Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Una dècada de construcció de drets humans per a les persones més oblidades

    Pablo Gutiérrez de Álamofebrer 9, 202410 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Julio Manuel Pereyra al costat de dos nens | Imatge cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “A mi em van ensenyar que era un dret que els nens anessin a l’escola, però jo vaig aprendre que era una obligació que l’escola anés als nens”, assegura Julio Manuel Pereyra, la cara més visible del projecte Caminos de Tiza. No treballa només. Ho fa braç a braç, com diria el seu compatriota el poeta uruguaià Mario Benedetti, amb Yanina Rossi.

    Tots dos fa una dècada que treballen en una extensa regió fronterera entre Paraguai, Argentina i Brasil. Tot va començar, explica Pereyra, quan va anar a oferir una conferència a l’Argentina en la qual va parlar del mètode que fa tant de temps que aplica. “Vaig estar a l’Agentina impartint una conferència sobre una metodologia i em van dir: això que estàs explicant ve perfecte aquí. Em van dir que havia de venir jo i quan ho vaig fer, em vaig quedar”.

    Durant aquest temps, el projecte ha viscut canvis de més a menys calat però, segurament, el més gran va ocórrer el 2016, quan es van adonar que la seva labor s’estava tornant assistencialista. Tant ell com Rossi tenen un enfocament de drets en les seves intervencions. No és només educació curricular, instrucció formal. També és capacitació sobre educació sexual integral, sanitària, relacionada amb l’atenció precoç per a nenes i nens amb discapacitat, o per a joves que necessiten alguna estimulació concreta… La llista és tan llarga com la dels premis i reconeixements que han anat guanyant al llarg dels anys per la seva tasca. També ho és la dels seus fonaments pedagògics i socials.

    Yanina Rossi ensenya en una comunitat com garantir la higiene bucal | Imatge cedida per Caminos de Tiza

    Acció situada

    Quant s’adonen que les comunitats els estan esperant per a rebre la seva formació, decideixen fer un gir i forçar que siguin elles les que decideixin quina formació necessiten. Això passa per educació sexual quan alguna persona els comenta que totes les noies de 16 anys del poble tenen, almenys, un fill. O sobre substàncies tòxiques per als qui treballen entre escombraries i que els estan provocant irritacions en la pell. O sobre com rentar-se correctament les dents, tallar-se les ungles, etc. L’educació es torna en un tot. Com ells diuen, es tracta de pedagogia de l’emergència: “El que estem fent és posar un pegat a polítiques públiques que estan fallant amb la realitat argentina. No volem ni créixer ni romandre, mentre ho fem és perquè alguna cosa està faltant”.

    Són les necessitats de les comunitats les que els obliguen a créixer l’oferta d’accions que duen a terme. Per això, han d’escoltar i estar atents, saber llegir la realitat de les comunitats i, sobretot, quina resposta aportar. A més, no van a una comunitat que no els hagi cridat. “Volíem que el nostre abordatge no tingués rerefons polític-electoral o religiós-confessional”. “La gent aquí -continua- ja estava reticent al fet que arribi algú, com si fos un missioner, a predicar la paraula i no a educar, o que darrere d’això hi hagués una captació d’interès polític-electoral”. Van passar de fer “per a” la comunitat “a fer amb i des de la comunitat”.

    Quan van començar a notar que la seva acció es tornava assistencialista, explica Pereyra, “aquí va ser quan vam dir, atura’t. No estem deixant capacitat instal·lada. Si nosaltres marxem, aquesta gent es queda sense res. Llavors va ser quan vam dir, no. Què creuen que han de treballar vostès?”. I com comenta aquest professor i activista “va ser quan vam començar a adonar-nos que les respostes que nosaltres donàvem no eren per a les preguntes que ells tenien”.

