Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un nou cop d’ull a les missions pedagògiques de la República

    Jaume Carbonelldesembre 16, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Van sortir de les cafeteries, dels ateneus i de les universitats, estudiants, mestres d’escola, catedràtics, pintors, músics, actors, homes i dones, que es presentaven voluntaris per creuar barrancs, travessar passos i congosts, rodar per precipicis, travessar planes, recórrer canals, si calia, sota la pluja, o caminar per camps erms sota un sol de justícia. Fos com fos, s’havien proposat dur, on llavors ningú havia volgut anar, els seus cotxes plens de llibres, mules carregades amb els seus gramòfons i discos, rucs carregats amb projectors cinematogràfics i amb pel·lícules de Charlot i del Gat Fèlix, les seves motos a les quals lligaven els fardells amb el vestuari de les obres teatrals i amb els instruments de música, els seus camions amb còpies dels millors quadres que hi havia al Museu del Prado”.

    Aquest text de Javier Pérez Andújar està extret de la seva novel·la Todo lo que se llevó el diablo, protagonitzada per tres persones que s’inscriuen a les Missions Pedagògiques amb l’ànim entusiasta de portar la cultura als pobles més apartats. La memòria pedagògica no pot deixar en l’oblit aquesta apassionant experiència de nomadisme pedagògic en l’any d’homenatge a Francisco Giner de los Ríos -amb motiu del centenari de la seva mort- perquè, a més de convertir-se en el forjador i ànima de l’ILE (Institución Libre de Enseñanza), va ser el primer que va pensar en una iniciativa d’aquest estil, tot i que no va arribar a materialitzar-se fins a la II República.

    L’aventura d’aquestes Missions, a més de plasmar-se en la literatura, va ser objecte d’una extensa i documentada exposició a Madrid a finals del 2006 -després va recórrer altres ciutats- que es recull en un superb catàleg a càrrec d’Eugenio Otero Urtaza, el seu gran investigador (“Las Misiones Pedagógicas 1931-1936”. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.-Publicaciones de la Residencia de Estudiantes).

    Però faltava una obra de divulgació rigorosa que donés compte del context, sentit, filosofia, posada en marxa i altres detalls d’aquest ambiciós projecte. A això hi ha dedicat tot el seu esforç i saber Alejandro Tiana, historiador de l’educació i actual rector de la UNED, a Las Misiones Pedagógicas, (Madrid: Catarata, 2016).

    misiones-tianaAquesta iniciativa, la de les Missions -així ho sostenen Tiana, Otero i totes les persones s’hi han apropat- no s’entén sense la sensibilitat, pulsió i entusiasme de la II República cap a l’educació i per fer-la accessible a tot el poble: a totes les dones i homes, des de la més tendra infància fins a la vellesa. A totes les persones que mai van trepitjar una escola o que per circumstàncies de la vida van haver de deixar-la molt aviat. Per això la reforma educativa se centra, des dels seus inicis el 1931, a la ciutat i al camp, en l’educació formal i no formal. Marcel·lí Domingo, el primer ministre d’Instrucció Pública ho simbolitza en dues paraules: “Mestres i Llibres, com blasons de l’escut del règim nou… Per marxar cap al futur”. D’aquí la prioritat que s’atorga a la formació del professorat -el Pla Professional de 1931 encara no s’ha superat- amb l’objectiu de crear milers d’escoles amb millors mestres en el marc d’un sistema educatiu laic i igualitari a càrrec de l’Estat.

    La primera missió va tenir lloc al poble segovià d’Ayllón el 17 de desembre de 1931, i l’any 1936 1.300 localitats van rebre la visita de les Missions i en 5.422 més s’hi van instal·lar biblioteques, amb la participació total d’uns 700 missioners, segons dades del mateix Patronat de les Missions. En formaven part, entre altres, Manuel Bartolomé Cossío, Domingo Barnés, Rodolfo Llopis, Andrés Bello, Antonio Machado i Pedro Salinas. I com a missioners hi van participar María Zambrano i Alejandro Casona, per citar dos noms molt prestigiats. Les estades missioneres se solien condensar, en general, en una setmana.

    L’equipament més habitual reunia un projector cinematogràfic, una col·lecció de pel·lícules i documentals (educatius o de diversió), un gramòfon amb discs de músiques molt diverses, llibres i biblioteques per a les escoles. El programa d’actuacions era variat: audicions musicals, conferències divulgatives, representacions teatrals i de titelles, lectures poètiques, reunions culturals, jocs infantils, etc., sempre amb un marcat caràcter cultural, recreatiu i social. L’art, amb el museu ambulant de reproduccions del Museu del Prado, el cor i la música, el teatre ambulant, i, sobretot, la promoció de la lectura amb l’enviament de biblioteques als pobles, van adquirir especial protagonisme. Però, segons les memòries del Patronat, van ser el cinematògraf i les projeccions fixes les que van despertar la principal atracció que no podia faltar en qualsevol missió. Aquest projecte d’educació popular, podria assemblar-se avui, salvant totes les distàncies, a una barreja de la tasca que realitzen les universitats populars, les escoles d’educació per a persones adultes i els centres cívics i culturals.

    Aquesta aventura ha estat qualificada d’utòpica, romàntica, generosa i idealista, amb totes les connotacions subjacents relacionades tant als seus èxits com a les seves mancances. Era possible un canvi educatiu sense transformar les relacions de poder al camp i en les estructures agràries? Quin pòsit cultural quedava després d’una sola setmana? Les missions per combatre aquestes i altres crítiques i limitacions van posar una gran obstinació a mantenir viva la flama de la cultura amb la instal·lació definitiva de biblioteques i amb la transformació pedagògica de l’escola rural i la formació del professorat mitjançant els cursets de perfeccionament i les quinzenes pedagògiques. Era una manera de casar la renovació escolar amb l’extensió i formació cultural de tot el poble. I perquè la petjada de les missions tingués més arrelament algunes d’aquestes es van allargar uns mesos durant l’últim període republicà. Però no hi va haver temps per a més.

    Lamentablement, aquest projecte de tanta importància cultural va ser liquidat dràsticament pel règim franquista al final de la Guerra Civil, de la mateixa manera que van ser clausurades totes les institucions i iniciatives republicanes, amb la consegüent depuració i exili de gran part dels seus protagonistes. Però alguns dels missioners i missioneres exiliats que van participar en aquesta aventura, malgrat les seves vides truncades, van poder traslladar aquesta crida encara encesa i tan poderosa a altres països llatinoamericans, participant en campanyes d’alfabetització i extensió cultural. Però això forma part d’una altra història.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    missions pedagògiques segona república
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ni ‘aprovat’ ni ‘suspès’: Primària canvia les seves notes per nivells d’assoliment
    Next Article
    Actualitat
    Lliurament del premi Marta Mata a El Diari de l’Educació
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}