Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Una parella de mares clama contra un cas d’homofòbia en una escola

    Pau Rodríguezmarç 24, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Patricia i la Mercè, al bar que regenten, el Makinavaja. / ENRIC CATALÀ
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Patricia i la Merche, mares d’un nen de 5 anys, buscaven el curs passat un nou centre educatiu per al seu fill. Era el mes de febrer, en època de portes obertes a les escoles, i la parella va optar per visitar l’escola Joan Roca de Barcelona. Però l’entrevista amb la directora, segons denuncien, no va anar com esperaven. “Ens va dir que en aquella escola el nostre fill es podia sentir discriminat perquè allà s’ensenya que els nens tenen pare i mare; i que nosaltres també ens podíem arribar a sentir discriminats i criticats per la resta de pares, perquè ells eren diferents a nosaltres, inclús en la manera de vestir o pentinar-se“, recorda la Patricia, en una conversa al bar Makinavaja, que regenta amb la seva parella.

    “Quan vam sortir de l’entrevista ens vam posar a plorar”, explica la Patricia. I acte seguit es van posar en contacte amb l’Observatori contra l’Homofòbia, que va recollir el seu cas i va recomanar-los que interposessin una denúncia. El seu cas és un dels 394 casos de situacions homòfobes que recull l’informe de l’observatori per l’any 2014, un 5% dels quals es donen en l’àmbit educatiu. La denuncia, tanmateix, va ser desestimada perquè no es va poder demostrar que s’hagués discriminat la parella.

    L’escola s’aferra a l’arxiu per defensar que la denúncia pateix una “manca de fonament”. En un comunicat oficial, asseguren que “les acusacions no es corresponen amb l’ideari” de l’escola, que segons ells garanteix la diversitat i no és discriminatòria.

    El centre, que és concertat, no es va negar en cap moment a inscriure el fill d’aquesta parella –legalment tampoc no ho podria fer, segons la normativa catalana d’educació–, però la Patricia i la Merche consideren que se’ls va deixar clar que eren persones non grates. “És indignant que una escola pagada amb fons públics pugui fer això”.

    La nova llei antihomofòbia, aprovada el 2 d’octubre passat al Parlament de Catalunya, estableix que “tots els centres educatius han de reformular els seus reglaments i plans de convivència, i plans d’acció tutorial per reflectir-hi, si no ho fan encara, els principis de coeducació i diversitat sexual d’acord amb la nova normativa”, explica Francesc Jaurena, un dels autors de les bases de la llei. Això implicaria, entre altres qüestions, reflectir la diversitat de models de família o de diversitat afectivosexual. També el material escolar està previst que tingui en compte aquesta varietat.

    “Els nens ja no només tenen pare i mare: tenen pares, mares, o un pare o una mare”, reivindica Eugeni Rodríguez, president de l’Observatori contra l’Homofòbia. Aquest és un cas que solen denunciar força famílies, segons Rodríguez.

    La Patricia i la Merche van denunciar el cas abans que estés en vigor la llei antihomofòbia. Com hagués canviat la situació per a elles en l’actualitat? Respon Jaurena: “D’entrada podrien anar a la conselleria d’Ensenyament i de forma clara dir que el centre no compleix els principis de coeducació i integració de la identitat sexual i la pluralitat dels models de família. I l’Administració estaria obligada actuar”, exposa. De tota manera, en aquest cas l’Administració ja va actuar amonestant el centre, segons han confirmat fonts del departament d’Ensenyament, que no han volgut donar més detalls sobre el cas. Per la seva banda, des de l’escola neguen que se’ls hagi amonestat, i reiteren que el centre respecta els valors de coeducació i diversitat.

    L’homofòbia a les escoles no és l’única situació discriminatòria que pateixen els pares i mares homosexuals. Un dels principal problemes amb què topen aquestes parelles té a veure amb maternitat per subrogació, és a dir, al fet de fills amb la col·laboració de ventres de lloguer, una pràctica que és legal a Estats Units o Mèxic i a la qual recorren algunes famílies. “A l’Estat espanyol no està legislat i sovint posen problemes a les famílies quan van a inscriure els fills al Registre Civil”, constata Rodríguez.

    L’afectació de la llei LGTB en l’educació en 8 punts

    La nova normativa, pionera a tota Europa,

    1. La llei preveu que les escoles promoguin el desplegament de plans de convivència, amb menció especial a la prevenció de l’assetjament contra nois i noies lesbianes, gais, transexuals o bisexuals.

    2. El contingut del material escolar, en qualsevol format i llenguatge, ha de tenir en compte la diversitat LGTB.

    3. El respecte a la diversitat que pregona la llei ha de ser efectiu també en les activitats, competicions i federacions esportives, així com en les activitats de lleure infantil o juvenil. A més, es preveu que l’Administració difongui aquests valors en espectacles i produccions culturals infantils.

    4. Pel que afecta als professionals de l’educació, si tenen coneixement d’alguna situació de risc o sospites de discriminació, tenen el deure de comunicar-ho a les autoritats. De la mateixa manera, com a professionals docents tenen el dret a treballar en unes condicions laborals lliures de discriminació.

    5. L’Administració ha de garantir la formació i sensibilització dels professionals de l’educació en matèria LGTB, i fomentar-les també entre famílies.

    6. Les persones transgènere han de ser tractades amb el nom amb què s’identifiquen, sense que sigui necessari cap diagnòstic o tractament mèdic.

    7. En els equipaments on es diferencia per sexes -els banys o les dutxes, en el cas d’un centre educatiu- els joves transgènere han de poder fer servir els espais amb què s’identifiquen.

    8. La norma demana especial cura en el suport a joves i adolescents en situacions de vulnerabilitat per motius de diversitat sexual. Considera que cal atendre’ls si han estat expulsats o han marxat ells de casa per aquests motius, sobretot en cas de maltractament o pressió psicològica.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere homofòbia Observatori contra l'Homofòbia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticlePer què no és necessari que el teu fill aprengui a llegir i escriure abans dels 6 anys
    Next Article
    Actualitat
    Debat a L’Alternativa TV aquest dimarts sobre el 3+2 i el futur de la universitat
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.