    Aquesta tasca aconsegueixen realitzar-la gràcies, principalment, a les donacions que reben. Des del cotxe que utilitzen fins a l’última goma d’esborrar han estat donats. Material per a les nenes i nens amb discapacitat… La llista és gairebé interminable. També ho és la dels premis que han anat obtenint amb els anys. De fet, en uns dies viatgen a Àustria a recollir-ne un. El desembre passat, l’ONU va atorgar a Julio el Premi de les Nacions Unides en l’Esfera dels Drets Humans. “Cap mitjà de comunicació de l’Argentina va dir res”, critica.

    Aquest tipus de guardons i altres similars els ofereixen la possibilitat d’obtenir més i més visibilitat -com també ho fan les xarxes socials-, al mateix temps que els permeten accedir a un finançament extra per, per exemple, poder pagar la gasolina que els permet desplaçar-se per les diferents comunitats.

    Ara mateix, estan treballant en 14, són més de 300 noies i nois. “No volem créixer”, assegura, ja que la idea és que l’Estat es faci càrrec de la feina que aquesta parella pedagògica realitza. De fet, en aquests anys han treballat amb fins a 26 comunitats, però moltes d’elles han aconseguit que l’administració pública es faci càrrec de l’escola.

    Julio Pereyra amb un grup de nenes i nens en una formació sobre prevenció del dengue | Imatge cedida per Caminos de Tiza

    Tres factors determinants

    El procés habitual és que Pereyra i Rossi facin l’escola, aixequin l’edifici, reuneixin nenes i nens, facin un registre de tothom i els ensenyen. Amb tot això, acudeixen a l’estat en el qual resideixen i li reclamen que es faci càrrec contractant professorat i donant a l’alumnat l’estatus que es mereix i els garanteixin els drets que tenen. Entre ells, ajudes per al menjar, accés a la salut, etc.

    Treballen, a més, amb poblacions migrants dels països veïns -el que els obliga a treballar fins a quatre llengües-. Aconseguir que aquestes nenes i nens siguin reinstitucionalitzats suposa que puguin tenir drets de ciutadania que d’una altra manera els estarien vetats.

    Totes aquestes són les raons per les quals no volen fer créixer el projecte, per les quals volen desaparèixer. Això significarà que l’estat s’ha fet càrrec de garantir els drets de centenars, si no milers, de nens de la zona.

    Fins que això passi, aquesta parella es trasllada en una àrea què, de sud a nord, suposa set hores de cotxe -“Abans les fèiem a cavall i en canoa”-. Tres són els elements que influeixen en la manera en la qual es mouen per aquest territori. El primer, “les qüestions climàtiques”, diu Pereyra. “Hi ha llocs que després que hi ha tempestes, no podem ingressar o si ingressem hem de romandre. Estem parlant de la selva missionera de la manera més literal”.

    El segon, les emergències o les alertes que llança l’autoritat o que ells troben en els mitjans de comunicació. Per exemple, quan llegeixen que en una zona està augmentant la mortalitat per dengue, s’hi acosten, normalment en les zones periurbanes. Hi treballen amb la comunitat sobre com han de protegir-se i s’eliminen les granges del mosquit que transmet la malaltia.

    Finalment, estan les donacions que reben. Si aquestes són molt concretes, es refereixen a una mena de persona o, fins i tot, a un nen concret, deixen el que estiguin fent i van on la donació es necessiti. “A vegades ens arriben donacions de materials molt específics, terapèutic, ortopèdic, farmacològic. I cancel·lem el que tenim per avui i anem a Sara, a Roca que queda a una hora 40 minuts de viatge”.

    Yanina Rossi treballa amb una nena amb problemes de mobilitat | Imatge cedida

    Capacitació i prevenció

    El fet que, d’un moment a un altre, hagin de recollir i moure’s de comunitat marca dues qüestions clau en el treball que fan. D’una banda, bona part del pes el posen en la capacitació de referents adults dins de les comunitats, poden ser veïns o familiars. Els donen claus per continuar amb els aprenentatges de nenes i nens, al mateix temps que tècniques per fer l’atenció a les nenes i nens amb discapacitat. De manera directa han format 122 referents en les comunitats.- “En conferències, compartint material, anant a fundacions… Ja hem perdut el compte perquè arribem a uns 10.000 docents per any”.

