Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Violència contra educació: tot rellegint ‘L’home revoltat’ d’Albert Camus

    Pere Solà Gussinyerabril 20, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ens maseguen contínuament amb tot tipus de notícies truculentes i esgarrifoses. La informació de masses gairebé esdevé sinònim de violència global. En teoria ningú no l’abona, la violència. Amb sordina, els mitjans de comunicació domesticats ens la brinden cada dia amb compta gotes i encara amb una clara intenció ideològica. Els media ens presenten, fins a la més absoluta banalització, violències i més violències en un totum revolutum: violència racista, violència domèstica, violència policial, violència política…

    Implícitament qualifiquen i estableixen graus i jerarquies: hi ha violències molt més violentes que d’altres. Sobre la tortura institucionalitzada s’hi passa de puntetes, tret que l’escàndol sigui major, amb la policia municipal de Barcelona o a la tanca de Melilla.

    De la violència sistèmica els mitjans de comunicació no en parlen o quasi, únicament algun freelance ironitza sobre el fet que el sistema, corrupte i despòtic, és l’autèntic anti-sistema, i que de Rato a rata només hi ha la diferència d’una vocal. Us recomano l’article sarcàstic de Jordi Évole del dia 30 de març al Periódico, arran d’una decisió judicial ordenant pena d’arrest domiciliari a un sense-sostre. Penso al respecte que això que en diem revolució podria ser com l’estat d’ànim general -no d’un, sinó de molts, la majoria- quan idees i sentiments de rebuig indignat, com els que expressa Évole amb punyent sarcasme a l’article esmentat, triomfessin i els de dalt se n’haguessin d’anar per molt de temps, avergonyits, amb la cua entre les cames.

    Darrerament tot es focalitza en la gihad terrorista. Tot i això, avui dia domina un discurs políticament correcte totalment contrari a la violència. Un dels santuaris d’aquesta correcció política és, naturalment, el sistema educatiu. La paraula sistema ja és prou explícita. Per definició sistema és ordre.

    El dilema és sempre el de les pel·lícules de l’Oest americà: hi ha una altra alternativa, en un món de violència, que no sigui la violència? D’entrada se m’acut una revolta pacífica, massiva, general i articulada contra la violència estructural, en la línia dels espasmes dels indignats de fa uns anys. No és fàcil ni gratuït, voler canviar el sistema. Ja ho deia Albert Camus fa seixanta anys: tothom voldria enfundar-se el guants de la revolució sense haver-ne de pagar el preu, dur la pròpia revolta enfundada en una “écharpe, alors que la vraie révolte est nue” . L’humanista francès, d’orígen matern menorquí, estava contra el nihilisme destructiu en nom de qualsevol idea, per bona que fos. És bo pensar-hi per neutralitzar la temptació cesarista de “tirar pel dret”, sense miraments pels drets humans. Un sistema revolucionari sense persones revoltades no duu enlloc: “la revolució sense el control incessant de l’esperit de revolta porta a un nihilisme de l’eficàcia i desemboca directament en el terror”, deia Camus, que també ens prevenia del “nihilisme del solitari”, el terrorisme kamikaze dels nostres dies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Adéu a les assignatures: el treball per projectes convenç cada cop més escoles
    Next Article
    Actualitat
    HUMOR: Gràcies, adults!
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.