Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Troben 24 nous gens implicats en l’autisme

    Agència SINCoctubre 30, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'anàlisi de les dades poden apreciar canvis heretats i molts altres que se succeeixen espontàniament en els fills. / Fotolia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agencia Sinc

    És el treball més extens que s’ha fet mai sobre l’autisme des del punt de vista genètic i que permet augmentar de forma extraordinària, segons els seus promotors, la llista de gens relacionats amb el trastorn de l’espectre autista (TEA). En total s’ha analitzat tot l’ADN codificant del genoma (exoma) en més de 15.000 mostres de pares, nens afectats i individus sans no relacionats.

    El nou treball augmenta el nombre dels gens relacionats amb aquesta síndrome a 33, dels quals fins ara només se’n coneixien 9, a més d’haver-ne identificat 74 més que probablement també hi estan implicats. Expliquen els investigadors que cada un d’aquests gens està mutat en més del 5% dels pacients amb autisme, “el que significa una relativament important contribució al risc de patir el trastorn”.

    El desenvolupament de l’estudi el va assumir un equip internacional de 37 institucions liderat per Joseph D. Buxbaum, de l’Hospital Mount Sinai (EUA). La participació espanyola es concentra en els grups liderats per Ángel Carracedo, professor de la Universitat de Santiago (USC), i en el de Mara Paralleda, de l’Hospital Gregorio Marañón de Madrid.

    “Crec que és l’estudi més important en el que hem participat fins ara, juntament amb el de l’esquizofrènia, però encara queda molt per fer”, assegura Carracedo. Els investigadors van seqüenciar l’exoma i analitzar dades de 3.871 casos d’autisme, 2.270 conjunts de mares, pares i fills afectats i mostres de control addicionals compilats pel Autism Sequencing Consortium (ASC).

    En l’anàlisi de les dades van poder apreciar canvis heretats i molts altres que se succeeixen espontàniament en els fills. Els autors també van comprovar que mentre que diferències genètiques rares i molt petites en 103 gens confereixen un risc relativament gran d’autisme, molts altres canvis en altres gens afegeixen una quantitat menor de risc.

    Rutes de risc

    El treball, recollit en l’últim número de Nature, assenyala tres rutes en les quals mutacions en gens confereixen risc d’autisme. Carracedo mostra la seva sorpresa perquè “una d’aquestes rutes és la que controla el remodelat de la cromatina”. En el procés d’organització del material genètic dins del nucli de les cèl·lules, l’ADN forma un complex amb unes proteïnes anomenades histones (el que acaba formant la cromatina).

    Una altra de les rutes que estarien lligades al TEA són els gens que governen la sinapsis, els espais entre cèl·lules nervioses, i un tercer seria el d’aquells que regulen les etapes bàsiques que transformen els gens en proteïnes.

    Segons aquest nou treball, les alteracions en els gens que causen una malaltia poden ser heretats o aparèixer per primera vegada en els fills (mutacions de novo), encara que també poden originar una pèrdua de funció de la proteïna que codifiquen o produir canvis més petits.

    Els estudis anteriors d’autisme s’havien centrat només en mutacions de novo que originen pèrdua de funció, però aquí s’han analitzat totes “gràcies a un gran esforç d’anàlisi bioinformàtica que va permetre veure que les mutacions més subtils contribueixen de forma molt important a l’autisme” .

    L’estudi també va permetre comparar diferències entre persones de diferent sexe, ja que la genètica femenina “protegeix d’alguna manera” a les dones per patir TEA. A més, ha suposat conseqüències importants per al diagnòstic genètic, ja que amb l’anàlisi dels gens descoberts o de tot el exoma es podran diagnosticar molts més i realitzar un assessorament genètic als pares.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Optimitzem la gestió del temps a les reunions
    Next Article ‘Perdre el temps a internet’, una nova assignatura
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}