Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un nou portal ajuda professors i alumnes a treballar les seves habilitats orals

    Víctor Sauragener 4, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    "Encara tenim un gran buit pel que fa a la incorporació de l'oralitat conscient a les aules" | Foto: iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Parlar en públic és, per la majoria de gent, un enorme maldecap. També pel professorat novell, que ho ha de fer diversos cops al dia davant d’una audiència exigent. I ningú no et prepara per això. “Cada cop hi ha més instituts que incorporen conscientment l’oralitat a les aules, però aquí encara tenim un gran buit”, apunta Ïo Valls, professora al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge a la Universitat Pompeu Fabra. Juntament amb els també lingüistes Pilar Prieto (UPF), Joan Carles Mora (UB) i Ingrid Mora (UB), Valls ha format part de l’equip coordinador d’un projecte Recercaixa de tres anys per desenvolupar un nou recurs que té la voluntat d’omplir aquest buit: dotar la comunitat educativa d’eines i consells per expressar-se en públic.

    Aquest recurs és el web oralitat.upf.edu, que tot just s’acaba d’activar i que ja és accessible a tothom (malgrat que encara no s’ha presentat formalment). Consisteix en dos cursos en línia més una caixa d’eines i una maleta d’experiències docents, tot en obert. El primer curs consta de 12 vídeos de format curt en els quals es van desenvolupant les diferents claus del discurs oral per aprendre a parlar en públic, mentre que el segon consta de 4 vídeos i està enfocat a la presentació oral d’un treball escrit i, segons subratlla Valls, “pot resultar molt útil per fer a les tutories de preparació de la presentación oral del Treball de Recerca”. Cadascun dels vídeos del primer curs es complementa amb quatre exercicis, dos d’autoavaluació i dos més per fer a l’aula, amb els alumnes, mentre que el segon curs segueix incorporant els dos exercicis d’autoavaluació, però no els de l’aula.

    “Els dos cursos es poden fer de principi a final, seguint l’itinerari que hem dissenyat, però no és imprescindible, ja que cada vídeo funciona de forma independent”, explica Valls. Així, el curs Aprèn a parlar en públic està dividit en cinc seccions: la construcció del discurs (quatre vídeos), la por a parlar en públic (dos), la veu i el cos (tres), la fluïdesa i la pronunciació (dos), i consells finals (1). “La principal diferència entre aquest projecte i altres recursos per reforçar habilitats orals és que aquí tot està basat en la recerca científica”, afirma aquesta investigadora.

    De docent a docent

    El web disposa de dues seccions dedicades exclusivament a la docència: La Caixa d’Eines Docents i la Maleta d’Experiències. A la primera hi ha més vídeos relacionats amb la docència i l’oralitat (llegir en veu alta, preparar un debat a l’aula, l’entrevista amb les famílies…), mentre que a la segona són els docents els qui expliquen a altres docents diverses tècniques i activitats orals que duen a terme amb els seus alumnes i que els funcionen. Entre les que hi ha penjades són majoria les activitats proposades per docents de l’àmbit de llengua i literatura, però també n’hi ha algunes de l’àmbit científic i matemàtic.

    L’eina no serveix únicament per parlar millor en públic, sinó que té la voluntat d’ajudar a crear un professorat més competent a l’hora d’ensenyar el seu alumnat a fer exposicions orals. “Com millor coneixes els ingredients que formen part de l’oralitat millor pots preparar una activitat oral a l’aula i oferir una bona retroalimentació a cada alumne –assenyala Valls–. L’objectiu ha de ser que l’aula sigui un entorn segur perquè els alumnes més introvertits o amb més dificultats s’atreveixin també a parlar”.

    Tenim la paraula

    Malgrat que l’eina tot just s’ha finalitzat, ja fa temps que està sent testada, ja que tot just iniciar-se el projecte es va trobar amb un programa de finalitats semblants, Tenim la paraula, que impulsava el Departament d’Educació. Des d’aleshores han caminat plegats, i de fet l’últim curs d’estiu d’aquest programa ja estava basat en els vídeos i exercicis d’aquesta web. “Els anys 2019 i 2020 vam fer formacions síncrones –comenta Ïo Valls–, però el 2021, com que ja teníem els vídeos, una part de la formació era asíncrona i en format flipped classroom: els docents primer veien els vídeos i feien l’exercici d’autoavaluació, i la sessió síncrona la dedicàvem a fer discussió sobre el tema; el resultat i la resposta van ser molt positius”.

    “Ens fa molta il·lusió compartir aquest projecte amb tothom perquè estem convençuts que podrà ser molt útil per a la comunitat educativa per guanyar consciència de tots els elements que intervenen en la comunicació oral i posar-la en pràctica”, afegeix Ïo Valls.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    llengua oral recursos didàctics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Quadern a distància
    Next Article
    Actualitat
    L’escola torna el dia 10 amb les mateixes mesures anticovid que fins ara
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Reportatge
    Jordi Balbín: “Les persones aprenen a diferents ritmes, però tothom pot tenir èxit matemàtic”

    març 19, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    1 de cada 5 joves mira TikTok més de 2 hores diàries

    gener 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.