Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Valors socials i cívics: sense edulcorants ni cinismes

    Xavier Besalúmarç 23, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació contra la violació del jove Théo per part de la policia francesa. / CC by-sa Hermann.Click (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un dels criteris d’avaluació del currículum bàsic de l’àrea de Valors Socials i Cívics és “respectar els valors i els drets i deures de la Constitució espanyola”, un aprenentatge que, més enllà de l’àrea en qüestió, incumbeix tot el professorat. No és gens fàcil educar en això si es pretén fer amb rigor, eficàcia i responsabilitat. Vegem alguns exemples.

    Diu l’article 14 de la Constitució espanyola que “els espanyols són iguals davant la llei, sense que pugui prevaler cap discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social”. Comprovar si és cert no és gens difícil en aquests temps en què els tribunals jutgen gent important i poderosa en un país devastat pels múltiples casos de corrupció. Prenguem, a títol d’exemple, el cas Nóos en què estan implicats, entre d’altres, Iñaki Urdangarin i la infanta Cristina de Borbó. ¿Pot sostenir-se que la llei ha estat igual per a ells i per al jove granadí que va ser condemnat a 6 anys de presó per robar 80 euros amb una targeta falsa? ¿Ha estat igual que per a la cantant Isabel Pantoja, condemnada a 2 anys de presó per blanqueig de capitals en ser considerada col·laboradora necessària del seu marit? Concloure d’aquest i de molts altres casos que les raons de bressol, que els diners o la posició social, no han condicionat les resolucions judicials, seria fer un flac favor a les evidències i a la formació cívica i crítica de la ciutadania. ¿No seria més raonable mostrar com les lleis gairebé sempre protegeixen l’actual estat de coses? ¿No seria més ètic analitzar com les lleis –la lletra gran i la petita– les fan els que tenen poder i influència per a fer-les? ¿No seria més noble observar que els jutges no són neutrals, sinó que interpreten les lleis, donen credibilitat a uns arguments i no a uns altres, poden equivocar-se i són també fills del seu temps i de la seva experiència vital?

    Diu l’article 33 de la Constitució espanyola que “es reconeix el dret a la propietat privada i a l’herència“. Doncs bé, hem assistit impàvids i incrèduls al naixement d’una nova delinqüència tolerada i emparada per lleis i forces de seguretat en contra d’aquest dret: el del moviment ocupa amb C. Es tracta de grups organitzats que han fet de la usurpació d’habitatges i pisos deshabitats –perquè els seus amos han ingressat a l’hospital, perquè l’acaben de comprar-lo i encara no s’han mudat, perquè han anat de vacances, perquè és una segona residència… perquè, per la raó que sigui, s’han absentat– un autèntic negoci. Tant si els habiten directament com si els lloguen a tercers, la llei els empara a ells i no als autèntics propietaris que, si volen entrar a casa, hauran de negociar el preu amb els delinqüents, una solució molt més rendible que si decideixen esperar que els tribunals de justícia resolguin. Una veritable extorsió per part de professionals mafiosos, que es riuen sense embuts de propietaris, veïns i del mateix estat de dret. ¿Quina actitud prendre davant de casos com aquest? ¿Condemnar els propietaris i veïns si protesten o intenten acabar a la força i pel seu compte amb aquest despropòsit? ¿Donar per bo un garantisme jurídic que sempre va en contra de les víctimes? ¿Preguntar-se per què els que tenen poder per canviar o interpretar les lleis, quan són manifestament injustes, no ho fan?

    Diu l’article 104 de la Constitució espanyola: “Les forces i cossos de seguretat […] tindran per missió protegir el lliure exercici dels drets i llibertats i garantir la seguretat ciutadana”. Sabem que, en un estat de dret, la policia i l’exèrcit tenen el monopoli de la violència, però amb uns fins perfectament determinats. Aquesta cessió només es justifica si la ciutadania confia en aquestes forces de seguretat i si aquestes es fan mereixedores d’ella i utilitzen aquesta violència per evitar o sancionar allò que va en contra de la llibertat i la seguretat de les persones. Només aquesta confiança explicaria que la paraula d’un agent de l’autoritat valgui més que la d’un ciutadà del carrer… Malauradament això no sempre és així i a Catalunya, per exemple, hem constatat que, en casos de males pràctiques policials jutjades i condemnades, la policia ha mentit deliberadament per perjudicar les seves víctimes i sortir indemne –valguin com a mostra els llançaments de pilotes de goma mil vegades negats–, el que inevitablement, sobretot entre els joves, destrueix la confiança en els diferents cossos de seguretat.

    Però el cas que vull plantejar és el del jove Théo, maltractat, emmanillat, ruixat amb gas lacrimogen, escopit, insultat i violat amb una porra per la policia el 2 de febrer passat a l’extraradi de París. Després hem sabut que no és el primer cas i que aquests policies han al·legat que es va tractar d’un simple accident i d’unes accions no intencionades, qualificatius avalats a més per la Inspecció General de la Policia francesa. ¿És admissible que aquests torturadors mentiders segueixin en llibertat i protegits per l’Estat mentre els joves que es manifesten i apedreguen aquesta mateixa policia són detinguts i empresonats per injúries i agressions a l’autoritat? ¿És de rebut que els anomenats controls rutinaris s’acarnissin sempre en el mateix tipus de ciutadans, joves, de barris perifèrics, de pell negra o massa morena per ser francesa de soca-rel? És així com es fomenta el sentiment de pertinença, la igualtat de les persones, la seva llibertat i seguretat?

     Acabaré amb paraules de Lorenzo Milani als jutges que el jutjaven per defensar l’objecció de consciència davant la guerra, en el 50 aniversari de la seva mort: L’escola és diferent de la sala del tribunal. Per a vosaltres, magistrats, només val el que és llei establerta. L’escola, en canvi, se situa entre el passat i el futur i ha de tenir presents a tots dos. L’escola és el difícil art de conduir els nois per un tall de navalla: d’una banda, formar-los el sentit de la legalitat; de l’altra, la voluntat de millorar les lleis, és a dir, el sentit polític… No puc dir als meus nois que l’única manera d’estimar la llei és obeint-la. El que puc dir-los és que han de tenir les lleis dels homes en tal consideració que només hauran observar-les cas de ser justes (és a dir, quan siguin la força del feble). Quan vegin, en canvi, que no són justes (és a dir, quan sancionin l’abús del fort) hauran de lluitar perquè siguin canviades.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Drets Humans justícia social opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Participació social i Consells d’Infants
    Next Article
    Actualitat
    Què hi ha de nou en el futur de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu?
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}