Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Vénen temps d’insubmissió

    Opinió
    Vénen temps d’insubmissió

    Jaume Funesjuny 2, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Funes és psicòleg, educador i periodista

    Al llarg de tot aquest curs he estat invitat sovint a parlar sobre la LONCE. Per suposat, per molt que la miri segueixo sense trobar-li cap virtut educativa. En acabar, sempre he rebut la mateixa pregunta: “i ara que podem fer?”. Darrere la llista col·lectiva -creativa i innovadora- de les coses a fer sempre apareixia la idea de com cercar formes d’oposició activa a la seva implantació. Mestres i professors sensats s’interrogaven, des de la seva professionalitat educadora, com podien fer objecció de consciencia a la Llei o declarar-se educativament insubmisos per a seguir les instruccions de l’administració que els paga a final de mes.

    Els pares i mares han trobat la resposta. La FAPAC acaba de posar en marxa LA XARXA DE LES ESCOLES INSUBMISES. Ara, els professionals de l’educació ho tenen més fàcil per seguir defensant allò que és la seva professió i que la LOMCE posa greument en perill. Poden si més no respectar les insubmissions dels pares i mares. Poden fer una mica més i estimular-la. Encara una mica més i col·laborar activament en compartir amb pares i mares les raons per les que la llei va en contra de tota la comunitat educativa. També, es cert, poden passar del tema i deixar clar que, en realitat, la Llei els agrada i són professionals d’un món que mai hauria de tornar.

    Amb la seva Xarxa els pares i mares han començat a recordar a les autoritats que són els responsables de l’educació del seus fills i filles i que no estan disposats a que ho siguin com mana el ministre Wert i recolza el Departament. No estan disposats a produir danys innecessaris en la seva infantesa, no estan disposats a deshumanitzar-los, no estan disposats a privar-los d’estímuls i oportunitats necessaris per a viure i conviure en la societat actual. Com que tot això s’imposa, diuen, cal fer allò que és inevitable quan les lleis són injustes: negar-se a acomplir-les.

    Per què i a què cal oposar-se? Podem compartir els seus arguments:

    1. El servei “públic de l’educació” no pot ser privatitzat. L’escola no pot regir-se per les regles del mercat.
    2. Si educar és una tasca de tots, l’escola no pot ser un lloc per ensenyar assignatures que decideixen a Madrid (tampoc unilateralment a Barcelona).
    3. Si la llengua del país és un instrument de comunicació, comprensió del món i convivència no pot ser tractada com una assignatura que comparteix horari amb d’altres idiomes.
    4. L’escola no és el lloc per donar sortida a diferents talents en itineraris separats sinó per a estimular i per a construir oportunitats que puguin compensar les desigualtats (els “talents” són el resultat). Els pares no poden acceptar la segregació i la classificació anticipada (ni dobles titulacions, ni carrerons sense sortida en l’educació obligatòria).
    5. La religió no té cabuda en l’espai del pensament científic. Els pares es neguen a tenir que escolli-la o a que es destinin diners públics a ensenyar-la.
    6. Els pares i mares formen part de la comunitat educativa. No són simples actors secundaris als que l’escola consulta quan li va bé. Objecten una escola en la que no poden participar en definir com és el dia a dia de l’educació dels seus fills i filles.

    De la mateixa manera que els moviments socials alternatius han superat a la dinàmica de molts partits, ara podria ser que la dinàmica de pares i mares posés contra les cordes els professionals i el Departament d’Educació. Hauran de definir-se sobre com aplicar una llei fent tot el contrari del que diu (per exemple: seguir atenent la diversitat però no fer repetir, facilitar l’aprovat general de les proves acadèmiques externes, globalitzar les matèries, posar l’activitat més “guay” de l’escola en el temps de la religió, etc.). Venen temps d’enginyeria educativa creativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La curiositat sexual i el seu acompanyament en educació infantil
    Next Article
    Actualitat
    Les AMPA més solidàries, participatives i exitoses de Catalunya
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}