    El fet que Julio i Yanina no estiguin tot el temps en el mateix lloc impedeix que puguin donar l’habitual continuïtat pedagògica. Per això calen altres persones que ho facin per ells mentre es continuen movent. Ara bé, com explica Pereyra, no accepten voluntariat tret que sigui específic: “Un traumatòleg, un odontòleg”, que vingui a fer un treball específic.

    L’altre element que des de fora pot passar desapercebut però que té una importància clau és que les comunitats no saben quan arribaran. Això, com han pogut comprovar gràcies a l’experiència, ha estat suficient per reduir o eliminar casos d’embarassos adolescents producte d’abusos sexuals, per exemple. “Nosaltres arribem i detectem un hematoma, detectem un cop. Podem detectar un abús, un embaràs producte d’un abús sexual. Llavors, també hi ha moltes coses que han canviat només per la nostra presència, independentment de la nostra feina”..

    Al mateix temps, “la itinerància funciona com un panòptic i alhora redueix problemàtiques com l’absentisme”, explica aquest professor.

    Tot això amb una sòlida formació

    “Entre Yanina i jo tenim 16 formacions”, afirma Pereyra. Ho fa per deixar clar que el que fa que construeixen des de fa una dècada no surt del no-res, no és l’excentricitat de dues persones que van decidir salvar nens amb discapacitat en els entorns més complexos.

    Yanina Rossi és professora d’educació especial, estimuladora primerenca i com explica Pereyra, “ha estudiat tot el que és el maneig de la llengua guaraní”. “Jo he estudiat tot el que és psicomotricitat i psicopedagogia”, a més, és neuropsicoeducador i tots dos manegen la llengua de signes i s’han especialitzat en comunicació alternativa.

    Pereyra explica que cada vegada que aconsegueixen un títol, el comparteixen en xarxes socials. L’objectiu és que “s’entengui que darrere de les nostres pràctiques hi ha un seriós fonament terapèutic i pedagògic. No és que siguem dos loquitos”. I, continua, compten amb assessorament de diferents experts, “professionals que volen col·laborar però que no tenen temps per les distàncies o el tipus de treball”. En alguns casos, afirma, fan fotos perquè aquests experts els assessorin sobre tractaments i prevenció de casos.

    Ara com ara treballen amb 365 nenes i nens. És el seu topall. Han decidit posar el fre, d’alguna manera, i no continuar augmentant la feina. “Per ser viable, pertinent i funcional, cal formar altres”. Això vol dir que enguany no acceptaran més alumnat tret que tingui discapacitat. “Si veig algun cas -de menor no escolaritzat-, vaig a l’Estat, denuncio i que el portin a l’escola”. Més enllà d’això, es dedicaran a “impartirr conferències i tallers formant altres educadors i docents”.

    El seu compromís es basa, entre altres coses, en el fet que tots dos tenen alguna circumstància especial. “Jo tinc autisme i Yanina hipoacúsia i micròtia”, explica Julio Manuel. “No parlem des del que és teòric sinó des de l’experiències personals, que són el leitmotiv de l’acció”. Això és el que els porta a viure en la triple davantera, molt prop de les cataractes de Iguazú, però en un món de les rutes turístiques.

    Un lloc en el qual conviuen amb població migrant del Brasil i el Paraguai que venen com a temporers; amb població indígena que no parla castellà o amb persones amb diversitat. “Quan trobem les taxes de persones amb discapacitat, exclosos, pensem en elles, que són les qui no tenen cap mena de prestació”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a l'educació internacional
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els límits de l’escolaritat equilibrada: una dosi de realisme
    Next Article Comprensió lectora
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}