Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una escola i tres funcions

    Boris Mirgener 27, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Boris Mir és professor d’educació secundària a l’Institut Escola Les Vinyes de Castellbisbal.
    Publica el blog La Mirada Pedagògica.

    Salud, dinero y amor, diu el bolero. Sintètica visió que retrata la vida a gruixudes pinzellades. Podem emular la sentència i traslladar-la a l’escola? Crec que sí: “Tres coses hi ha a les escoles: custòdia, socialització i aprenentatge.”

    Custòdia, perquè en la necessitat de custòdia està el naixement mateix de l’escolaritat. Escolarització que, en arribar a tots els estaments socials, va apartar progressivament els fills dels pobres de la duresa del treball infantil. Un procés de dos segles que encara no ha acabat en molts indrets del món.  L’escolarització obligatòria neix de la custòdia necessària i la bona custòdia és un objectiu irrenunciable. Escoles amb calefacció, menjadors ben equipats, serveis de qualitat o instal·lacions adequades. Tot disposat per a atendre la infància encomanada. Les greus restriccions de les assignacions pressupostàries dels centres educatius han fet un gran desmillorament de tots aquests aspectes, prou que ho sabem a l’escola pública.

    Socialització, ja que amb altres nens i amb altres adults els nostres fills accedeixen a la vida social i a la norma comuna, més enllà de les singularitats de cada família. Funció delegada a l’estat o a l’església, aquesta socialització ve modelada per les necessitats de la nació, de la ideologia imperant, etc. i acompleix una missió transcendental, la de ser un indispensable mecanisme de cohesió social. Sotmesos al bé comú, amb menor o major convicció, com ens afanyem els pares a conèixer quins companys envolten els nostres fills, en triar en quin context de valors i amistats passaran hores, dies i anys! Aquells que esteu pensant a triar una escola per als vostres fills, sabeu de què parlo.

    I aprenentatge, és clar. Per fortuna, el dret a l’educació va aparellat a la institució escolar. I, amb ella, la instrucció en totes les seves formes i variants segons els preceptes educatius vigents en cada moment i lloc. Mètodes d’ensenyament, fonaments pedagògics, eines didàctiques … un ambiciós festí de propostes i remeis destinats a assolir aquesta nova fita de l’escola: la formació i l’educació de tots.

    Aquests tres eixos, però, tenen demandes molt contradictòries. Malauradament serveixen propòsits diferents que encaixen malament: la jornada escolar és extenuant per a un aprenentatge eficaç, però esdevé irreductible per a una custòdia necessària; la socialització promou espais transversals, però ofega singularitats culturals que enriquirien l’aprenentatge; la dimensió docent, que es centra en la instrucció, es resisteix a assumir la part de socialització que comporta l’escola, etc. I així podríem seguir, desgranant contradiccions irresolubles.

    Tres funcions simultànies i imprescindibles, cap de les quals pot imposar-se i desbancar les altres per sempre, perquè així és l’escola a grans trets. Quin encaix de puntes de coixí per a infants, famílies i docents, tots maldant perquè el bolero escolar no esdevingui un dramàtic tango!

    Per altra part, sembla que hi ha un ampli consens en la idea que l’escola necessita canviar. Home schooling, noves metodologies, ensenyament a distància, tecnologia a les aules, etc. són propostes que aborden el canvi. Però de forma molt incompleta si entenem les tres necessitats esmentades. Ni els canvis en els horaris escolars, ni els canvis legislatius, ni els canvis pedagògics, ni els canvis organitzatius són suficients, en aquest escenari, per al canvi real en l’educació. La gran transformació que l’escola necessita, al meu entendre, ha de ser un replantejament de com abordem aquestes tres demandes força contradictòries. O es dóna resposta a les tres funcions que té l’escola o cap canvi profund serà possible. Tenim un bon repte.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El moviment estudiantil convoca una gran trobada per aquest febrer
    Next Article
    Actualitat
    El Suprem torna a imposar al Govern el castellà vehicular per a un alumne
    Boris Mir

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}