'estiu del MEM
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Entre el punt i final a les classes i les vacances hi ha un espai temporal que molts docents catalans destinen a l’actualització formativa. El projecte de les escoles d’estiu arribava l’any passat als 100 anys de vida i, al Maresme, aquest any en fan 38. El Moviment Educatiu del Maresme (MEM) s’encarrega de l’oferta de cursos i activitats que tenen lloc, des de fa vuit anys, al Tecnocampus de Mataró. Precisament la sala d’actes del complex universitari s’omplia a vessar aquest dilluns per debatre sobre la transformació a l’educació en la sessió inaugural del programa d’enguany.

    Canviar la corrent

    La jornada començava amb dos homenatges. El primer, doble, al traspassat Carles Capdevila, amb la lectura de la seva Carta d’agraïment als bons mestres artesans, també una picada d’ullet als assistents. El segon, esperat per tots menys per ella, a Juliana Bacardit, en reconeixement a la seva implicació com a presidenta del MEM fins aquest any. Carme Civit, qui pren el relleu, li entregava un ram de flors que precedia unes improvisades i emotives paraules per part de la protagonista.

    Fets els parlaments, arribava el moment de qüestionar-se si la comunitat educativa neda contracorrent, el lema interrogatiu d’aquesta edició, i construir de paraula com hauria de ser una escola del segle XXI. El vell tòpic renovar-se o morir sintetitza les intervencions que, sobre l’escenari, van pronunciar el director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory, i els directors de tres centres de la ciutat: Maria Rius, de l’escola pública Joan Corominas, Joan Gamisans, de l’institut Thos i Codina, i Montse Paradeda, de l’escola concertada GEM. Moderats pel periodista Quim Barnola, els directors van posar sobre la taula les vies d’innovació que han emprès els últims anys després d’escoltar els motius que van impulsar la creació del programa Escola Nova 21.

    Vallory destacava que els moviments de renovació pedagògica engloben qualsevol tipus d’agent vinculat al sistema educatiu que el posa en dubte i es planteja com millorar-lo, com canviar la corrent que la comunitat segueix des de fa dècades. En aquest sentit, insistia en la necessitat de qüestionar l’estructura que s’arrossega des de fa 40 anys com també factors clau com la formació del professorat o els mètodes d’avaluació. Tot plegat per replantejar el propòsit principal i actualitzar els instruments i el model en coherència. “Del canvi que fem ara en dependrà el nostre futur social, la prosperitat econòmica i com de realitzades estiguin les persones”, assenyalava, tot defensant una corrent basada en l’aprenentatge competencial.

    Exemples reals

    Assentint a les seves afirmacions, els directors repassaven quines mesures han adoptat més o menys recentment als seus centres per adaptar-se al context actual global, però també al seu particular. Des de l’escola Joan Corominas, que funciona seguint un projecte d’innovació de comunitat d’aprenentatge on la participació de les famílies té un paper fonamental, segueixen un model pedagògic sistèmic, personalitzat. Per la seva banda, a l’institut Thos i Codina van fer un reconeixement del seu entorn amb la intenció de trobar sortides per no tancar les portes a cap alumne i, paral·lelament, van posar en marxa plans estratègics de treball en xarxa.

    Pel que fa al GEM, el seu projecte educatiu, que engloba dels 0 als 18 anys, els permet construir un programa amb continuïtat. Per això, fa cinc anys van fer una avaluació diagnòstica per saber en quin punt es trobava el centre i actualitzar-ne l’estructura amb un pla d’innovació que també aportava novetats a la formació dels mestres. Una figura que, coincidien, no només ha de transferir coneixement, sinó acompanyar i guiar els alumnes alhora que aprèn i comparteix amb ells. 

    Escola d’Estiu del Maresme, Mataró 3 de juliol 2017 from Moviment Educatiu del Maresme on Vimeo.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament crearà pel curs vinent un observatori sobre l’equitat al sistema educatiu
    Next Article
    Actualitat
    “L’escola ha d’anar més enllà de Geronimo Stilton”
    Laura Cera

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}