Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un conte per superar les diferències

    Estel Huguetsetembre 17, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Mònica Ramoneda
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “No tenia gaires amigues, sentia que no formava part d’aquest món, no trobava amics amb qui compartir les seves aficions. Sempre es deia: «Sort de la mare i del meu germà petit, el Lluc». A l’escola sovint es tro­bava sola, no jugava amb la resta perquè no la convidaven mai a res i sempre sentia que tothom la mirava i pensaven que era estranya”. Aquest és un dels fragments que podem llegir a “L’Helena i el seu violoncel”, un conte escrit per la Dra. Helena Monzón Camps, cap del servei de Medicina Interna de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa (HUMT) i il·lustrat per Mònica Ramoneda, que aborda la problemàtica de l’assetjament escolar explicant una història de superació personal.

    “L’Helena i el seu violoncel” va ser el conte guanyador del concurs literari de Mútua de Terrassa | Il.lustració de Mònica Ramoneda

    L’Helena és una adolescent que pateix una situació de bullying per part dels seus companys d’escola perquè sovint no comparteix les mateixes aficions que els altres, i es refugia en una de les seves passions: la música. “Quan sortia de l’institut, sempre sola, arribava a casa enfonsada, trista, enrabiada i amb ganes de plorar… Havia arribat a odiar-se a ella ma­teixa per ser diferent, per ser com era, però no podia ignorar els seus sentiments, el que li agradava i el que volia fer. En aquests moments, l’únic que la calmava era tocar el violoncel. Llavors li marxaven tots els mals i sentia una felicitat completa”, explica el llibre. Però tot canvia quan un dia, l’Helena troba una misteriosa nota dins de la seva motxilla…

    Amb autoconfiança i a través de la música, l’Helena aconsegueix passar de ser criticada a ser admirada pels seus companys. L’autora, que va trobar la inspiració per a escriure el conte en situacions que viuen els seus tres fills en el seu entorn, pretén fer veure als infants que “ser iguals és molt avorrit i que vegin que ser diferents és molt enriquidor, que està molt bé compartir amb gent diferent, que et pot aportar moltes coses”.

    “L’Helena i el seu violoncel” va ser l’obra guanyadora del concurs literari que Mútua de Terrassa convoca entre els seus treballadors sanitaris pels volts de Sant Jordi per a editar un conte amb finalitats pedagògiques. En aquest cas, el conte vol convertir-se en un recurs per acompanyar els infants i les seves famílies en el reconeixement i la denúncia de les situacions d’assetjament escolar i mostrar la conveniència d’evitar i identificar aquestes situacions. També pretén destacar aspectes com la seguretat en un mateix i l’autoconfiança.

    Il·lustració: Mònica Ramoneda

    Actualment l’assetjament escolar s’ha convertit en un problema en els centres educatius i és la causa de molts episodis de malestar a les aules. Malgrat que no existeixen gaires estudis quantitatius ni estadístiques oficials sobre la incidència de situacions de bullying a les escoles, milers de noies i nois pateixen situacions de violència psicològica i física, a vegades durant anys. Segons dades d’un estudi de la Universidad Complutense de Madrid juntament amb la Fundación ColaCao, gairebé dos estudiants per classe reconeixen haver patit bullying. Calculant una mitjana de 28 alumnes per classe, aquesta xifra suposa que el 6,2% dels estudiants d’entre 4t de primària i 4t de secundària manifesta haver patit assetjament escolar.

    També d’acord amb aquest estudi, a l’estat espanyol hi hauria gairebé 220.000 estudiants víctimes d’assetjament escolar. I la investigació destaca un 16,3% d’alumnes que s’identifiquen com a testimonis, és a dir, 5 nens per aula.

    Per edats i gènere, en educació primària (4t, 5è i 6è) es reconeixen com a víctimes el 7,6% dels alumnes, sense diferències significatives entre noies (7,5%) i nois (7,7%). A secundària, el percentatge disminueix fins al 5,3%, amb un nombre significativament més elevat entre les noies (5,8%) que entre els nois (4,7%). Per si això fos poc, en els últims anys també s’ha incrementat l’índex de menors que pateixen ciberassetjament, molts d’ells fora del centre escolar.

    Contes amb valors com el de “L’Helena i el seu violoncel” poden esdevenir eines que ajudin a conscienciar els infants i a prevenir o evitar aquestes situacions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Assetjament escolar bullying contes infants
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Llengua i química
    Next Article
    Anàlisi
    Els superherois de Marvel com a mentors dels lectors
    Estel Huguet

    Related Posts

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}