Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Transformar des de la raó

    Jordi Sora i Rubén Pérezdesembre 17, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Institut La Bastida és un gran transatlàntic. Mil alumnes, cent professors, compartint un mateix espai, en diverses etapes educatives amb mirades i objectius vitals ben diferents. I és comprensible que els canvis necessitin temps, planificació prèvia i actitud. Amb l’afegitó que, com explicava en un dels seus llibres Barack Obama i que resumeix molt bé la temàtica de la nostra presentació, no és igual de fàcil donar un cop de timó en una organització gran que en un vaixell petit: “Moure la maquinària de l’estat cap a una direcció millor, requereix un esforç enorme. En les democràcies, hi ha sempre grups de pressió que intenten que les coses no canviïn (…) i moltes vegades, quan n’ets el líder, vols que les coses passin ràpidament.”

    El 19 de desembre de 2023, a les 12 del migdia, dos membres de l’equip directiu assistien a una reunió a la qual estaven convocats a la seu del Servei Territorial al Barcelonès, inicialment per tractar qüestions relacionades amb l’oferta educativa del curs següent. Però la sorpresa no va trigar: “volem transformar el centre en un futur Institut de Formació Professional integrada”. S’havia estat valorant i tractant el tema en les diverses comissions de treball -Comissió de Planificació i Comissió de Participació, on hi ha representants la Generalitat, l’Ajuntament i membres de la comunitat educativa de la ciutat- i amb les dades es va valorar com la millor opció. Cal dir que quaranta anys enrere es va inaugurar com a instal·lació d’FP, que va acollir cap als anys noranta l’ESO. Els principals arguments esgrimits en aquella reunió van ser els següents: 1) la baixada demogràfica que comportaria la reducció de fins a dos grups de l’ESO a la ciutat; i 2) la demanda i previsible augment de places de Formació Professional, al territori.

    Des d’aquell dia comença una nova etapa al centre. Planificar com es transmet la notícia al Claustre, l’alumnat i les famílies, el mes de gener de 2024; com es gestiona la situació emocional de les persones afectades; i les noves necessitats i oportunitats que s’obriran a partir d’aquell nou període.

    Un canvi, comporta un desequilibri

    “El dol és el preu que paguem per haver estimat” (Colin Murray Parkes).

    Tot canvi comença per un final. William Bridges (1988) en diu “endings” en el seu model de transició. L’objectiu és tornar a una nova situació d’equilibri, reforçats i amb perspectiva de futur. S’anuncia un canvi molt transformador i cal acceptar-lo. Passar per la que ell anomena la “neutral zone” per, finalment, activar-nos cap a la nova realitat: els “new beginnings”.

    De fet, quan parlem d’un desequilibri (els “endings”) en una organització social com és un Institut d’educació, ens estem referint a com superarem el dol, com el defineix Kübler-Ross, E. (1969). Un final d’etapa, amb la implicació d’una part important de la comunitat educativa: l’alumnat, el professorat, etc. I cadascú d’ells amb unes eines diferents per afrontar aquest canvi: recursos, necessitats, capacitats diverses i un temps concret per gestionar la situació.

    Per analitzar on som en aquest procés viscut al centre (la nostra particular “neutral zone”) hem fet servir el model de la “matriu del canvi” de Villa, R. i Thousand, J. (2000), com a eina d’autoavaluació.

    Font: Departament d’Educació i Formació Professional

    Les principals conclusions d’aquesta autoavaluació posen de manifest la importància que les diferents administracions implicades (Departament, Ajuntament i Institut) vagin en la mateixa direcció:

    • Amb un bon pla de comunicació i en coordinació: l’objectiu de l’Institut ha d’estar d’acord amb les necessitats de l’entorn. I la comunicació ha de ser objectiva, basada en dades i no arrossegada per relats subjectius.
    • I és clau treballar amb molta previsió, amb un pla d’acció dissenyat, coordinat i executat entre totes les parts implicades.

    De la resistència al canvi al nou començament

    Aquell futur centre de Formació Professional integrada, els “new beginnings”, demanarà no desviar-se del camí a recórrer, tot enfortint el relat basat en dades objectives que serveixin per visualitzar un futur plausible. Les vuit passes del Model de canvi de John Kotter (1996) ens poden facilitar aquesta mirada per treballar-la dins del centre:

    • Generar aliances amb les persones que comparteixen l’objectiu.
    • Creure en la visió i compartir-la a través d’un bon pla de comunicació.
    • Difondre dades de la necessitat del canvi per ajudar a minimitzar obstacles.
    • Proposar objectius i millores evidenciables a curt termini.
    • Estabilitzar la idea de canvi com a cultura de centre.

    La convicció del canvi

    El curs en què s’anuncià el canvi va ser un temps molt dolorós per a tothom. També per a les persones que formen part de l’Equip Directiu. La majoria dels objectius que s’havien presentat al Claustre de setembre i que estaven relacionats amb el Projecte de Direcció i que ens proposàvem assolir aquell segon curs de mandat van quedar aturats.

    La gestió de les emocions en una situació així no va ser gens fàcil. Tenir cura de no menysprear el dolor que alguns sentien; intentar que el centre continués cohesionat i no s’esmicolés; i vetllar per la sincronia amb la decisió que havia pres l’autoritat educativa. Un equilibri molt complicat.

    Amb perspectiva, creiem que només és possible mantenir un lideratge així, fort, des del convenciment que s’estava complint amb una funció pública. Un servei que es posava a disposició de la ciutadania, des del qual poder donar respostes a les necessitats formatives del territori i dels seus ciutadans.

    El millor que vam poder oferir l’Equip Directiu, en una situació tan convulsa i difícil, va ser un lideratge que anteposava l’objectiu del centre als interessos individuals. Cal recordar aquí que des de la més absoluta generositat, perquè mínim dos dels companys que en formen part acabaran sent desplaçats, a tot estirar, en un parell de cursos. El que demostra la seva complicitat i dedicació a un Projecte de Direcció.

    Bibliografia

    _ Bridges, W. (1998) “Transitions: Making Sense of Life’s Changes”.

    _Küble-Ross, E., Kessler, D. (2010) “Sobre el dol i el dolor”.

    _ Villa, R. i Thousand, J. (2000): “A framework for thinking about systems changes”.

    _ Kotter, J. (1996): “Leading Change”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    formació professional FP opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Prometo que em comprometo
    Next Article
    crònica
    Un congrés per entendre la realitat del periodisme i les notícies a l’era de la desinformació
    Jordi Sora i Rubén Pérez

    Jordi Sora i Domenjó: Llicenciat en Pedagogia. Treballant a l'FP: Serveis Socioculturals i a la Comunitat. Actualment, director de l'Institut La Bastida de Santa Coloma de Gramenet. Rubén Pérez Galisteo: Llicenciat en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, diplomat en Magisteri. Al servei de l’educació per ajudar, contribuir i acompanyar en el desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de les persones.

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.